Annons:
Etiketthuskurer-brygder-och-recept
Läst 16338 ggr
[Golgadoth]
2010-05-24 15:04

Salvia

Var på ett torg och hittade ett blomster och växt-stånd, med massor av grejer, köpte lite allt möjligt. Smultron, gräslök, en blomma, curryväxt och salvia.

Har läst att salvia är bra för nånting, men kommer inte ihåg för vad..?

Det är ju liksom en hel blomma, med blad och alltihopa, ska man plocka av bladen, låta dom torka och sedan mala ner det, eller mala ner det först och sen låta torka? xD

Annons:
Praefatio
2010-05-24 20:13
#1

Det är framför allt vit salvia man använder i magiska syften, då används det som kraftigt renande.

Men vanlig kryddsalvia är inte fy skam det heller! Det är bland annat antiseptiskt (dvs läkande) och uppiggande. Munskölj gjort på salvia är bra för tandköttet, mot munsår m.m. Gravida ska undvika salvia.

Jag tycker att du ska försöka hålla liv i plantorna så länge som möjligt, färska örter är alltid bättre än torkade (dessutom blir de äckliga att göra tinkturer och théer på i torkat tillstånd). Om du inte vill hålla dem vid liv så är det käckt att frysa in istället för att torka :) Då har du alltid "färska" örter när du behöver dem.

[Golgadoth]
2010-05-26 10:29
#2

#1 ja, tack för tipsen :D har redan kapat halva min gräslök och torkat, men salvian och de andra finns kvar :)

vet bara inte hur man gör med curryväxten, om man drar bort bladen och maler dom, eller låter dom torka eller så.. xD

Praefatio
2010-05-26 14:41
#3

Gräslöken var den synd att du torkade, den är nästan bara att slänga i så fall för den förlorar all smak i torkat tillstånd :( Därav köper man den frusen i affärernas frysboxar, inte torkade i kryddhyllan.

Jag tycker fortfarande inte att du ska torka dessa växter utan att veta vad du vill ha dem till. Vill du ha dem att smaksätta maten med (det är ju trots allt just kryddor du har köpt :)) så ska du absolut använda dem i färskt/fryst tillstånd. Vill du använda dem i ditt magiska arbete så måste du ta reda på vad du ska använda dem i till och i vilket tillstånd du behöver dem: Ska du bränna dem? Då är det inte så dumt att de är torkade, men då måste du känna till deras magiska syften för inga av de växter du har köpt doftar så gott att du vill bränna dem som rökelse. Ska du brygga en dryck av dem? Då kommer drycken bli skitäcklig, ursäkta språket, om de inte är färska eller frysta :P Vill du använda örterna som medicinalväxter? Då ska du använda dem färska eller frysta eftersom många örter förlorar aktiva ämnen när man torkar dem och blir försvagade. Ska du gräva ner dem, som en offergåva? Då spelar det nog ingen roll i vilket tillstånd de är, tanken blir bra oavsett!

Visst ser det härligt och häxigt ut med massa konstiga saker/örter i flaskor - i synnerhet hela blad och blommor - men just växter och örter är inte alltid effektivast att förvara på det sättet. Fundera över ditt syfte, vad du vill att örterna ska användas till :) Och om du inser att syftet helt enkelt är att ordna sig en häxig omgivning och du tycker att det känns helt rätt att ha torkad gräslök i en flaska endast för att det är vackert och känns bra, så ska du självklart ha det!

Hoppas att du får nytta av dina växter, det är roligt med örtmagi! Nu på sommaren är det härligt att fylla på sitt lilla häxskafferi med örter och växter direkt från naturen, det är magiskt arbete på hög nivå att plugga växter och ta reda på vart dem växer i närheten, och ge sig ut för att plocka. Dessutom är det gratis! Glöm inte att be plantan om lov innan du plockar, och invänta svar, och tacka när du är färdig. Jag gillar att offra någonting till skogen jag plockar ur. Plocka inte alla växter av en sort på ett område utan lämna kvar det mesta så att plantan kan återhämta sig, och leta hellre någon annanstans om du behöver mer!

I sommar ska jag för första gången ge mig ut till häst och söka växter, gissa om jag ser fram emot det :)

Lycka till! :)

Vekka
2010-05-26 16:50
#4

Okej..känner mig manad att ge lite info :)

Örter/medicinalväxter:

Dom allra flesta går att torka, dock inte alla, vissa blir starkare av torkning. Vissa kräver torkning genom stapling av bladen ex. björnbärsblad, hallon o smultronblad så det sker en fermentering. 
Vissa är bättre att frysa, dock inte alla, vissa går inte att frysa. 
Här måste man ta reda på vilken form som är bäst för ändamålet för just den örten man valt.
Sen använder man sig av olika delar av örten, vissa bladen, roten, stjälken, andra blommorna o i många fall hela växten.
Detta är något man också får ta reda på, en o samma ört kan ha giftiga blad men blommorna är starkt läkande o ej giftiga o tvärtom, även rötter kan vara giftiga eller läkande.

Sen är det lite olika tillvägagångssätt beroende på om man ska använda örten till krydda (ska bara smaka gott) eller sällskapste (ska smaka o lukta gott), eller ska använda den i medicinalt syfte - här är det viktigt att få fram mesta möjliga av det verksamma ämnet i örten, här är det då mkt viktigt att göra alla steg rätt, plockning (är olika) - torkning- förvaring. ( eller färskanvändning).
När det gäller medicinalanvändning finns inga genvägar, då får man en icke verksam ört.
Örter i läkande/medicinal syfte är oftast inte välsmakande.

Torkning för många örter:
Samla ihop små knippen o häng upp ( skyl dom gärna med ett mkt tunnt tygstycke eller gasbinda så dom inte blir dammiga) på en mörk, torr o luftig plats generellt i rumstemperatur eller, lite svalare, lite varmare också beroende på vad man torkar, eller sprid ut dom på en bricka som är luftig, ex. korgar, lägg ugnsplåtspapper mellan örten o brickan, hela brickor av plast o metall rekomenderas ej.

När det kommer till frysning så är detta att rekommendera för gräslök, persilja osv. som huvudsak ska användas som kryddor.
Men det finns även vissa örter som tappar sina medicinska ämnen vid torkning, dom är då bättre att frysa.

En o samma ört kan få olika egenskaper i färskt o torkat tillstånd.
Oftast krävs en större mängd av örten om den används färsk. 

Förvaring:
För dom flesta gäller, mörka glasburkar med tätslutande lock, går även med bleckplåtsburkar som ex. te o kakburkar.
Torktiden för örter är minst 2-3 veckor, men här är det också olika beroende vad man torkar.
Burkarna ska sedan stå så dom inte blir utsatt för solljus.

Tänk även på att dom flesta örter är inte bara nyttiga, många är giftiga om man överdoserar.
Här kan ges ett ex. Oregano=Kungsmynta, som man har som pizzakrydda osv. denna är giftig vid överdosering.
Men man får äta väldigt mkt för att man ska få förgiftningssymptom, detta gäller många, nästan dom flesta örter.
Men, dom kommer från naturen o är säkert mkt nyttigare än div. kemiskt framställda läkemedel.

Har man inte mkt. kunskap ska man aldrig testa dom riktigt giftiga örterna! ex. Bolmört, Belladonna, Digitalis, Alruna osv.

Om man ska använda örter till medicinalbruk gäller att ta rätt sort, finns många framodlade sorter (släktingar) av dom flesta blommande örterna, för att få en fin trädgårdsblomma.
Men det gäller att ta originalet. ex. Salvia:
Det måste vara Salvia Officinalis, det finns stäppsalvia i många färger, denne har inte verksamt ämne utan bara en blomma.
Kattmynta: Ska vara Nepeta Cataria, inte kantnepeta-fassenji + flera andra sorter dom är inte medicinalväxten- släktingar.

Salvia officinalis:
Används - Blad. Invärtes: Hämmar saliv-svett o mjölksekretion, stimulerar gallsekretion, blodsockersänkande. Utvärtes: antiseptisk, svampdödande, adstringerande.
Användning: Invärte vid nattsvett, avslutande av ammning, galldrivande medel. Utvärtes: till gurgling o spolning vid inflammation i munhåla o svalg, till bad vid svårläkta sår.
Krydda. Desinficerande medel, malmedel, skönhetsmedel.
Giftig intagen i stora mängder.

Curryört är en krydda, vet ej om den har en medicinalt verksamt ämne. Vet heller inte om den används i magiskt syfte.

Smultron:
Används - Jordstam med rot, blad, bär.
Medicinsk verkan: Jordstam med rot har adstingerande, antidiarroisk verkan. Bladen ger en långsam koordinerad kontraktion (sammandragande) av gravid livmoder.
Användning: Jordstam med rot vid diarrè, bladen som uppfriskande te, enbart eller i blandningar med tex. björnbärsblad, myskmadra mfl.
Te på blad anses ha en gynnsam verkan vid hudutslag o njurbesvär.

Mala ner dom kan man göra när man ska använda dom, för att behålla ämnena så länge som möjligt i örten.
Maler gör man efter dom torkat, om man inte ska använda örten färsk.

AnnaGreta
2010-05-27 00:45
#5

Ang vit salvia, salvia apiana,  går det att odla den i Sverige? Jag hittar ingen svensk firma som säljer frön. Någon som provat?

[Nötis]
2010-05-27 17:48
#6

jag hittar ingen som ens säljer torkad vit salvia längre :S

Annons:
AnnaGreta
2010-05-27 18:17
#7

Det hittade jag här: http://lotusblomman.com/

Jag kan tänka mig att det går att odla den vita salvian som ettåring, men att den inte klarar att övervintra. Frågan är hur dyrt det skulle bli att beställa frön från USA. Hur som helst är det nog för sent att göra det i år, kanske testar nästa år.

AnnaGreta
2010-05-27 18:29
#8

Ytterligare en salviafundering… Läste på Shenet om kryddsalvia, där stod även om dess magiska användning i Sverige där den ska ha odlats sedan 1400-talet.

http://www.shenet.se/vaxter/salvia.html

Vandraren
2010-05-27 19:27
#9

#4 Fin genomgång. Hoppas du sparat texten för senare användning, vid behov avkortad eller utvidgad. Örtkunskap tycks mig ett så omfattande ämne att man nog skulle kunna viga ett liv åt en växtgrupp utan att finna fram allt människor tänkt, trott, funnit ut, använt. Men det är inget jag finner frustrerande utan tvärtom inspirerande. Det finns alltid något mer om hörnet, i nästa bok du kommer över..

[Golgadoth]
2010-05-29 20:30
#10

#3 Man kanske kan ta (om man använder den som krydda) dubbelt så mycket för att få mer smak?
Har aldrig bryggt en dryck, så jag tror inte jag kommer använda växterna till det. :)
Dock så funderar jag på att använda dom som rökelser.
Är ganska ny med det här "häxeriet" och att brygga drycker och formler och allt man gör.. så jag hade inte tänkt innan vad jag skulle göra med växterna.
Curryväxten är kvar, den får vara så ett tag. Min salvi har jag plockat av bladen på, men det kommer nya. :) och gräslöken fortsätter växa, så det finns ju fortfarande färskt kvar^^
Brukar vara ute och plocka blommor och växter, men är så svårt att ta hem dom om man inte har nånstans att lägga dom på vägen hem eller hemma. Dessutom har jag tre katter som gärna tuggar på växter. :P
Fattade inte riktigt vad du skrev; "ge mig ut till häst", ska du plocka på en häst eller brevid? XD
Hade själv tänkt att plocka lite maskrosor och göra maskrosvin på. Finns en hel åker full med maskrosor här.

#4 Tack så mycket av tipsen och det :) lärorikt. det där med att man tar olika delar som till exempel roten, bladen, blomman osv, visste jag. :)
Jag har en genomskinlig glasburk till min gräslök, salvian ligger i ett avlångt colaglas för jag hade inget annat XD
Vad kan hända om man t.ex. äter för mycket oregano? :D
Bolmört och alruna vet jag är giftigt, har läst om det i böcker på biblioteket, men fattar inte precis vad dom används till.. har för mig att min mamma hade en alruna (eller om det var nån julblomma) som var jättegiftig, men hon slängde den pga våra katter som gick och tuggade runt på blommorna^^
Vet inte vad som händer med de allra giftigaste växterna, om man kan dö eller bara får utslag och sånt.. min mamma fick vitt "blod" från en blomma på sin hand en gång, och hon hade utslag i flera dagar efter det, och den blomman skulle inte vara giftig så..
Man kan ju reagera på en växt utan att den är giftig också, om man är allergisk emot den. XD
Kattmynta, inte den man köper 'färdig' i affärer till katter väl?

Det där med smultron lät kul .. om man t.ex. är i sista månaden och äter av bladen, sätts förlossningen igång snabbare då? alltså, om livmodern drar ihop sig.?

#3 och #4 jag tror jag skriver ner allt ni skrev om växterna och de i min lilla bok som 'minne' xD kan va bra o läsa om man glömmer nån gång :) tack igen!

Bappho
2010-06-01 10:40
#11

Salvia kan användas magiskt för att ge visdom. Kan vara bra om man ska ta ett viktigt beslut eller liknande :)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

lightseeker
2010-06-01 18:38
#12

min 30-åriga kaprifol, fick sig en knäck.

Den var enorm, som ett helt träd, men fick så mycket snö över sig, från grannens balkong, så det är bara en stackars levande gren kvar.

Igår tog jag mig friheten att ta bort de flesta döda grenarna, för att låta någon enstaka vara kvar, som stöd för de nya skotten, när de skall klättra uppåt.

Fick då höra av grannen att i Ryssland tror dom att kaprifolen är djävulens växt.

Varför det då?

Jo den drar in dåliga energier och kastar sjukdomar på husets invånare.
Hans far drog tålmodig upp dylika skott, och kämpade för att få med sig hela rötterna.

Men de doftar ju så gott, sa jag.

Jaa, vad tror du att den kallas djävulens växt för, replikerade han då. Jo, för att den narras med doften.

Kom då genast att tänka på att vi har fått mer energi och hälsa den senaste tiden.
Har någon mer här hört någon myt kring Bohusläns landskapsblomma, nämligen kaprifolen?

Eller vet om det också var vanligt här, förr, att kalla den för djävulens växt?

Bappho
2010-06-01 18:49
#13

Vad intressant. Undrar om din granne sitter på mer visdom :)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Annons:
lightseeker
2010-06-01 22:19
#14

ha ha, jaaa, kanske det.

Han är regelbundet uppe i norra sverige och umgås med vänner i en sameby, är tydligen själv född uppåt någonstans lååångt norrut.

Han är en liten lurig gube.

Bappho
2010-06-03 00:49
#15

#14 Du får du lura ur honom hemligheterna ;)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

MagicGirl
2010-08-03 23:30
#16

salvia är bra för reningsritualer

sorella
2010-10-09 23:38
#17

Hej!

Sitter just och för in salvian i herbariet… och tyckte din fråga var jätterolig, "Har läst att salvia är bra för nånting, men kommer inte ihåg för vad..?" eftersom salvia är bra för minnet! http://www.nyfikenvital.org/?q=node/2540

Jag använder med glädje salvia både torkad och färsk, lite efter vad jag har tillgång till. Tycker det känns väldigt viktigt att möta örten och pröva och leka lite, och göra sin egen uppfattning, innan man bestämmer vad den är bra till. Sånt är ju olika för alla. Men självklart med en tanke på eventuell giftighet!

Överdos och förgiftan kan te sej på tusen olika sätt, beroende på ört och så vidare. Sen finns det också nåt som kallas för kontraindikationer, om något inte funkar bra i kombination med något annat. TIll exempel är det många örter vi ska vara försiktiga med när vi är på smällen.

Som smultronblad! Många örter har använts livmoderstimulerande vid förlossningar, hjärtstilla till exempel (som också kan hjälpa bra mot sånt depp man kan få efter en förlossning… ), men därför ska vi ju också vara försiktiga med de samma i den tidiga graviditeten då vi inte alls vill stimulera livmodern att uttrycka sej!

Enligt mej är salvia underbar att ha till hands vid halsont, att dricka som te. Jag tycker det smakar gott, till skillnad från er som skrivit tidigare, men man får passa sej och inte låta bladen dra för länge! Då kan det bli hemskt beskt. Fast häromdagen drack jag en kopp med ett salviablad i och ett toppskott vitplister, och det var fantastiskt! Vitplisterblommorna tog ut hela salviasmaken! För jag kan ändå förstå att salviasmaken kan vara oangenäm…

Oj vilket långt inlägg det vart! Vill bara lägga till att då du tar bladen, ta ett helt toppskott just ovan baldvecket under, så kommer det en fin tillväxt och växten trivs bäst! Och man säger ju enligt gammalt, att salvian trivs där hushållet mår bra…

Salvia - visdom, lärdom, jupiter, luft.

ps. på Kristallrummet i sthlm kan man i alla fall få tag på vitsalviabuntar att smudga med.

skogsbergs-anna
2010-10-10 13:48
#18

Vit salvia kan man köpa på AQ i Örebro och Indianbutiken på High Chaparral i Hillerstorp på sommaren Glad

Gör hellre fel än inget alls.

Mrnemo
2010-10-11 19:31
#19

AnnaGreta- Jag odlar vitsalvia "Apiana" med stor framgång för tredje året i rad o det går alldeles utmärkt, fick frö från USA och har igår skördat ca 25 buntar. Har övervintrat några plantor inomus så nu får vi se om jag kan få fram egna frön nästa år :)

a-wise-woman
2010-10-14 02:05
#20

Jag har också odlat salvia apiana och skördat ganska mycket. Brukar övervintra ett par plantor inne men de är ganska taniga när våren kommer. Men på slutet av sommaren har de tagit sig bra ute i trädgården och det går att skörda ganska bra. Har dock inte lyckats få dem i blom trots att plantorna är två år nu.   Vi får se nästa år kanske.

Kunde i alla fall binda 20 st buntar plus det blev lite "löst" att bränna på kol t ex.

Kämpar just nu med sticklingar som inte vill ta sig…tänkte utöka antalet plantor.

Denna salvia doftar helt underbart.

Kristallrummets salviabuntar är inte den kraftfulla sorten Apiana, det är nog ingen av de buntar som säljs i handeln.

Köpte mina frön från Örtagårdens fröer och de kallade den "röksalvia" då.

Endast döda fiskar flyter med strömmen

Annons:
AnnaGreta
2010-10-14 08:00
#21

Trevligt att det går att odla och tom övervintra den här! Kanske provar nästa år.

Tack för tipset om Örtagården, de hade mycket roligt frö!

Bappho
2011-08-24 06:55
#22

#20

"Kristallrummets salviabuntar är inte den kraftfulla sorten Apiana, det är nog ingen av de buntar som säljs i handeln."

Är det något du vet, eller bara har gissat efter att doftat och jämfört?

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

[StaffanM]
2012-02-09 18:52
#23

Något som förekommer nu i USA är användningen av salvia divinorum.

Hur ser "Häxor" på denna ört ?

Bjornen
2012-02-10 18:02
#24

Profetsalvia (Salvia divinorum) är klassad som narkotika och är olagigt att inneha i Sverige.

Bappho
2012-02-11 10:09
#25

Jag har ett intresse av alla växter, men eftersom den här arten är narkotikaklassad så får jag nöja mig med att läsa om den.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

[StaffanM]
2012-02-12 08:29
#26

Här kan man skåda karaktären på denna ört

http://www.youtube.com/watch?v=z4BKKJuI5bE&feature=related

Bappho
2012-02-13 15:55
#27

Nu vet inte jag någonting om profetsalvian så om den kan jag inte säga mycket. Men rent allmänt så tycker jag att det är stor skillnad när en helig planta används religiöst inom en viss kultur och när västerländska snorungar använder den som rekreation.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Annons:
[StaffanM]
2012-02-13 23:13
#28

Tycker inte att de är snorungar.

De har väldigt fina vibbar och nog så avancerade själar.

Vad menar du exakt med snorungar?

Tycker du inte att det är ok att människor i västvärlden använder örten Bappho ?

Själv skulle jag inte vilja använda den. Är nog inte tillräckligt jordad.

Använder du några växter i ditt utövande Bappho ?

Bappho
2012-02-14 12:01
#29

Jag menar exakt det man brukar mena när man säger snorungar. Osnutna. Däremot har jag inget att kommentera när det gäller deras själar. Jag vet inget mer om dem än vad klippet visar.

Visst kan man använda örten i västvärlden. Varför inte?

Jag använder växter hela tiden i mitt utövande, dock inga olagliga.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

[StaffanM]
2012-02-14 12:50
#30

Förstår inte riktigt vad du menar med osnutna.

Avser du flickorna i klippet ?

Bappho
2012-02-14 14:25
#31

Jag menar som jag skrev i #27, varken mer eller mindre, att det är en skillnad att använda en helig växt inom en religion/tro/speciell kultur, där det finns ett syfte och en lång tradition av användandet än om man gör det för att det är roligt, ger en kick etc. Och missbruk av en sån här planta är så gott som alltid av ondo. Och det är väl därför de oftast är olagliga att använda. Att personer inte kan hantera det.

Du kan översätta snorunge och osnuten till att handla omoget om du inte hört de uttrycken förut. Och jag menar inte bara klippet specifikt, utan allt omoget handlande av dessa växter.

Vill också passa på att säga att jag inte dömer ut en människa som absolut omogen bara för att hon ibland handlar omoget.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

[Baubo]
2012-02-14 17:51
#32

Jag håller med Bappho, det är enorm skillnad mellan att använda en helig planta inom religiös ritual och respektera den som än att ta den för att bli hög på det sättet tjejerna i videon mycket tydligt gjort. Ingen respekt och man missar då totalt poängen i den gåva Moder Jord gett.

Vit-sallvia, det skulle jag vilja odla!

[StaffanM]
2012-02-14 21:47
#33

Jag tror inte att divinorum används som rekreationsdrog i någon högre utsträckning.

Det är den nog allför utmanande för.

Många som röker den provar den nog aldrig igen.

Jag kan inte se någon respektlöshet hos de båda flickorna i klippet.

De verkar klara utmaningen alldeles utmärkt.

Kan mycket väl hända att nya insikter förmedlats.

Acerventus
2012-02-14 22:26
#34

#23 Jag ser den som olaglig, och sen tänker jag inte mer på den växten.

Varför undrar du det föresten StaffanM? :)

Annons:
[StaffanM]
2012-02-15 07:05
#35

Konstigt att den är olaglig i vissa länder men inte i andra.

Om jag undrar vad  Acerventus ?

Bjornen
2012-02-15 08:16
#36

Det är väl inte så märkligt. Alla länder har sin egen lagstiftning. Om alla skulle följa svensk lagstiftning så hade vi ingen narkotika som används utan medicinska skäl.

Acerventus
2012-02-15 12:19
#37

I ditt ursprungliga inlägg skrev du,

"Något som förekommer nu i USA är användningen av salvia divinorum."

Sedan frågade du,

"Hur ser "Häxor" på denna ört ?"

och jag svarade på din fråga i inlägg #34. "Jag ser den som olaglig, och sen tänker jag inte mer på den växten." Sedan undrade jag, varför du undrade över hur vi här på HIF ser på denna drog.

och jag antar att ditt svar är att du tycker att det är "Konstigt att den är olaglig i vissa länder men inte i andra." Som du skrev i inlägg #35.

Det jag reagerar på är att du ursprungligen refererade till den som "ört", och att det senare kom fram utav en annan medlem att den är klassad som en drog. I dina följande inlägg skriver du med väldigt dubbla budskap. Samtidigt som du t ex skriver: "Själv skulle jag inte vilja använda den. Är nog inte tillräckligt jordad." "Jag tror inte att divinorum används som rekreationsdrog i någon högre utsträckning. Det är den nog allför utmanande för."

Så skriver du också: "De har väldigt fina vibbar och nog så avancerade själar." "Jag kan inte se någon respektlöshet hos de båda flickorna i klippet."

"De verkar klara utmaningen alldeles utmärkt."

"Kan mycket väl hända att nya insikter förmedlats."

"Tycker du inte att det är ok att människor i västvärlden använder örten (Inflikning utav skribenten.)(Drogen.) Bappho ?"

Det verkar lite som att du försöker försköna och i viss mån, främja användandet utav drogen.

Jag tycker inte att man ska prata om droger på ett sådant sätt. Speciellt inte på sigther där det finns väldigt unga människor, som kan få en bild utav att det skulle vara okej med droger.

Om du vill ha en sådan diskussion, kanske du skulle ta den i din närmaste bekantskapskrets istället. :)

Det finns ju så mkt annat man kan prata om. Växter som faktiskt är lagliga. Om någon har sett på t ex "Survivor man" (tror jag att det heter) på Discovery. Så vet ni att man där ibland annat får lära sig olika ätliga och användbara växter, från jordens alla hörn.

[StaffanM]
2012-02-15 12:24
#38

aha…ok

Vad jag tycker är underligt är hur en del anser att det är ok för vissa att använda en ört men inte andra.

Bara de "seriösa" ,som använder den "religiöst"men inte andra.

Känner ni häxor till Carlos Castanedas böcker om Don Juan ?

Bappho
2012-02-15 15:24
#39

#38 Om du refererar till mina inlägg så har jag aldrig sagt att det är okej för vissa och inte för andra, jag har bara sagt att det är en skillnad.

Det är ungefär som att göra en ritual utan att ha ett syfte.

Jag känner tillräckligt många människor, från min ungdom och bland mina barns vänner, som gladeligen prövar allt utan att veta ett skit, en del gör det för att de är "osnutna snorungar", andra av andra orsaker.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

[Baubo]
2012-02-15 15:25
#40

Jag vet inte om dt är så klokt att fortsätta denna diskussionen här, men tänker ändå kommentera på #38

Som jag sa så är det stor skillnad mellan dessa två sätt att använda en drogande planta, dock får var och en göra vad den vill för min del. Men om man inte vet eller respkterar vad lantan kan ge, så missar man ju faktiskt mycket. Och ibland kan effekterna vara mindre roliga och man kan börja må riktigt dåligt både psykiskt och fysiskt. Det kan ha en "andlig" funktion ändå, men inte verst rekretionell.

Carlos Castaneda läste jag fö ca 10 år sen, tyckte det var mycket underhållande romaner.

[StaffanM]
2012-02-15 23:07
#41

#39 Man ska naturligtvis inte prova allt utan att veta ett skit.

Knappast någon som har påstått !

Alla är vi potensiella shamaner !

Det finns en intelligens bakom naturen !

Något som gått de flesta i detta surrealistisdka samhälle förbi !

Ett alltmer märkligt fascistiskt samhälle växer nu fram !

Annons:
Coturnix
2012-02-16 02:26
#42

Ja jag har läst, även dessa böcker…mitt bestående "minne" var de ihopsydda ögonen…

dennas
2012-02-16 18:07
#43

# 41

Utropstecknen intresserar onekligen!

Är vi alla potentiella schamaner?

Hur stödjer du tesen att det är just en intelligens bakom naturen?

På vilket sätt är vårt samhälle surrealistiskt?

Hur märks den framväxande fascismen och var ser man den? Är den typiskt svensk eller är det en världsomspännande omdaning vi ser?

[StaffanM]
2012-02-16 19:09
#44

#43 Alla kommer förr eller senare att uppnå kosmiskt medvetande.

Naturen - Universum är så komplext och symmetriskt så man kan bortse från att slumpen skulle spela en roll här.

Någon form av mystisk intelligens måste ligga bakom skapelsen.

Vårt samhälle är ute och cyklar big time….man har anammat en felaktig världsbild.

Det kommersiella tankeklimatet dominerar. Därav att man nu utrotar allt liv på planeten.

Människorna är massmedicinerade med kemikalier och propaganda så att de inte bryr sig. Rätt surrealistiskt !

Den framväxande fascismen är global. Makteliten bakom kulisserna drar i trådarna i de flesta länder och har politikerna i sina fickor.

Nya krig planeras. Främst mot Syrien och Iran. Då blir Kina och Ryssland inblandade.

Ett tredje världskrig är nu mycket nära.

Allt ställs på sin spets nu då ett uppvaknande samtidigt äger rum.

Planetväsendet kommer också att ta ett kliv i sin andliga utveckling.

Ett geologiskt polskifte väntar 2012 eller 13.

Ett oerhört dramatiskt skede av människans och planetens tillvaro äger nu rum.

Då vårt solsystem nu kommit in i den galaktiska ekvatorn med dess energier kommer vi att uppleva att vår inre rymd accelererar i expansion.

Acerventus
2012-02-16 19:21
#45

Jo men he låt ju ba spännande de där hörde du.

Men var det inte spikat till 2012? Låt ju lite botniabaneaktigt, om det skjuts upp till 2013. Vem vet, sen kanske det blir 2014..

Vi lär ju få se/märka om det händ nått iaf. :)

Upp till toppen
Annons: