God dag alla vackra människor och alla andra också förstås!
I denna stadshäxas rabatt…finns det Renfana, Gråbo och Gräslök…. Gräslöken kom hit i kruka från Coop. Renfanan och Gråbon, har hittat dit själva.
Hej,
Jag tänkte hälsa artigt, för att se om vi kan hjälpas åt att väcka upp den här sidan igen. Det känns som att det är onödigt många "tysta" och avsomnade iFolus-sidor. :)
Jag är då eder väna Ragata, en "grön" och "vit" häxa… naturväsen… energiarbetare… vägledare… eller whatever. Det har jag varit sedan barnsben, då jag och min osynlige kompis som klarade allt som jag, som funktionsnedsatt inte kunde, gjorde skogarna osäkra. När jag satt på nedersta grenen, över vår fina grusgrop i skogsdungen, satt hon överst i trädets topp naturligtvis.
Mormor, var seende, medial… men inget hon visade. Men man märkte det mer och mer på ålderns höst, men då var det försent när hon gick in i demens. Mamma var seende, kännande, medial upp till tonåren, då hon "stängde ner". Men hon öppnade upp igen för några år sedan, när hon märkte hur det "var ställt" med mig.
Tarot, chakran, pendel , kristaller och sånt har kommit med åren och kurser.
Men naturen, djur, örter, elementen (luft, jord, eld och vatten), änglar, skrönor, sägner, kulturhistoria, traditioner och whatever har alltid, alltid funnits hos mig. Jag är utbildad fritidspedagog, med extrapoäng i barn-ungdomslitteratur, bild och drama. Dessutom är jag utbildad natur- och kulturvägledare vid SLU i Uppsala.
Välkomna till en liten nystart med sidan. <3
Fortsätt gärna min presentation, med en liten presentation av er. <3
Jag ber om ursäkt på förhand, att jag redigerar mina inlägg då och nu. Tack vare min funktionsnedsättning hänger inte fingrarna med alla gånger på tangentbordet, utan det blir ofta stav- /syftningsfel pga borttappade bokstäver.
Jag är född sån här, vad har du för ursäkt? :)
http://www.naturande.com
- Redigerat 2022-08-10, 10:12 av Ragatans Naturande
Trevligt at höra. Jag är med i några, något mer aktiva grupper på facebok. Jag har försökt få igång ett par sidor här, men det ska mest vara ordlekar och annat…
För närvarande har jag även problem med arbetsförmedling, arbetslöshetkassa, arbetsgivre, pengar och mat på bordet.
Och senaste dagarna, har jag och katten fått besök av mitt "vårspöke" tror jag. Han brukar dyka upp samtidigt med svanarna varje år. Så katten sitter mitt på bordet eller på rullatorn, eller på klättertträdet och jamar rakt upp i taket, eller försöker ta sig upp på gardinstången och det är olika tider dygnet runt, så det är INTE grannarna ovanpå. Jag ska se om jag kan snoka reda på om det är "min O", som är här. :)
Jag ber om ursäkt på förhand, att jag redigerar mina inlägg då och nu. Tack vare min funktionsnedsättning hänger inte fingrarna med alla gånger på tangentbordet, utan det blir ofta stav- /syftningsfel pga borttappade bokstäver.

Kul att se att du är tillbaka!🍃
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#3: instämmer. 😁
'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland
Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar
"If only I could be a merman" / Billy 🧜♂️
Tack!
Som jag skrev på funktionshindersajten, så är det lite omstart… jag är slitnare än slitnast just nu…
Sliten och trött, pga nada pengar och nada mat i ett par veckor…. Och strul med fd arbetsgivare och arbetsförmedling/Akassa o andra roligheter.
Sjukersättning 50 %, bostadstillägg för pensionärer och handikappersättning räcker inte ens till alla räkningar, så min bror betalar några. Matkassar/pengar till mat får jag av vänner och släkt.
Men jag hoppas det blir ordning snart. För jag är trött på att det verkar trögare än trögast att bli lyssnad på när man tillhört de trygghetsanställdas skara och i övrigt lever på bidrag… :p
1 oktober 2021, skrev jag på att jag mottagit uppsägning med 12 månaders betald uppsägningstid HEMMA, då arbetsgivaren "inte hade lämpliga uppgifter åt mig" enligt egen utsago. Arbetsgivarintyg, skulle jag få 14 dagar efter att uppsägningstiden var slut… alltså senast 14 oktober 2022…
Sen började allt… jag fyllde i arbetsförmedling, Arbetslöshetskassa och gud fader vet allt, Jag fick notis i december att de behövde arbetsgivarintyg…. Jag begärde det genom Arbetslöshetskassans formulär, vilket då går i mejl till arbetsgivaren.
I januari fick jag ett typ oläsbart arbetsgivarintyg, som skickades in och skickades tillbaka till mig, med alla fel som skulle åtgärdas. Jag skickade då en ny begäran och bifogade meddelandet med vad som behövde åtgärdas.
Väntans tider…
8 februari skickade jag ett påminnelsemejl från min egen mejladress, vänligt och glatt i skämtsam ton och fick vändande svar att "eh.. ja… jag är inte så duktig på det här, men ska göra ett nytt försök.
Hela resten av februari bollade jag med arbetslöshetskassan men varken de eller jag hörde något ifrån arbetsgivaren.
23 februari ringde jag unionens rådgivning. De skickade ett mejl till arbetsgivaren med påminnelse och sa… Ge dem en vecka och hör du inget, hör av dig.
27 februari fick JAG ett skarpt meddelande från arbetslöshetskassan att jag var tvungen att inkomma med ett korrekt skrivet arbetsgivarintyg.
3 mars ringde jag tlll Unionens rådgivning och de skulle koppla ihop mig med en ombudsman i regionen.
7 mars ringde ombudsman mig och jag skickade över lite "fakta i målet"
8 mars ringer ombudsmannen igen och har pratat med verksamhetsledaren på arbetsplatsen och framfört en skarp varning om att det måste åtgärdas senast fredag eftermiddag. Då sa verksamhetsledaren att han skickat över ärendet till ordföranden. Och ombudsmannen sa att det spelar ingen roll vems ansvar det är, arbetsgivarintyg ska skrivas och skickas in.
Ombudsmannen blev irriterad efter vad jag förstod när vi pratade och hen är beredd att ta till rättsliga åtgärder.
#5: men oj…! 😶 vilken pärs. Typiskt byråkratin, dock.
Hoppas att det blir bättre för dig snart.
Så där borde det inte få gå till.
'We're All Mad Here'
Alice's Adventures in Wonderland
Värd för Musik, Sagan om Ringen & Återbruk.
Medarbetare på Hår, Medeltiden, Te, Träning & Vikingar
"If only I could be a merman" / Billy 🧜♂️

Jag hade också strul med olika instanser och papper när jag jobbade men som tur var behövde jag inte befatta mig så mycket med det. Det var facket som skötte det mesta.
Det som var jobbigast var de s.k. "arbetskamraterna" med sura blickar och elaka kommentarer från dem och vissa tjänstemän.
Facket har inte gjort så mycket för mig under mina år som anställd. Utan mest frågat, vad vill du ha hjälp med? och när jag då talat om hur man som funktionsnedsatt trygghetsanställd blir bemött av arbetsgivare och "arbetskamrater" - volontärer har de bara frågat, vad tycker du vi ska göra åt det då?
Hur ska jag veta vad de ska göra… Jag har betalatt fackavgift och a-kassa i hela mitt arbetsföra liv hittills och betalar fortfarande eftersom jag än så länge räknas som arbetsför. Vi får se vad arbetsförmedlingen kommer fram till, när de får till en arbetsförmågetestgrupp som jag får plats i. Det kan visst ta ett par månader. Och under tiden ska jag söka heltidsjobb, trots att jag inte kan och inte får jobba mer än 50 %, jag har halv sjukersättning sedan 1999…. Men det bryr sig inte arbeetsförmedlingen om och facket säger bara… De kan inte tvinga dig att söka heltid… men om jag inte gör det blir det moment 22 för då skickr de brev till a-kassan att jag inte söker tillräckligt med jobb.
Ibland undrar man vad de fackliga ombudsmännen tror att de har lön för….
Men som sagt, nu när jag gått arbetslös utan pengar i fem månader så verkar de vilja göra ett ryck…

Jag blir arg när jag läser vad du varit med om - vad är skamgränsen?
Annars är det skönt att du är tillbaka och snälla fortsätt att vara här även om det just nu handlar om att spy ut galla.
Det kommer bättre tider!
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Mmm… det är nog skönt för er, att ni har sluppit mig ett tag. Men i kväll är jag mätt på riktigt för första gången på flera veckor. <3
Min farbror skickade över sitt elstöd till mig via swish igår. "Du behöver pengarna bättre än mig". Han har sitt på det torra efter ett långt yrkesliv som hög tjänsteman inom Atlas Copco/Avos-koncernen.
Min frukost idag kl 9… en kopp kaffe…. Tidigare i veckan typ kaffe och två hembakta SMÅ frallor utan pålägg och en riktigt slösardag slog jag till med,1 dl makaroner och fem köttbullar. Samma matsedel fjorton dagar innan….
Nu slösade jag 80 kronor på färdtjänst, snö och kallt så vill inte riskera UVI med permobil.
Handlade mat och lite annat för 888 kronor.
Väl hemma mulade jag i mig smörgås med ost och grillad kyckling, grönsallad och avslutade faktiskt fy skäms, med en semla.
Vi får se om jag hejdar mig med lite gröt till kvällen…
Men så, så lycklig att jag äntligen kan få äta mig mätt. :heart

Så snällt av honom och härligt för dig och kissen att få något att äta.
Du är värd en semla!
#11: Katten har alltid mat, kattsand och LITEN buffert för oförutsedda händelser. Det är värre med mig. :)

#12. Jo, det brukar vara så att man ser till att djuren har mat och allt de behöver och istället svälter man nästan själv!💚

Ragatans N
När det gäller mycket mättnad för pengarna så tycker jag ärt-grytor är svårslaget.
Denna vecka hade jag corona, då blev det mest vitt ris med ärt-curry (svensk curry) som sås.
Annars är ärtsoppa med kokta morötter och en tesked rök-arom smasken (smakar korv).
Artsoppa med thailändsk grön curry-pasta är jättegott.
Ärtsoppa med korianderblad (läggs i precis när man ska äta, inte innan) är fantastiskt.
Ärtsoppa med tomatpure och dill blir nästan som den klassiska smaken på kräftstömming.
Jag har alltid i lite rapsolja i ärtsoppan när den är färdigkokt, det förhöjer smaken.
Hackad vitlök i ärtsoppan är oxå en favorit.
För någon vecka sedan hade jag i en halv liter stekta kantareller och en liten klyfta vitlök i ärtsoppan, oj så gott.
Fibrer, långsamma kolhydrater och protein är miraklet som gör att man får jämnt lagom blodsocker och lång mättnad av ärtor.
Ärtor är verkligen mat för en kung, så det passar mig!

Det är kul om forumet fortsätter leva!
Jag är främst intresserad av Judisk magi och folktro och av Svensk folktro, och kan en hel del om nordisk hedendom och förkristen kalender.
Läser för/mot olika saker i stort sätt varje dag.
För 350 år sedan hade jag kunnat bli avrättad för det, men idag räknas man knappt som trollkunnig om man inte tror på moderna engelska eller amerikanska former av häxkonst.
Läser av platser och går med slagruta.
Har även återställt energin på ett par magiskt mycket mörka platser där det var mörkt t o m när solen sken. Nu är ljus och glädje där (men minnen finns kvar).
Har någon gång återfört en sedan århundraden tillbaka osalig ande till "ljuset" och den komm tillbaka och tackade några kvällar senare.
Och så ber jag till Gud, varje dag!
Andlighet är en integrerad del av mitt liv.
Örter och naturmedicin odlar jag och plockar i naturen. Varje dag dricker jag stark infussion på olika hälsofrämjande örter. I kväll var det te på nässlor pluss lite ashwaganda och hagtorn.
http://www.susunweed.com/How_to_make_Infusions.htm
- Redigerat 2023-03-12, 00:27 av NiklasTyreso