Annons:
Etiketti-häxans-trädgård
Läst 1879 ggr
mjaumja
9/21/17, 7:21 AM

Mitt efterlängtade frö

Nu kommer jag äntligen få ett Alruna frö. Hur får man det att gro? Vill att det ska ta sig direkt.

Annons:
Maria
9/21/17, 9:08 AM
#1

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Isatis
9/23/17, 2:39 PM
#2

mjaumja. Dina fröer är på väg, jag skickade dem idag.  Inger/Isatis

Bappho
9/23/17, 9:40 PM
#3

Alrunor behöver en stratifieringsperiod, vilket betyder att de behöver en period av kyla. Skalet runt fröna är ganska hårt så de behöver också blötläggas en tid. För mig personligen har det fungerat allra bäst att ha frösådden utomhus över en vinter, då får de både kyla och smältsnö och liknande som luckrar upp skalet runt fröna.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

mjaumja
9/26/17, 3:15 PM
#4

Hej Bappho!

Jag planterade mina alrunefrö , ett igår och ett idag. Läste att dom behövde en köldknäpp och har precis lagt in dom i frysen. Vad tror du om det?

Maria
9/26/17, 3:19 PM
#5

Det är väl innan plantering som de behöver kyla.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

mjaumja
9/26/17, 3:22 PM
#6

Tack för fröna Isatis,

har planterat  två av dem. En har fått vara ute i natt och en planterade jag idag. Har precis ställt dom i frysen, för att ge dem en sköldknäpp. Bra eller dåligt?  Dom har varit i frysen c.a 20 minuter.

Med vänlig hälsning  mjaumja/mia-maria

Annons:
mjaumja
9/26/17, 3:30 PM
#7

hej Maria,

vet inte om det var innan plantering?

Maria
9/26/17, 3:34 PM
#8

Babbho skrev om stratifiering och här kommer en länk om det.

https://www.impecta.se/sv/info/rad-om-frosadd.html

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Isatis
9/26/17, 9:37 PM
#9

Jag sår mina alrunor i krukor som sedan grävs ner i sand. Får övervintra ute och oftast tittar plantorna upp så snart våren och värmen kommer. är inte svåra att få igång. Numera självsår de sig. Alrunor vill inte ha extra kalk, endast kompostjord och sand.

husetvidvattnet
11/17/17, 6:16 PM
#10

#isatis jag har skickat frankerat kuvert med adress på men jag har inte fått några frön än ??

Upp till toppen
Annons: