Annons:
Etikettfolktro-och-myter
Läst 1595 ggr
dennas
2017-08-19 18:17

Om vampyrism

Annons:
Sommarek
2017-08-19 19:40
#1

Spännande! Jag är lite nyfiken på om rädslan för odöda har anor som går tillbaka till innan kristendomen, för det känns ju onekligen som en ganska kristen noja - tillsammans med rädslan för häxor, hedningar och onkytt och allt som man i princip inte visste vad det var.  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

NiklasTyreso
2017-08-19 23:44
#2

Programmet förklarar inte varför man oftare drömmer om nyligen avlidna eller t o m kan uppleva att de är närvarande fast de objektivt är döda. Människor upplever ofta saker efter dödsfall,som lätt kan tolkas som att folks andar går igen.

dennas
2017-08-23 11:30
#3

#1

Har det inte varit tradition på många håll att hålla sej väl med sina förfäder? Därmed borde ju också rädslan finnas/funnits att göra fel och få de dödas vrede över sej.

Jag tänker att "kristendomen" inte alls har fruktat för de döda, häxor etc. utan att deras bannor har sprungit ur olika maktkamper. Om jag har förstått saker rätt så levde hedningar och kristna sida vid sida om tiderna var goda, men olika krig och maktkamper har lett till en uppdelning och förföljelser.  Lägg märke till att vissa personer har kommit tillbaka från de döda och mottagits väl på den judiska tiden. Sen tänker jag att häxförföljelser inte alls passar in i en protestantisk tro.  Nu kanske "rädslan/motståndet" finns inom den frikyrkliga världen?

dennas
2017-08-23 11:31
#4

#2

Det vore ju kul om de kunde göra ett program om dessa fenomen!

Upp till toppen
Annons: