Annons:
Etikettallmänt
Läst 1628 ggr
Sebastian
2017-07-31 11:01

Hej på er.

Jaha. Sitter och letar på nätet för att släcka en kunskapstörst och snubblar tillbaka in på HiF bara sådär.
Var otroligt länge sen jag var aktiv här, AFC tog över och mitt fokus skiftade så jag tappade fotfästet en stund. 
Är det några av de "äldre" medlemmarna kvar månne? 

Mhv
Sebastian

Annons:
dennas
2017-07-31 13:44
#1

Hur gamla är gamla? 😃

Sebastian
2017-07-31 13:55
#2

#1 Tja. Jag funderade lite över den formuleringen jag också.. 

Se det såhär, Hej alla som inte har en aning om mig eller vem jag är och om någon av de som var aktiva när jag var är kvar, kul att råkas igen. 

:)

Bappho
2017-07-31 19:36
#3

Forumet är inte speciellt aktivt numera och det är långt mellan varje titt från gamla medlemmar, men det händer :-)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Ahradia
2017-07-31 21:44
#4

*semigammal* 

Gammal lurker kanske är mer rätt. Kul att titta in ibland :) Saknar Trumman och Björnen.

Witches don't get mad, they get even.

Völse
2017-08-01 17:51
#5

#0 Hej!

magiskblomma
2017-08-02 14:30
#6

Jag har varit medlem i flera år, men senaste åren har jag knappt varit in….,

Annons:
Sebastian
2017-08-02 15:53
#7

Det här forumet verkar vara rätt inaktivt nu för tiden. 
Men förr var det annat. Det var ett väldigt drag här med folk från alla riktningar och delar av landet. Shamaner, häxor, sökare, troll.. Till o med ett par runmagiker har vi haft. 
Alltihop ledde till en serie träffar IRL som kallades Häx-träff. Var grymt kul på den tiden och särskilt för en gammal räv som jag som älskar att träffa folk att surra och arbeta ihop med. 
Nå. Kanske kommer dit igen :)

magiskblomma
2017-08-02 16:26
#8

Antalet medlemmar är åtminstonde över 4000 .. Problemet är kanske aktiviteten.

HellaBella76
2017-08-02 19:33
#9

Finns vissa som tror de har rätt att tala om för andra hur saker o ting SKA vara! Kass attityd o tron om att "hen" vet/är bäst kan vara bidragande orsaker till att endel lessnar på att skriva här!

Sebastian
2017-08-02 20:08
#10

Tja… det handlar mycket om tålamod. Men å andra sidan så finns det gott om de som inte klarar av att bli tillrättavisade också.

HellaBella76
2017-08-02 21:01
#11

Klara av att bli tillrättavisad!? Tålamod? Jag pratar om elaka påhopp/kommentarer som någon enstaka tagit för vana att slänga ur sig när något inte passar "hen". Alla bär på sin egen sanning, acceptera detta, kom gärna med synpunkter o åsikter, men man kan välja sina ord! Tro inte att "DU" bär på "ALLAS" sanning! Jag är ingen "gammal räv" men hunnit se o ta del av spydigheter.

HellaBella76
2017-08-02 21:03
#12

Annars är detta ett intressant forum att "hänga i". Kul /intressant att läsa vad andra delar med sig av ☺

Sebastian
2017-08-02 22:23
#13

#11 :O ok.. Vet inte riktigt hur jag retat upp dig. Har jag påstått mig ha nån sanning till någon? Om du tog åt dig av det jag skrev om tålamod och tillrättavisning så kan jag meddela att det var en generell bild över de problem man kan stöta på när man surfar runt. Liksom dalande och stigande aktivitet. Men du har helt rätt i att det är ett mycket trevligt forum. Just för sin bredd på deltagarna.

Annons:
Sebastian
2017-08-02 22:23
#14
Sebastian
2017-08-02 22:23
#15
HellaBella76
2017-08-03 00:29
#16

#13 Nej, nej.. nej ☺ Det va inte riktat åt dig, förlåt att jag va lite otydlig där. När jag skrev "DU" menade jag inte du (Sebastian). ☺ Lämnar det öppet för dem som känner sig träffade, att ta åt sig.

magiskblomma
2017-08-03 12:03
#17

Jag har som sagt varit borta länge. Men vet sedan flera år tillbaka, att det fanns medlemmar som ansåg att deras syn på saker och ting var det rätta. Det är en sak att man ger sitt tips på saken utifrån hur man ser saken. .. Men man ska inte uttrycka sig på det sättet som att sitt tolkning på "saken" är det rätta!

Sebastian
2017-08-03 12:09
#18

#16 :) 

#17. Sånt skapar mycket split. Tråkigt beteende hos folk. 
Många anser sig besitta rätta svaren och absoluta sanningar. Minns att vi under en ganska lång period redde ut begrepp utefter inriktning och tro. Det var nyttigt då flera begrepp, bland annat begreppet häxa, klargjordes. 

Sant är att det finns många som vet en hel del. Men de som sysslar med tillrättavisningar och påhopp är oftast inte bland dem.

Vekka
2017-08-03 12:13
#19

Jodå Sebastian, kommer ihåg dig :) det var liv, stoj och "högt i tak" i detta fina forum för ett antal år sedan. Jag är fortfarande här o kollar in en sväng varje dag men är inte så aktiv längre :) Hade varit skoj om forumet vaknat från sin skönhetssömn :)

Bless

silverhuldra
2017-08-03 14:57
#20

Har inte varit inne på väääldigt länge, men jag finns fortfarande kvar👋

Mvh. Silverhuldra

Annons:
Bappho
2017-08-03 21:31
#21

Men är det inte så, att forumet dog ut när dessa personer vissa klagade på, slutligen lämnade? Jag menar, de som klagade är ju kvar, varför är det inte liv och lust här då, det undrar jag. Kan det månne vara så, att de som slutligen lämnade, var de som gav mest av sin kunskap och sin tid, trots allt?

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Ahradia
2017-08-03 23:15
#22

Tror definitivt det Bappho.

Witches don't get mad, they get even.

Ganna
2017-08-04 01:47
#23

Sen så är det tydligen en generell nedgång i intresset och engangemanget för alternativa metafysiska strömningar.

Kanske för att de som såg ytan försvann när de såg vilket arbete det krävs för att göra mer än att skrapa på den?

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Sebastian
2017-08-04 05:44
#24

#23 ignorance is bliss menar du? Ja det låter roligt. Tyvärr. Vill ju gärna tro att man lyfte blicken från det digitala. Men det är nog inte lika sannolikt. #21 För att laga soppa måste man röra om i grytan. Ingen slev, ingen soppa.

dennas
2017-08-04 09:40
#25

Ordet häxa har en vid betydelse i dagligt bruk och lockar ett brett spektrum av människor med olika intressen. Sen blir det  kanske en nedgång efter att nyhetens behag har lagt sej, och så kommer en ny omgång "nybörjare" som "uppfinner hjulet" gång på gång…

Men visst vore det önskvärt med respekt och tacksamhet lite oftare. Själv är jag tacksam över alla vänliga själar som delar med sej av kunskap, sökvägar och erfarenheter! Och givetvis de som ställer frågor som ger upphov till intressanta trådar.

dennas
2017-08-04 09:43
#26

#0

Vad står AFC för?

Sebastian
2017-08-04 11:22
#27

#26 ska stå afk men eftersom autocorrect är fantastiskt så blev det afc.. afk betyder away from keybord.

Annons:
dennas
2017-08-04 12:49
#28

#27

Tack!

HellaBella76
2017-08-04 13:18
#29

AFC = Asian Football Confederation trodde jag.. 😉😁

Ganna
2017-08-04 13:59
#30

#24 Ja, för många är det så - det gör ont att få (positiva) föreställningar om något/sig själv ifrågasatta eller bortryckta.

Sen så kan det även finnas brister i motivation, intresse och/eller kognition som gör att någon inte orkar/kan ta till sig information mer än ned till ett visst djup. Sen blir det för komplext och omfattande.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Sommarek
2017-08-04 22:15
#31

#30 Japp, felet ligger i alla tillfällen i andras förmåga och intelligens.  😂

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Sebastian
2017-08-04 22:37
#32

#31 Ja.

Ganna
2017-08-04 22:45
#33

#31 Inte "fel", snarare variation. Eller menar du seriöst att alla kan göra/bli/klara allt?

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

NiklasTyreso
2017-08-06 13:22
#34

Jag tror det behöver finnas acceptans för både ifrågasättande (om det sker på ett städat sätt) och acceptans för att folk kan tro olika och komma från olika traditioner. Det är bara ett par % av befolkningen som har problem med sin intelligens, så de flesta som har avvikande uppfattning har nog det trots god förmåga att förstå.

Annons:
Sommarek
2017-08-06 18:03
#35

#33 Derailing kanske funkar på andra, men inte på mig. Menar du seriöst att jag har skrivit det?

#34 Ja, du har rätt. "Du tycker inte som jag, så du är dum i huvudet"-mentaliten frodas tyvärr, speciellt på nätet där folk vågar säga sådant de inte skulle drömma om att yppa till en "riktig" person.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Ganna
2017-08-06 21:35
#36

#34 Man behöver inte vara under normalbegåvning för att vissa saker ska vara för komplexa. Det handlar inte om att någon, som impliceras i #35, är "dum i huvudet", det handlar om att någon av de tre komponenter jag nämnde inte finns i tillräcklig grad.

#35 Jag frågade dig - hade du skrivit det rakt ut, hade jag inte behövt fråga. Om du undanhåller dig från sarkasm så kanske det går att få till en vettig diskussion.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

dennas
2017-08-06 21:42
#37

#0

Nu när du äntligen hittade tillbaka: nåt särskilt du hade lust att snacka om, eller saknade du mest gamla bekanta?

Sommarek
2017-08-07 13:17
#38

#36 Det är onekligen svårt att hålla sig från sarkasmen i svar på dina inlägg, eftersom de fortfarande efter alla år bara handlar om hur äkta och kunnig du är, medan folk som inte förstår hur äkta och kunnig du är, är dumma i huvudet (förenklat, såklart, men kontentan blir densamma). Om du för en gångs skull kunde göra ett inlägg utan att framhäva dig själv, varken direkt eller indirekt, så hade det kunnat bli en diskussion.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Ganna
2017-08-07 14:28
#39

#38 Vad tror du den minskade aktiviteten beror på?  Istf att bjäbba så fort du ser att jag sagt något, kan du bidra med en egen åsikt.

Min åsikt är att problemet naturligtvis ligger hos var och en - att det sen är en eller fler av aspekterna motivation, intresse och kognitiv förmåga. Det ger i sin tur en gruppeffekt, de flesta forum som lever har ett litet antal flitiga deltagare som i bästa fall har en någorlunda balanserad uppsättning av egenskaperna jag räknat upp, men även mycket av en enda kan föra diskussionen framåt, om än med mer turbulens (stort intresse = den entusiasita men ofta snedseglande newbien, stor motivation = trollet, stor kognitiv förmåga = w.o.t.-författaren).

För min del har motivationen saknats ett bra tag. Jag "behöver" inte andra som de flesta gör då min väg är solitär och jag vid det här laget sällan lär mig något nytt på (i synnerhet svenska) forum. Det är mest samma saker som vevas, ibland med lite ny fernissa och det är få som kommer längre än ett varv uppe på ytan innan de guppar vidare till något annat område i informationshavet och andra tar deras plats.

Jag vet inte varför du hänger upp dig på mig hela tiden, men om du kunde komma ifrån det och läsa vad jag skrivit istf det som finns i ditt huvud, kanske vi skulle kunna ha en intressant diskussion.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Völse
2017-08-07 15:18
#40

#39 Vilken tradition hör du hemma i Ganna? Jag är inte heller nån som behöver andra, jag står stadigt. Min väg är min släkts, till största delen lokal.

Sebastian
2017-08-07 16:59
#41

Ja det var ett väldigt tjafs från Sommarek. Men. Troll har funnits i alla tider här och kommer väl finnas så länge det finns internet förmodar jag. Om du nu stör dig så oerhört på Ganna, som för övrigt är en extremt kunnig och duktig kvinna, så varför ska du hela tiden hacka på allt? Lägg ner istället och ta en promenad eller nått. 

#37 Kul att du frågar, jag fastnade visst lite i den här negativa spiralen. Jag läser trådar och försöker uppdatera läget lite, men det kommer säkert nått snart :)

Annons:
Sommarek
2017-08-08 08:46
#42

#38 Jag trodde det var ganska tydligt att jag ansåg att den minskade aktiviteten delvis beror på tonen på forumet (du kan ju kolla din sista mening till mig, till exempel), men tydligen inte.

Det enda man visar för nytillkomna på forumet är att de är oönskade, omogna och att de inte har en chans att leva upp till ett påhittat begrepp som somliga stoltserar med att leva upp till utan att kunna visa varför de gör det.

#41 Visst ja, jag har Insider två år framåt för att jag är ett troll.  😂
Var har du belägg för att jag hackar på "allt"? Ja, jag har åsikter om Gannas självförhärliganden, som hon baserar på av henne själv utvalda belägg utan att sedan kunna uppvisa exempel på det hon påstår sig kunna eftersom allt är hemligt.  Inget av det skriker "extremt kunnig och duktig" i mina öron. Dessutom har jag åsikter om att bara somliga här inne tillåts hålla en kärv ton och rent av be folk att dra härifrån, medan de som ifrågasätter dessa får på käften - som nu. Dubbelmoralen är inte död än.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Bappho
2017-08-08 10:06
#43

#42 Åter igen. Jag modererar inte inlägg, plockar bort eller stänger av folk så det du säger stämmer helt enkelt inte. Finns ingen censur här förutom en speciell regel som jag måste ha för att vi ö h t ska kunna diskutera trolldom. (En regel ingen visserligen bryr sig om att följa). Jag har aldrig hindrat dig att säga din mening och alla älskar inte din ton heller. Ett forum formas av de som är aktiva, vad de väljer att säga, inte säga. Det finns inget hemligt rum här där vissa medlemmar bestämmer någon agenda. Forumet har ett eget liv och du är själv en del i hur det utvecklas och formas.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

RosaKatten
2017-08-08 12:12
#44

Jösses vilken tråkig ton det var i denna tråd! Kanske inte så konstigt att forumet inte är så aktivt.

Bappho
2017-08-08 12:42
#45

Vill man att forumet ska se ut på ett annat sätt, förändra det genom att delta och fylla forumet med trådar och diskussioner du själv gillar och är intresserad av, svårare än så är det inte.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Sommarek
2017-08-08 13:07
#46

#42 Var säger jag att du modererar bort inlägg? Jag talar om de svar som många nytillkomna får om att de är för unga, dumma eller naiva för att hålla på med häxkonster, som vanligt till skillnad från de två "äkta" häxorna här på forumet, som är såååå kunniga och duktiga men som ändå aldrig ger ett enda konkret svar.

#45 Det går inte så länge kutymen är att somliga får vara kärva medan andra kallas troll för precis samma sak.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Völse
2017-08-08 13:32
#47

#46 Nu blir jag nyfiken, vilka är de två äkta häxorna? Jag är iofs ganska ny men jag har inte sett att nån fått till svar att de är för unga, dumma eller naiva? Oftast får man inte svar alls, så det känns som man är här ensam, eller att ingen är intresserad av samma saker som jag.

Ganna
2017-08-08 15:58
#48

#40 En tradition inom svensk traditionell häxkonst. Den blir av naturen lokal. :)

Var bor du?

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Annons:
Ganna
2017-08-08 16:07
#49

#42 Kanske är det en snabbvariant av att sålla agnarna från vetet om de nybörjare som läser här inte klarar av att fundera över olika ståndpunkter samt ifrågasätta de det hittills lärt sig. För oavsett vilken väg man vandrar är det ovan två aktiviteter man får ägna sig åt genom hela livet.

Men så anser jag också att kvalitet går framför kvantitet; bättre med få, men intressanta inlägg, än femtioelva inlägg som i någon form presenterar en "ljusmagispell", kristallhealing, eller enhörningskanalisering, alla snodda från Cunningham, Silver Ravenwolf etc. någon gång för tretton kopieringar sen.

Vem har hittat på vad?

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

dennas
2017-08-08 16:17
#50

#0

Jag känner mej ledsen över att din tråd kanske inte känns som ett välkommen tillbaka, men jag är i alla fall glad att du har hittat tillbaka. :-)

Völse
2017-08-08 20:45
#51

#48 Hälsingland. Å du?

Atropa
2017-08-08 23:00
#52

Här är en till "gammal räv" som inte är så aktiv längre men har precis börjat gräva i mina gamla böcker igen och vips, så hittade jag tillbaka hit :)Hej på er allihopa!

Manutar
2017-08-09 06:10
#53

Hej Sebastian! Välkommen tillbaka. Få se om vi kan få lite liv här. Ibland känns det som att "allt" redan tagits upp!

Sebastian
2017-08-09 08:14
#54

#53 Jo så kan det nog ses, men titta på den här tråden. Finns tydligen massor att prata om.  :D

#52 Välkommen tillbaka! :)

#41. Du får ha Insider ända fram till Ragnarök vad mig anbelangar, men jag tycker det är konstigt att, efter att ha besökt din profil samt läst dina trådar samt kommentarer lite här och var, verkar ha som mål att diskreditera ett par stycken här. Lite som en häxjakt (no pun intended)
Att du sen är Sajtvärd för en sida med inriktning mot en religion vars teser tydligt talar emot dina argument samt din attityd, gör det hela ännu mer löjeväckande.
Nog om det.
Jag är medveten om att man som läsare tyder text utifrån sitt eget perspektiv och filter vilket gör mig övertygad om att allt detta handlar om ett missförstånd. Vore väl trevligt att FÅ energi av goda samtal än att tappa den pga ilska?

Det man läser och det man lär sig, är ofta två vitt skilda saker..

Nu får ni gärna sluta bråka i min "Hej-tråd" Starta en ny om det nu måste grälas.

Sommarek
2017-08-09 08:26
#55

#54 Det där gav ingen mening alls. Du verkar inte veta så mycket om wicca eller vad man som wiccan förväntas vara eller inte vara. Återkom gärna med antingen en bättre förklaring eller när du är mer påläst, speciellt om du ska kalla andra för löjeväckande.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Sebastian
2017-08-09 08:41
#56

#55. Nej att läsa mellan raderna verkar inte vara din starka sida.. Suck.. Jaja. Du har rätt och alla andra har fel.
Så, gå vidare nu och spöka runt någon annanstans. Om du säger att jag inte vet något om det hela så bekräftar du enbart mina ord inför de andra som faktiskt vet.

Tycker det är tråkigt när du stormar in med den här attityden. För vad jag läst så är det inte första gången och Ganna är inte det första offret. 
En grej du missar… Jag har ingen förklaringsskyldighet till dig, eller någon annan heller egentligen. Vill du bråka vidare så gör det, men från nu kommer jag helt ignorera dina inlägg så det är ingen idé att du skriver till mig.
Allt gott.

Upp till toppen
Annons: