Annons:
Etiketti-häxans-trädgård
Läst 2185 ggr
Kedi99
2017-07-12 12:01

Användbara växter i trädgården

Vilka är era favorit växter att ha/odla antingen på balkongen eller i trädgården? :)

Använder ni mycket av eran skörd för ritualer eller magi?

Söker efter inspiration till min egen trädgård, då den är rätt så tom och jag skulle jätte gärna vilja plantera mer. Har kollat runt lite efter olika växter med magiska egenskaper som man kan ha i sin trädgård, men känner att det skulle vara nyttigt om man skulle fråga människor som har personlig erfarenhet, och kanske kan dela med sig av tips som just har funkat för de.

Jag har även försökt att odla basilika och mynta i kruka, men det har tyvärr inte gått så bra, då det verkar som att de har blivit angripna av någon svamp, men jag har inte hittat någon information om vad jag ska göra för att rädda växterna…

Tack för svar!

Annons:
Völse
2017-07-12 14:02
#1
Völse
2017-07-12 14:09
#2

Nä, det går inte bifoga nån fil. 😞 Kul inlägg iaf, jag älskar växter. Vissa har jag som kuriosa och för att de ger rätt energi till trädgården. T ex Mästerrot som på 1600-talet ingick i universalläkemedlet Orvietan tillsammans med bl a huggormskött. Belladonna för att hon är så vacker och magisk. Hundtunga, Munkrenfana och Hjärtstilla från gamla klosterträdgårdar. Ringblommor har jag till salva, Arnica till liniment och rosor till hudkräm. Söker Hundrova och Besksöta om nån har att byta med. Odlar sällan i krukor, tycker det är svårare att sköta då. Bara såna jag tar in på vintern.

dennas
2017-07-12 19:50
#3

Pepparmyntan är jag glad över. I år satte jag körvel, som visade sej växa utav bara sjutton. Rosmarin tycker jag också om. Citronmeliss växer som ogräs… Har använt i magiskt syfte vissa egenodlade, men numera mest som offer- eller tacksamhetsgåva.

Bappho
2017-07-13 00:24
#4

#2 Jag kan kanske fixa besksöta till dig då jag vet ett ställe där det växer en mindre djungel av dem. Jag har satt ett par här hemma men även fast jag haft dem i flera år och prövat olika lägen så växer de inte.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Kedi99
2017-07-13 00:35
#5

#2 Känner också att det är svårare att odla i kruka, men ringblomma låter väldigt intressant, får nog plantera ett par

#3 Har du rosmarinen i en kruka då? Alla som jag har köpt har klarat sig ett bra tag i kruka, tills de alla fick något sorts kryp på sig som i princip fick växten att torka ut (det var inte bladlöss). Rätt så synd :/

Völse
2017-07-13 00:42
#6

#4 Jaa, tack!

Annons:
dennas
2017-07-13 07:57
#7

#5

Ja., i kruka. Har försökt att få vissa att överleva vintern, genom att ta in dem, men aldrig lyckats, tyvärr.

Bappho
2017-07-13 20:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#6 Gick förbi stället idag och det såg lika illa ut där som de gör i min trädgård, dåligt med blad och blommor och bladen har små hål överallt. 😭

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Bappho
2017-07-13 20:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#6 Men sen hittade jag ett annat ställe efter samma stig där de växte i gammal vass och stod ganska blött. Vet inte hur lätt att ta, men fina var de.😃

Åker du förbi min stad så slå en pling och ta med dig något att gräva med så visar jag. De har balsampoppel där också som jag skulle vilja ta skott av.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Völse
2017-07-14 00:28
#10

#9 Det gör jag absolut.

dennas
2017-07-18 16:48
#11

Sen finns det ju växter i min trädgård som jag inte gillar, till exempel kirskål. Dock har jag på senare tid börjat fundera på om dess rot - i de fall roten är tillräckligt stor och människolik - skulle kunna ersätta alrunans rot? Nån som har några tankar om det? Åtminstone kanske ha roten som en voodoo-docka för nån som man tycker riktigt illa om. 😇😃

Kedi99
2017-07-19 00:40
#12

#11 Har faktiskt aldrig tänkt på det, men det var en smart ide ^^
Nu så växer inte kirskål i min trädgård, och tror inte att jag skulle vilja odla det för tillfället heller.

Bappho
2017-07-19 20:44
#13

#11 Vi äter ganska mycket kirskål på våren men jag har aldrig grävt upp någon någongång faktiskt så jag har ingen aning om hur roten ser ut. (Jag är en av dem som inte vill utrota min kirskål 😃).

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Annons:
NiklasTyreso
2017-07-23 01:12
#14

Jag söker frön av dyvelsträck, asafoetida. Dyvelsträck betyder djävulsskit för att växtsaften luktar och smakar så hemskt att den fördriver både sjukdomar och andligt otyg. Ont ska med ont fördrivas så bra medicin ska smaka skit. Fortfarande används den inom ayurveda. Fanns på apotek i Sverige på 1800-talet enligt boken Bot och botare i Jämtland och Härjedalen. Går det att få tag på frön i Sverige?

Kedi99
2017-07-23 09:38
#15

#14

Intressant, visste faktiskt inte om att växten finns. Den verkar vara minst sagt opopulär här i Sverige.

Völse
2017-07-23 17:26
#16

#14 Impecta har haft frön har jag för mig, men inte iår. Själva kådan verkar dock vara lätt att få tag på i matbutiker.

NiklasTyreso
2017-07-24 23:51
#17

Tack, ja i värsta fall får jag leta reda på en indisk butik.

Bappho
2017-07-25 01:03
#18

Med frakt får man en påse frö här för åtta dollar, annars tyckte jag att det var svårt att hitta, antagligen för att det blir svårsökt när man får träffar på så många produkter, eller så är det dåligt med frö på dem just nu av nån anledning.

(Bra såtips i kommentaren under också).

https://strictlymedicinalseeds.com/product/asafetida-ferula-assa-foetida-packet-of-10-seeds-organic/

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Bappho
2017-07-26 13:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

#0 Jag föredrar egentligen vilda växter och ser man på min trädgård så ser den mest ut som en förlängning av det vilda omkring. Men ibland behöver man som häxa och trollgumma växter som inte vanligtvis växer i ens närhet och då kan jag få för mig att pilla ner ett frö eller hämta hem en planta någonstans ifrån. På så sätt växer trädgården sakta fram, efter behov och vad man lyckas hitta och samla på sig. Tror aldrig jag någonsin haft en plan.

Bild: Från min trädgård, nykläckt alruna på ett kardborreblad.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Völse
2017-07-26 14:42
#20

Jag vill också gärna ha själva växten. Trevlig energi att umgås med den på riktigt.

Annons:
NiklasTyreso
2017-07-26 23:29
#21

Tack för tipset om fröfröfirman, Bappho!😃

Bappho
2017-07-27 09:40
#22

#21 Jag blev lite sugen själv på att pröva att så den.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Manutar
2017-07-27 12:34
#23

#19 Vilken gullig liten! :) Själv har jag ingen trädgård just nu, men plockar och använder mycket av de vilda.

Kedi99
2017-07-28 10:52
#24

#23

Det gjorde jag också rätt så mycket tills jag nyligen (och äntligen) fick en trädgård. Dock så kommer jag fortsätta att gå ut i skogen och plocka bär och svamp som jag kanske inte kommer att ha plats med i trädgården.

Enlnd
2017-08-07 20:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Plockar mängder med örter i naturen men odlar liiiiite granna också 🤪

Har satt 3 sorters oregano, 4 sorters timjan, 3 sorters mynta läkemalva, myskmalva, nejlikerot, honungsblomster, stormhatt  2 sorters enchinea, 2 sorters stäpp salvia, alunrot åbrodd, mqlört, vinruta vit salvia, och en salvia jag inte vet vad det är , citronmeliss, lavendel i massor…

Har säkert fler sorter men det är vad jag kommer på på rak arm…

Odlar både läkeväxter, örter och har nu påbörjat ett projekt med gamla växter som ärr perenna och som användes till självförsörjning🙂 Tanken är att backa bandet en liten aning…

Bifogar ett foto på ett av mina örtland här hemma.

dennas
2017-08-08 16:21
#26

#0

Hur går det med din trädgård?

dennas
2017-08-08 16:22
#27

#25

Snyggt! Blir lite avis, faktiskt. Kanske skulle försöka mej på nåt sånt… Hur blir det på Google Earth tros?

Annons:
Kedi99
2017-08-09 10:27
#28

#26 

Har mycket att göra, de förra ägarna tog inte så jättebra hand om den, så jag måste flytta på ett par växter/ta bort många som är döda innan jag kan plantera. Men vi har ett körsbärsträd och vita vinbär, så går nog bra ändå :)
Inte så många örter tyvärr, de får jag nog fortsätta odla i kruka inomhus det här året.

Enlnd
2017-08-13 06:02
#29

#27

Hur det ser ut på google earth…

Den tanken har aldrig slagit mig innan 🙂 Men i så fall lär de få se andra saker också kanske som är i samma anda. Bor man mitt ute i ingenstans med en tomt på ca en hektar så kan det ju bli lite udda grejer 😛

Men har väl samma problem lite som Kedi99… Allt måste ju i princip göras om på nytt och det tar sin lilla tid. Massor av idéer finns men det måste finnas tid och ork också. Inriktningen har blivit en ätbar trädgård i alla fall ännu så länge.

Abri
2017-08-13 14:11
#30

Har en massa spännande experimentet låder runt om på tomten. Örter som ska kunna användas gillar jag. Satte frö med amerikansk ädelmynta januari 2016 som först i år är så vacker. MEN jag hittar inte vad jag kan höra med den, enda info jag hittar är att det är en gammal medicinalväxt. Har någon tips?

Upp till toppen
Annons: