Annons:
Etikettmagi-formler-och-ritualer
Läst 1228 ggr
[Penemue]
2017-06-28 18:51

"Svart Magi" för att vinna i spel

Annons:
Völse
2017-06-29 16:52
#1

Skulle vara intressant att veta var du hittat dem.

[Penemue]
2017-06-29 18:28
#2

Det förstår jag!  Jag gräver i gamla arkiv och hittar massor av roliga trollformler och skrock-snuttar :)

Völse
2017-06-30 00:02
#3

Är det hemligt då?

NiklasTyreso
2017-07-04 23:17
#4

Källor hjälper andra att hitta kunskap, så andra berikas. Vet man inte källan vet man inte om det som står är seriöst eller hitte på.

Völse
2017-07-05 00:01
#5

#4 Ja, så känner jag också. Inte så intressant helt utan sammanhang.

Sommarek
2017-07-05 08:34
#6

Värst vad folk läser in en massa som inte står. Om man grävt runt bland en massa dammiga böcker för att hitta diverse roligheter är det inte säkert att man minns exakt i vilken bok man hittat vad. Det är ju ingen som påstår att formlerna funkar, bara att det var såhär man trodde.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Völse
2017-07-05 10:38
#7

#6 Ok, fast det blir ett väldigt ytligt sätt att se på magi. Lite som man kan läsa i en damtidning. Att kasta allt i samma gryta och dra fram nån "dagens trollformel". Går på kollisionskurs med hur jag ser det. Rolig kuriosa ok, men det är inte därför jag är här.

[Penemue]
2017-07-05 17:59
#8

Hej och tack för alla kommentarer. Jag spendera tid i olika arkiv både online och i "verkliga" livet för att göra efterforskningar till en bok. Jag har inte så bra koll på alla källor i nuläget men jag kommer att sammanställa så att jag har ordning på noterna innan boken blir klar. Jag har redan delat med mig i pdf-form, flera av källorna på hemsidan men en bok som jag använt mig av är en norsk samling som heter hexeformularer och trolldom. 

Mitt tips är att googla om man som jag ska hobbyforska lite :) Precis som när man släktforskar så finns det massor av material men ibland måste man vaska igenom ganska mycket när man väl fått upp ett spår, det är ett roligt detektivarbete! Som akademiker har jag ju också tillgång till lätt sökbara databaser för avhandlingar som skrivits på ämnet men om man kollar med sitt bibliotek så kanske de kan hjälpa till. 

Självklart kommer inte alla tycka om vare sig min blogg eller materialet jag delar med mig av, det respekterar jag absolut! Samtidigt så delar jag ju ändå med mig av ganska många timmar av research och hoppas att någon ska gilla de små bitar av kuriosa som jag hittar.

Må så gott

Völse
2017-07-05 18:48
#9

#8 Håller med om att det är spännande att leta. Det blir annorlunda när boken med källor blir klar skulle jag tro. Lycka till med den.

[Penemue]
2017-07-05 19:03
#10

Tack så mycket :) Jag fortsätter posta små gobitar som jag kommer över, hoppas det skall vara till glädje :)

Völse
2017-07-05 19:05
#11

#10 Gärna om du hittar nåt om "kloka" från Hälsingland.

[Penemue]
2017-07-05 21:16
#12

Jag ska hålla utkik det lovar jag! :)

NiklasTyreso
2017-07-07 21:05
#13

Har man läst ett antal böcker i folktro, fornnordisk religion etc så märker nog de flesta att nanzyphants poster är unika. Om inga har publicerat uppgifterna tidigare blir man ju nyfiken på varifrån de kommer? Är det verkligen historisk nordisk folklig magi eller är det bara ett inlägg i flödet av en modern internet-magiker som gör det hetare genom att påstå att det är av nordisk historisk magi? Jag letar ofta info i databasen diva där svenska universitets studier brukar finnas men jag har aldrig hittat sådant som liknar nanzyphants poster där eller någon annanstans. http://www.diva-portal.org/smash/search.jsf?dswid=4197

Annons:
[Penemue]
2017-07-08 12:04
#14

Hej Niklas, en snabbt inlägg bara: jag hävdar förstås inte att allt jag postar handlar specifikt om nordisk magi. Jag söker också i tyska, engelska och italienska källor. Det som utlovas på hemsidan är traditionell och spekulativ häxkonst, dock har jag aldrig påstått att det är specifikt Nordisk folkmagisk tradition ;) 

Spekulativ Häxkonst? Ja som konstnär /poet och akademiker kan jag naturligtvis också ta mig friheter, precis som våra föregångare har gjort, att fylla luckorna med eget material, men jag är alltid tydlig när jag gör det genom att skriva att jag själv har kommit på det eller att jag presenterar någonting som är inspirerat av någonting annat. En levande magisk tradition är trots allt alltid i flux och utveckling. Modern Internetmagiker? Nja det var orättvist och ovärdigt av dig tycker jag.

Upp till toppen
Annons: