Annons:
Etiketthuskurer-brygder-och-recept
Läst 1492 ggr
Manutar
6/19/17, 7:46 PM

Jordreva

Nån som använder jordreva till nåt spännande?

Annons:
Manutar
6/23/17, 7:35 AM
#1

Tydligen inte. Då kan jag ju berätta att jag själv ska ha det i en örtblandning jag tänker röka vid vissa ritualer. Den sägs bla väcka synskhet så man kan skåda sanningen om olika saker och personer , och göra en rädslolös (hur man nu säger det på svenska ha ). Den är bunden till underjorden och vissa krafter som härstammar därifrån.

Bappho
6/23/17, 8:03 AM
#2

Här kan man läsa lite om jordrevan:

 http://trolldomhoodoo.blogspot.se/2014/06/herb-magic-in-trolldom-tradition_9.html

Jag har en bok skriven av Denise Alvarado och där finns ett recept på en hämndolja där roten av jordreva ingår.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Manutar
6/23/17, 8:44 AM
#3

#2 Tack Bappho!

Bappho
6/26/17, 4:17 PM
#4

Slog upp jordrevan i min Dictionary of Plant Lore. Där står det bl. a. 

I Wales bar man jordreva när man mölkade korna första gången de togs ut på bete. Enligt Lady Wilde skyddade den mot älvor om man bar den i sin hand. I Tyrolen och Tyskland gav den bra syn, så pass att man kunde peka ut vem som var häxa. I Poitou sa man att om en gammal kvinna flätade ett midjeband till sig av växten medans hennes vänner och släktingar firade midsommar och sparade det ända till slutet, slipper ålderdomens sorger och smärtor. Har också bundits som krans till midsommar (Palaiseul). I övrigt har det används som ett riktigt universalmedel mot det mesta.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Upp till toppen
Annons: