Annons:
Etikettallmänt
Läst 1116 ggr
Kedi99
6/7/17, 1:12 PM

Attraherar häxkonst/magi övernaturliga varelser?

Hej! Jag har stött på rätt så många som påstår att häxkonst och magi attraherar spöken/andar till den som håller på med sånt, och därför är det viktigt att kunna skydda sig själv.

Har ni upplevt att det har börjat hända mer övernaturliga saker när ni började med häxkonst? Vet ni varför det skulle kunna attrahera spöken/andar även fast man kanske som häxa väljer att inte jobba eller kontakta övernaturliga väsen?
Jag har alltid varit rädd för sånt, och helt ärligt så känns det som att min rädsla stoppar mig från att praktisera så mycket som jag skulle vilja. 

Det konstigaste av allt så har jag stött på den här varningen inom kaos magiken/kretsen också, vilket gör mig lite förvirrad…är inte enligt kaos magiker tron på häxkonst och magi just det som får det att funka, varför skulle man då vilja tro på något som skulle kunna skada en? Kan det vara just tron/rädslan som attraherar övernaturliga väsen eller spelar det ingen roll?

Förlåt om mina frågor var röriga, men jag är verkligen nyfiken på det här och skulle vilja se vad andra har haft för erfarenheter med det.

Annons:
Korptagg
6/7/17, 10:35 PM
#1

Jag skulle lätt kunna säga att övernaturlighet händer hela tiden runt omkring oss, vare sig man tror på det eller inte. "Mundana" människor skulle inte märka sådanna vardagliga övernaturligheter för att dels tror de inte på det, och dels har de inget fokus för det heller. Att vara häxa/Trollkarl/Shaman eller vad man nu vill kalla sig, betyder (men inte alltid)  att man har mer fokus i sin tillvaro och miljö än de flesta människor i världen. De "flesta människorna" kan ses som "halvblinda", 
"enögdade" människor, medan magisk folk har "båda ögonen öppna".

Som sagt händer övernaturligheter hela tiden, vart vi än är konstant.  Därmed behöver det inte betyda att man drar till sig "Spöken/andar" om man håller hus i magins värld.

Det är mer att du upptäcker dem.

För min del skulle jag  säga att tron/rädslan spelar en ganska stor roll, med tanke på att "tron" gör saker verkligt för dig, och "rädsla" gör en närmare negativ twist i din tro. Det är helt normalt att vara rädd för det övernaturliga, det är så mänskligt man kan komma. Somliga varelser kan komma att skada dig ju räddare du är för dem, somliga kan låta bli. Jag säger: Respektera dessa varelser, inte för rädslan, men för att de flesta är visa och har funnits här i årtusenden.

Hoppas det hjälpte.

Kedi99
6/8/17, 7:08 PM
#2

#1 Tack så mycket! 
Ditt svar hjälpte mig rätt så mycket :)

Bappho
6/9/17, 3:29 PM
#3

Hur är man häxa utan att på ett eller annat sätt kommunicera med döda eller andra väsen?

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Kedi99
6/9/17, 9:35 PM
#4

#3 Så som jag har förstått det så är det inget krav att man kommunicerar med de döda eller andra väsen för att vara häxa. En häxa är ju någon som håller på med häxkraft, och att kommunicera med de döda kan vara en del av ens sätt att "jobba" på, men är inte nödvändigt. Själv så är jag intresserad av det, men är personligen inte redo då jag är p.g.a olika anledningar och erfarenheter rädd för övernaturliga väsen som kommer upp när man inte vill det.

Manutar
6/10/17, 10:29 AM
#5

#4 Många skulle nog säga att den trolldom som häxor utövar kommer just från olika andar och väsen - utan dem, ingen häxa!

Kedi99
6/10/17, 9:32 PM
#6

#5 Jo såklart, men det finns lika många som säger att det inte är det. Trolldomen skulle lika gärna kunna vara från naturen/universum och inte just specifikt från andar och väsen. Det finns även teorier om att magi funkar bara om man tror på den - och just därför kommer den från ens egna tro.

Annons:
Manutar
6/11/17, 9:42 AM
#7

#6 Naturen och universum - är inte de väsen och befolkade med andar? Och för att svara på din första fråga : när man börjar utöva häxkonst så "märker" andevärlden det Nån skrev nånstans att det är som att slå på en gong och ljudet drar igenom andevärldarna och man vet aldrig vem som hör det. Beskriver min egna upplevelse bra i alla fall. Det är bra att lära sig skydda sig själv , ännu bättre att hålla sig borta från paranoida tankegångar.

Kedi99
6/11/17, 10:58 AM
#8

#7 Jag tror att naturen och universum lever, men inte att de har en bokstavlig själ eller är egna personer/varelser. Men det beror ju såklart på vad man själv tror på, är man inte animist så skulle man förmodligen heller inte påstå att trolldomen kommer från levande väsen, är man det så är man mer trolig att göra det. Även fast jag inte helt håller med så förstår jag nu dock vad du menar! :)

Men tack för ditt svar, liknelsen med gongen var verkligen intressant

Bappho
6/11/17, 4:47 PM
#9

#8 Om du inte tror på personliga levande andar och väsen, vad är det då du är rädd för?

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Kedi99
6/11/17, 7:21 PM
#10

#9 Jag påstod aldrig att jag inte trodde på de, sa bara att jag inte trodde att det är de som magin kommer ifrån. Och jag är rädd för att något ska skada mig, och det var där mina funderingar låg. Min fråga var ju varför häxkonst skulle attrahera till sig olika väsen, och fick mitt svar på det.

Bappho
6/14/17, 6:16 PM
#11

#10 Då missförstod jag det du skrev inlägg #8

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Upp till toppen
Annons: