Annons:
Etikettfolktro-och-myter
Läst 1023 ggr
Tobbemick
5/26/17, 10:47 PM

Forntida Häxkult

För ca 17 år sen läste jag  om att det skulle ha funnits häxor långt innan mäniskorna

blev till på jorden. Kommer inte i håg vart på nätet jag läste det. Är det några fler som har hört talas om det.

Annons:
[Penemue]
5/27/17, 11:01 AM
#1

Vilka var häxorna om de inte var människor?

Dragonmind
5/29/17, 11:50 AM
#2

Låter som något bibliskt. eller liknande.
Enligt bibeln var ju världen bebodd av häxor och vidunder innan Adam och Eva kastades ut ur Paradiset. (om jag inte minns fel).

Eller från någon fantasy. Jag minns inte riktigt men var inte Häxorna i Guldkompassen av en äldre stam än de vanliga människorna, fortfarande människor, men äldre än Magistratet (hette det väl)?

“Most witches don’t believe in gods. They know that the gods exist, of course. They even deal with them occasionally. But they don’t believe in them. They know them too well. It would be like believing in the postman.”
Terry Pratchett, Witches Abroad /Häxor i Faggorna

Tobbemick
5/30/17, 2:40 PM
#3

2. Det vara så som du skriver. Det jag läste var i en tidning (tror nåt liknande med vetenskapstidning ). Men har glömt exakt vad som stod i artikeln.

NiklasTyreso
5/31/17, 7:17 PM
#4

Schamanism/naturreligion anses vara världens äldsta religion. Den finns på alla kontinenter dit människor tagit sig. I de schamanistiska religionerna finns tro på att man med magi/trolldom kan göra både gott och ont. 

När människan lämnade Afrika för 70000 år sedan tog de med sig sin naturreligion från Afrika, först till Asien (där den lever kvar ex i Sibirien, Tibet och China). 

 För ca 50000 år sedan kom människorna till Australien där ursprungsbefolkningen levde i stort sett helt isolerat till europeerna kom dit för 200 år sedan. Grottmålningar som är tusentals år gamla visar motiv som överensstämmer med aboriginernas naturreligion och magiska föreställningar. 

För ca 12-16000 år sedan tog sig människor över Beringssund från Asien till Amerika. De Indianska schamanistiska religionerna kommer från de personerna som invandrade från Sibirien. 

I Europa fanns i förkristen tid både jägarbefolkningarnas schamanism (ex Samisk schamanism), och bondebefolkningarnas polyteistiska och naturreligiösa hedniska religioner (ex Grekisk, Germansk, Finsk hedendom etc). Även i dessa förkristna religiösa system fanns tro på att naturen är besjälad och bebodd av väsen och att de som hade särskilda kunskaper kunde utöva trolldom och magi för att göra gott eller ont. I norden kallades de kvinnor som praktiserade trolldom och spådom för völvor. Män ägnade sig nog också ibland åt trolldom ex gjorde guden Oden det, men det ansågs feminint framför allt var spådomskonst fjolligt. Magiska hedniska trosföreställningar och sedvänjor levde kvar i folktron ända in till 1900-talet. 

Ordet häxa hittades på under medeltiden i det kristna Tyskland. Den kristna kyrkan spred framgångsrikt så mycket propaganda om att häxor hade fester med djävulen (djävulen som kommer från kristen mytologi), att efter några hundra år började t o m personer som var häxor (eller ville vara häxor) tro att de hade en koppling till djävulen, borde ordna fester för djävulens närvaro etc för att kunna kalla sig för riktiga häxor. 

Jo, häxor och andra hedningar har i årtusenden samlats och haft fester till naturens, gudars och väsens åminnelse och högtid, men det var kyrkan som hittade på att festerna hade med de kristnas djävul att göra. Människan har ägnat sig åt magi och trolldom så länge vi varit människor. OM väsen, andar och makter fanns innan människan uppkom kanske magin fanns innan oss.

Upp till toppen
Annons: