Annons:
Etikettpyssel-och-kreativt-skapande
Läst 1682 ggr
Manutar
5/23/17, 6:53 AM

Torka kåda?

Hej! Ni som plockar kåda, brukar ni torka den själv på något sätt? Alltså i ugn el dyl som är ganska snabbt? Tydligen kan man göra så. Jag använder själv kådan mest till att göra rökelse, så den bör vara torr så den går att banka till pulver.

Annons:
Bappho
5/24/17, 6:21 PM
#1

Jag låter den ligga i en öppen burk eller dylikt tills den torkat. Det tar visserligen ganska lång tid, beroende på hur kådan såg ut från början, men oftast har jag ett ganska stort lager, så jag har alltid något som är torrt när jag behöver.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Manutar
5/24/17, 6:53 PM
#2

#1 Tack för svar Bappho! Jag brukar också låta det bara stå tills det torkat. Mitt förråd tog nästan slut, men i förrgår hittade jag ganska mycket fin, torr kåda ute i skogen :)

Manutar
5/24/17, 7:30 PM
#3

#1 Vad allt har du kådan till förresten, om en nyfiken får fråga? Rökelse gör du vet jag från andra trådar, men annat? Tex salva kokar ju en del av grankåda.

Bappho
5/25/17, 4:39 PM
#4

Bara rökelse och då grankådan då den doftar bättre tycker jag. Sen finns det en speciell sorts tall som jag inte vet med säkerhet vilken art det är, men den har kådfyllda kottar som doftar som orientalisk rökelse så där plockar jag dessa kottar varje år och så låter jag dem torka i en papppåse (stora) och får de hänga en låååång tid så samlas kådan torr i bottnen av påsen.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Jonna_Häxlärling
5/28/17, 4:31 PM
#5

Hej Manutar

Har du själv gjort salver av kåda någong? Det lät så intressant, då jag själv har gjort salver för mig själv tidigare.  🙂

-You had the power all along-

synesthesia
5/28/17, 7:27 PM
#6

Gjorde kådasalva då jag var på örtkurs för 5-6 år sedan, minns att det var väldigt klibbigt. :) Använde den inte så mycket, men doften var helt ljuvlig. En burk skog ungefär. Ska nog ge mig på att samla kåda i framtiden, om inte annat så tänker jag mig att doften hade varit optimal för magiskt arbete för mig!

Annons:
Manutar
5/29/17, 4:42 AM
#7

#5 Jag har inte gjort kådsalva själv. Har använt kådan bara till att göra rökelse. Jag älskar att göra rökelse själv, rskilt till magiska syften! Doftar så gott!

Manutar
5/29/17, 4:42 AM
#8

#5 Jag har inte gjort kådsalva själv. Har använt kådan bara till att göra rökelse. Jag älskar att göra rökelse själv, rskilt till magiska syften! Doftar så gott!

NiklasTyreso
6/4/17, 1:46 PM
#9

Jag gör kådsalva ibland, utan kladd. Jag kokar inte kådan. 1) Istället för att koka kådan hackar jag kådan i småbitar och lägger i en glasbur och täcker kådan med olivolja. Olivolja tål förvaring i rumstemperatur länge utan att härskna. Burkens lock skruvas på och den placeras på en varm plats, i ett soligt fönster eller på ett varmt element, i tre veckor eller längre. Ett par gånger per vecka vänder jag och skakar om blandningen av olja och kåda. 2) Filtrera bort de hårda bitarna av kåda med ett filterpapper. Jag använder billiga papperstvättlappar som filterpapper, fungerar utmärkt. Efter filtreringen har man en härligt kåddoftande olja. 3) Tillsätt 10-20 % bivax till oljan och värm olja+bivax i en glasburk i mikrovågsugnen, till dess bivaxet har mällt. Rör om snabbt och låt kallna. Med min metod värmer man aldrig upp oljan eller bivaxet över 70 grader celcius utan nöjer sig när vaxet smält.

Tant Grön
6/5/17, 10:48 AM
#10

#9 Använder du tall- eller grankåda? Vilken är bäst?

Upp till toppen
Annons: