Annons:
Etiketti-häxans-trädgård
Läst 2060 ggr
Völse
2017-03-16 20:34

Nattskattefrön

Undrar om någon har att sälja frö eller plantor av Nattskatta, eller vet var det finns.

Annons:
Mortiscia
2017-03-20 14:23
#1

Jag utgår från att du vet om att nattskatta är en mycket giftig växt. De ska finnas som ogräs ända från Skåne upp till mellersta Norrland enligt vissa källor, enligt andra endast som odlade i trädgårdar. Det enklaste är att söka på "buy black nightshade seeds" eftersom de inte verkar säljas i Sverige. Se upp med sökningen så du inte beställer marijuanafröer av misstag, det finns tydligen en sort som heter nightshade. Sedan ska man heller inte förväxla nattskatta med belladonna som på engelska heter deadly nightshade. Här är iaf en länk jag hittade där en förpackning med 100 fröer kostar $5, jag tittade inte på frakten men det kan ju inte vara så dyrt kan man tänka. https://www.herbalfire.com/black-nightshade-solanum-nigrum.html Var försiktig!

Völse
2017-03-21 17:18
#2

Tack. Tänkte inte krångla till det eftersom de växer i Sverige. Inte där jag bor tyvärr. Hoppas det ska dyka upp nån som har.

skogsbergs-anna
2017-03-23 08:16
#3

Förut fanns frön att köpa på Impecta men nu har jag inte sett dem. Sprang på Nattskatta en gång o tog några blad o frön men lyckas inte, hur jag än beter mig att få dem att gro.

Gör hellre fel än inget alls.

Völse
2017-03-23 11:02
#4

#3 Nej, de har inte längre. Sådde du dem ute så de fick vara ute på vintern? Kanske måste vara färska eller passera en fågelmage eller nåt annat trick för att gro. Var hittade du dem?

skogsbergs-anna
2017-03-23 13:16
#5

Jag hittade en planta med mogna bär. Kag har sått både ute o inne, höst, vinter o vår på olika platser mef olika förhållanden men jag går nog bet. De sista fröna vill jag tillsammans med bladen spara för trolldomsutövande.

Gör hellre fel än inget alls.

Annons:
NiklasTyreso
2017-03-23 22:40
#7

Nattskatta får bär som är svarta när de mognar. Mosar man mogna nattskattebär på tidningspapper och låter det torka så kan man sedan skrapa av fröna från tidningspappret när det är torrt. Fröna har väldigt bra grobarhet, det är ju ett ogräs. 

Jag har haft både vild nattskatta, engelsk odlad nattskatta för blommorna och den amerikanska nattskattehybriden Wonderberry (vars bär inte är giftiga). Hittar jag rätt på fröna till den vilda varianten mailar jag TS. 

Nattskattebär har endast ett svagt innehåll av giftet Solanin och i Wonderberrys är det inget gift. Även vild nattskattas bär har på sina håll i europa förr använts till att blanda ut sylt och marmelader, men bären är ganska vattniga och smaklösa. 

Resten av växten innehåller giftet solanin (precis som potatisblast eller vild besksöta). Solanin ger illamående, men förutom illamående är det inte psykoaktivt.  Nattskatta funkar inte som en hjälp för att få kontakt med andra världar eller andar, man blir bara illamående.  Större mängder kan säkert ge kraftigare förgiftningar.

Hur används nattskatta i magiska sammanhang?

Völse
2017-03-23 23:55
#8

#7 Får jag köpa några frön isf menar du? Det vore jättekul. Ingen aning om magisk användning, inte intresserad av just det. Intressant växtfamilj.

Upp till toppen
Annons: