Annons:
Etikettallmänt
Läst 1417 ggr
[Penemue]
2/17/17, 5:00 PM

Häxans pipa, ok eller inte?

Kanske en är helt ute och cyklar om en förespråkar användandet av pipa i häxkonst och shamanism?

http://www.cyprianus.se/2017/02/17/haxans-pipa/

Annons:
synesthesia
2/17/17, 8:32 PM
#1

Tycker personligen att skämt om "politiskt korrekt" och  sista meningen är sjukt tråkigt och drar ner en annars spännande text. Skönt att kunna läsa om häxkonst utan att behöva påminnas om att folk ser politiskt korrekt som ett skällsord (och så vidare och så vidare). :) Med det sagt så tycker jag att det är jättekul att läsa dina texter, speciellt när du ger oss en inblick i hur ditt utövande går till.

Ser absolut inget problem med användande av tobak eller andra substanser i häxkonst (eller andra traditioner). Det är väl tämligen vanligt att använda sig av diverse stimuli (substanser eller fasta eller trummor eller vad som) för att komma in i förändrade medvetandetillstånd.  För mig så fyller dock tobak ingen funktion inom mitt utövande, då jag är rökare annars och det för mig blir för "vardagligt", så att säga.

Sommarek
2/20/17, 9:06 AM
#2

Vet inte vad PK har med saken att göra; det är väl ganska väl belagt att det är en dålig idé att dra ner rök i andningsorganen och har inget att göra med vad folk tycker om saken…

Men personligen håller jag med #1, olika sätt att förflytta medvetandet är inte direkt ovanligt. Fast för min del har jag astma, så att röka kommer inte på tal. En av de fiffiga sakerna med att dessutom vara wiccan är att man lär sig att förhöja medvetandet med ganska små medel.  :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

solqvinna
2/21/17, 9:09 AM
#3

Varken indianerna eller andra traditioner där man använder pipa ceremoniellt drar halsbloss. Det är helt och hållet den "vite" mannens påhitt . Jag tror inte  man bör göra det alls. sedan är det sällan just ren tobak man blossar utan olika örter med mera som man liksom  "smakar"  genom  munnen kan man säga.

[Penemue]
2/21/17, 9:15 AM
#4

Tack för era kommentarer. Jag hoppas det inte framstår som att jag vänder mig emot såkallad politisk korrekthet, tvärt om skulle jag nog själv ofta falla i den kategorin. Lite ironi och lättsamhet skadar inte, men naturligtvis är sådana saker som humor och vad som är roligt ytterst personligt.

Fast det viktigaste tycker jag var era kommentarer om rök i häxkonsten, tack för era åsikter där! :)

Upp till toppen
Annons: