Annons:
Etikettmagi-formler-och-ritualer
Läst 1486 ggr
psychotic
2016-11-28 22:56

Ny, DNA?

Hej! Jag har tidigare vart här i iFokus vid 2012-2014 men slutade och är tillbaka hit.

Praktiserar ni?

Vad tycker ni när man kastar en formel för att någon ska falla för en? Många använder ju ett rött/rosa ljus med papper och penna inskrivet med namn och födelse men var det inte så i gamla tiderna att man använde DNA för att tvinga ens vilja att älska den som kastar formeln? DNA är ju direkt kopplat till människan och tror ni att det är mer "starkare" effektivare?

Vad tycker ni om detta?

Annons:
Manutar
2016-11-29 03:28
#1

Jag tror et direkt spår är dtarkast;hår naglar, svett (klädesplagg) … Jag tror onte mankan "tvinga" nån att falla för en om det inte redan finss en liten gnista, lika lite med magi som utan. Och ja, jag är praktiserande häxa.

Choklad
2016-11-29 10:38
#2

Jag har den erfarenheten att det dessutom inte är tillåtet ? Om någon inte är intresserad så är det väl bättre att  acceptera detta?

U R us

Manutar
2016-11-29 21:32
#3

#2 Menar du att kärleksmagi inte är tillåtet? Hur då? Vem tillåter det inte? Det är en ganska gammal och möglig mpralkaka som säkert bakats på missförstånd. Om man vill ha något så ger man väl inte bara upp? Man klär sig snyggt, flörtar, bantar, skvätter på lite trolldom, visar upp sin bästa sida o köper ny parfym och pushup bh. Inte stor skillnad på vilket sätt manipulationen utförs.

dennas
2016-11-30 00:34
#4

Jag tror att man kan betvinga nån annan på många olika vis. Starkast tror jag det blir om man tar hänsyn till både den kärlekstörstandes och mottagandes personlighet och väljer den metod som är mest lämpad - med eller utan dna.

Sommarek
2016-11-30 09:02
#5

Jag praktiserar, och har absolut den erfarenheten att det är enklare om man har något ifrån personen ifråga (men även att läsa över något som man sedan ser till att personen kommer i fysisk kontakt med kan fungera alldeles utmärkt).

#2 Det finns ju inga egentliga lagar när det gäller häxkonst/trolldom, men det finns ju olika sätt att göra saker på. Man kan tvinga, och man kan bjuda in - det är väl upp till utövaren att använda huvudet.  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Choklad
2016-11-30 10:34
#6

Ok, jag tycker inte att det är ok att tvinga någon till något överhuudtaget.

U R us

Annons:
Sommarek
2016-11-30 10:46
#7

#6 Läste du vad jag skrev?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Choklad
2016-12-01 09:12
#8

#7

Ja jag läste det -lite osäker på hur du menade

U R us

Sommarek
2016-12-01 10:38
#9

#8 Men ändå svarar du som jag har sagt att det är okej att tvinga någon till något.  Vilket jag inte har. Men vad är det du inte förstår när jag säger att det finns olika sätt att göra saker på - genom att tvinga, eller genom att komma med ett förslag? Om min chef säger "skulle vi kunna ändra dina arbetstider till 9-17:30?" är det ett förslag. Om hon bara gör det utan att fråga mig, är det ett tvång. Vad är problemet här?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Manutar
2016-12-01 12:15
#10

#6 Vem har sagt något att man ska tvinga? Knappast går det att tvinga nån till kärlek,

dennas
2016-12-01 16:12
#11

Borttaget av dennas.

Manutar
2016-12-01 17:57
#12

#6 & #10 Hoppsan, nu märkte jag att det ju faktiskt stod "tvinga" i TS inlägg.  Själv tror jag inte det går att tvinga kärlek, med eller utan magi. Det måste finnas något där från att börja med som man kan arbeta med, magiskt eller annars.

Sommarek
2016-12-02 08:37
#13

#12 Tror det blev som det blev eftersom det såg ut som att Choklad svarade på mitt inlägg, inte TS.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
HellaBella76
2016-12-02 10:32
#14

Oj! Ömma tår som det trampas på här.. eller?! Upplevs som obefogat påhopp, oavsett missförstånd eller ej. Choklad.. hoppas du inte tog illa upp!! 👍

Nacilia
2016-12-02 16:28
#15

När det gäller tvång är väl också frågan om en själv skulle vilja vara med någon som tvingats till det. Då älskar den ju inte en egentligen - det är inte en äkta känsla som väckts till liv, som det skulle kunna vara med lite "manipulation" där en framställer sig i så god dager som möjligt och försöker dra till sig uppmärksamhet så gott det går. Känslan kommer inte alls från personen. Och det tror jag inte tänkande och kännande människor vill ha, i alla fall inte i längden. Det blir som i serien Dollhouse, en människa som egentligen inte finns, utan som konstruerats. 

När jag läst gamla trollformler verkar det i stort sett alltid vara en fysisk del av personen som används och/eller att materialet som används ska hamna så nära den personen som möjligt efter själva ritualen. Men jag är väldigt långt ifrån expert och har aldrig varit intresserad av den typen av magi själv!

tarantass
2016-12-03 01:20
#16

#15: problemet är väl att alla människor inte är "tänkande och kännande" i den omfattningen. Och innan man eventuellt blir det kan man hinna skada andra, även folk som inte har en ärlig chans att försvara sig. Bland annat därför kan det behövas etiska regler även om sådant som andra kan tycka är självklart.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

dennas
2016-12-03 09:08
#17

Varför skulle inte den kärlek, som uppstår med  hjälp av magi, vara äkta?

Om man botar en sjuk med magi blir den frisk bara på låtsas?

Sommarek
2016-12-03 13:17
#18

#14 Om man tror att icke medhåll är samma som obefogade påhopp  är man kanske inte mogen nog att vara på nätet. Det är inte påhopp varken att inte ge medhåll eller att förklara något för någon som denne uppenbart inte har förstått.

#15 Fast att framställa sig i god dager och försöka fånga någons uppmärksamhet är väl så helt vanligt, omagiskt kurmakeri har gått till sedan urminnes tider? Vad är skillnaden, menar du?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Manutar
2016-12-03 13:55
#19

#14 Mina tår är i alla fall inte ömma och jag tycker inte nån har hoppat på choklad.

HellaBella76
2016-12-03 14:17
#20

#19 Det var en öppen fråga, inget påståend.. antingen känner man sig träffad el så gör man inte det. Människor tolkar o upplever saker på olika sätt o jag tycker att det kan va bra att tänka på det ibland, välja sina ord, inte vara så snabb med att gå till angrepp o inta en trist försvarsställning för att skydda sig själv o sin tro. Som #9 är det ett schysst inlägg?? Helt obefogat med!!

Annons:
dennas
2016-12-03 15:13
#21

Eftersom Choklad själv har visat att det var sin egen åsikt hon ville uttrycka och inte en universell sanning, så kanske vi inte behöver använda denna tråden också till "tjafsa" om rätt och fel samt trampade tår?

HellaBella76
2016-12-03 15:23
#22

Man har väl rätt att ha en åsikt o att uttrycka den. Sen kan man göra det på ett schysst sätt eller på ett mindre schysst sätt.. kanske något som kan vara värt att tänka på ibland! Det var allt.. Skillnad på diskussion o tjafs!

tarantass
2016-12-03 15:48
#23

#3, #17: det är fortfarande stor skillnad mellan manipulation och tvång. Manipulera varandra kan vi sägas göra hela tiden, om man vill kalla det så, och det utesluter inte utrymme att känna efter hur djupt man känner, planera vad som är bäst för en, bedöma konsekvenser och så vidare och sedan bestämma sig utifrån det. Det gör tvång.

Det är också stor skillnad, vare sig det gäller manipulation eller tvång, mellan att använda metoder som alla känner till och att använda metoder som få känner till och kan försvara sig mot eller ens se, ifall de skulle vara verksamma.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Sommarek
2016-12-03 17:17
#24

#20 Var är obefogat? Choklad förstod inte vad jag menade men gav ändå intryck av att svara på något jag aldrig sagt. Jag rättade det. Hade det varit bättre att ingen av oss förstod vad den andre menade, tycker du?

Och ja, detta är tjafs. Om du inte har något att tillföra till det som frågan gäller, ta det i PM med mig från nu.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

HellaBella76
2016-12-03 17:41
#25

#24 Du väljer att se detta som tjafs ja, man kan ju inte annat än undra varför.. Visst hamnade vi utanför ts egentliga fråga men kunde inte låta bli att flika in lite 😊 Tänker däremot inte dra det så långt som till pm! Ibland känns de faktiskt lite som att ingen vill förstå vad den andre menar..

Nacilia
2016-12-03 19:40
#26

#17, Jo fast en väljer väl själv att vilja bli/vara frisk i de flesta fall, ber om hjälp? Och även om en blir frisk "ovilligt", vet en om att en blivit frisk? Det jag menade var ett helt tvång, där personen inte kan förstå vad som hänt, och inte har minsta val i frågan, trots att den kanske inte varit intresserad för två öre annars oavsett vad jag gjort för att övertala den - och då har jag ju förändrat dennes personlighet. Då har den ju inte valt varken mig eller att tycka om situationen. Visserligen är känslan "riktig", alltså den finns, men jag har konstruerat den, den kommer från mig själv och inte från personen. Och det jag vill ha är att det kommer från personen. Det var det jag trodde de flesta andra också vill. Men kanske har jag fel. 

#18 … och då tänker jag att manipulera är fine, det gör vi på alla sätt och vis hela tiden. Men att försöka tvinga någon helt och hållet, alltså inte bry sig om att försöka göra sig så fin och bra som möjligt utan istället tvinga den utan att anstränga sig för dens skull alls - det tycker jag känns helt fel. Dvs om jag har manipulerat har jag egentligen bara försökt visa upp mina bästa sidor så mycket som möjligt = helt okej, gör vi alltid. Men om jag har tvingat har jag inte visat en enda bra sida av mig själv, jag har bara kört över personens egen vilja och känsla.

Nacilia
2016-12-03 19:45
#27

#18 När jag läser igen undrar jag om du kanske läste detta annorlunda än jag menade det: "Då älskar den ju inte en egentligen - det är inte en äkta känsla som väckts till liv, som det skulle kunna vara med lite "manipulation" där en framställer sig i så god dager som möjligt och försöker dra till sig uppmärksamhet så gott det går. "

Jag menar alltså att oavsett om jag manipulerar med magi eller med schysst parfym så kan det vara en katalysator för min sak, att väcka den andra personens intresse och kanske romantiska känslor, vilket är najs om vi båda trivs med varandra sen. Men att ett tvång inte är en katalysator utan blir helt ensidigt. Bara för att förtydliga. :)

Annons:
Sommarek
2016-12-03 20:56
#28

#25 Du väljer att se detta som tjafs ja, man kan ju inte annat än undra varför.

För att du ger dig in i en diskussion utan att tillföra något som helst till den, utan bara för att klaga på hur folk uttrycker sig. Därför.

#27 Jo, men då är vi överrens.  :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

HellaBella76
2016-12-04 07:25
#29

#28 jaha.. som du, nu? 😊 Känner mig färdig med mitt "klagande" o mitt "tjafsade" Inget mer att säga utan lämnar över till det egentliga ämnet i den här tråden! ☺

dennas
2016-12-04 09:19
#30

#23

I och för sig skrev jag inget om tvång, men att läka en annan människa kan ske med eller utan dennas medgivande. Sen vet jag faktiskt inte exakt hur jag ser på det här med tvång. Ibland är det bra. Till exempel om nån gör saker som inte är bra för den såsom droger. Det finns också många tvångsäktenskap som övergått i kärlek. Men spontant kan jag - med min bakgrund att växa upp i ett relativt valfritt samhälle som Sverige - tycka att jag inte själv vill utsättas för tvång i mitt nuvarande liv. Men kanske att jag skulle vilja retrospektivt ha blivit tvingad till olika saker…

Nacilia
2016-12-04 11:05
#31

#30 Visst är det olika i olika situationer, några saker är kanske okej att tvinga sig till. Om en tänker att en själv fått reda på att (A) för tio år sedan slutade en vara beroende av tunga droger pga magiskt tvång eller (B) för tio år sedan började en älska någon passionerat pga magiskt tvång, så hade en nog reagerat rätt olika. 

Jag skulle tro att de flesta som får reda på (A) trots allt blir tacksamma medan de flesta som får reda på (B) börjar ifrågasätta och grubbla över sitt liv och sina känslor och känner sig lurade och svikna.

(Detta förutsatt att de tror på att detta verkligen hänt, då. Det kan nog vara rätt troligt att en avvisar ett sådant påstående.)

Jag, som har grubblat en hel del på hur mina känslor och tankar påverkats av min medicinering mot min bipolaritet, hade nog tyckt att båda varit obehagliga om de skett utan min tillåtelse, även om (B) naturligtvis varit mycket värre. Även om det gjort mig lyckligare (vilket medicinen definitivt gör) är det ändå obehagligt att känna att en förändras - vad är då jag på riktigt, vad är inte det? 

Ett botat drogberoende är säkert värt det obehaget, men varför inte då i alla fall fråga personen om den skulle vilja bli av med det om det bara gick att ordna? Om någon i hemlighet gett mig den medicinen jag har idag hade jag inte varit tacksam, ens om jag själv ser att jag blivit mycket bättre tack vare den.

dennas
2016-12-04 13:19
#32

#31

Jag känner också en avoghet mot tvång. Men sen tänker jag att man kanske hade kunnat låta sej tvingas av nån man litar på?.. Nån som man älskar som en förälder eller en käraste? Ibland är det ju ett ok att "tvingas välja". :-)

Nacilia
2016-12-04 14:45
#33

#32 Ja, men då kommer den filosofiska frågan - kan en låta sig tvingas? Att tvingas välja tänker jag nog inte som ett tvång på det viset, då du har alternativ, och livet tvingar oss att välja hela tiden… om än inte på så dramatisk nivå särskilt ofta :)

När det gäller skadliga beteenden så tror jag att i väldigt många situationer är positivt att tvingas välja. Om vi har drogberoende som exempel är medberoende ett kontraproduktivt försök till hjälp, istället för att tvinga den beroende att välja mellan umgänge/stöd och att fortsätta knarka.

Men nu börjar jag fundera över andra typer av tvång och inser att jag inte är lika säker längre på vad jag tycker om dem, även om jag står fast vid min åsikt när det gäller att skapa nya känslor som inte fanns. Får fundera vidare lite :)

tarantass
2016-12-04 16:06
#34

#30: du skrev "den kärlek, som uppstår med  hjälp av magi" och det är också det tråden handlar om. Och då svarade jag utifrån både dimensionerna tvång och magi. Även om magin skulle vara bara manipulativ finner jag den ojuste eftersom den inte är något folk kan eller räknar med. Det är stor skillnad mot parfym och sexiga kläder. Det gäller också vare sig magin verkar eller ej, för det här handlar om utövarens egen moral.

Om tvångsdelen håller jag i stort sett med Nacilla i #31 och kan tillägga att tvång också utgör ett stort ingrepp i en persons utveckling. Det gäller även i fallet med droger. Det kan hända att man ger hen andra chanser att växa än den man tar, till exempel genom att rädda hens liv, men det är alltså ett stort ansvar man tar på sig som kräver mycket eftertanke.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
tarantass
2016-12-04 19:22
#35

#30: beträffande tvångsäktenskap som har övergått i kärlek kommer vi in på komplicerade frågor om kulturmönster, utveckling och hur vi kan anpassa oss även till ogynnsamma omständigheter.

För att försöka fatta mig kort: tvångsgiften är i regel ett kulturmönster, alltså något man delar med många andra. Dessutom sker de inte på någon esoterisk magisk väg utan öppet och begripligt. Bara de sakerna brukar göra saker lättare att stå ut med.

Och personligen är jag övertygad om att trenden med mer ansvar på den enskilda och mindre "fjärrstyrt" traditionsbeteende (eller tvång) är en chans till utveckling, eftersom det tvingar oss att ta mer ställning själva. Jag tycker också man kan se resultat i att vår tolerans för tvång och ondska minskar. Även om det, som all förändring, också kan leda till ett steg tillbaka bland två man tar framåt (till exempel social isolering, ogenomtänkta åsikter, åsiktspolarisering). Sådant kan rättas till om ytterligare några generationer, kortare perspektiv än så kan man inte ha på det här området. Man kan inte stoppa alla klossar i alla hål samtidigt, en del måste man lägga undan medan man håller på med andra.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Sommarek
2016-12-05 09:28
#36

#29 Jag förstår att du har svårt för att läsa det andra skriver, men länka gärna till det inlägg där jag inte deltar i diskussionen i fråga.

#33 Jo, man kan låta sig tvingas. Eller snarare, man kan bli tvingad att välja mellan två olika, lika dåliga, val. Titta på valet som t.ex. Alan Turing fick, mellan att sitta i fängelse eller bli kemiskt kastrerad (😡). Rent tekniskt sett är det ju ett val, men rent faktiskt är det bara en form av tvång över ett annat.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

HellaBella76
2016-12-05 19:07
#37

#36 Nejdå, jag läser det som står.. varken mer el mindre. Jag menade att ditt "tjafsande" med mig inte har så mkt att göra med själva diskussionen ifråga heller. Jag reagerade bara på sättet du svarade choklad, det var allt. När hon delade med sig av sin åsikt gällande tvång i ts fråga.

HellaBella76
2016-12-05 19:11
#38

Men det kanske var fel av mig, isf ber jag så mkt om ursäkt!!

Nacilia
2016-12-05 19:12
#39

#36 Ja, jag tror ju att vår fria vilja egentligen är mycket mer begränsad än en vill tro… men den filosofiska diskussionen kanske är lite väl off topic :) Men jag håller helt med om att två val varav inget är det minsta önskvärt också är en typ av tvång.

Sommarek
2016-12-06 08:51
#40

#38 Felet var att du inte insåg att Choklad (som det såg ut) hade tillskrivit mig en åsikt som jag inte hade. Jag rättade den, det var allt.

#39 Fast ändå spännande att ta upp, nu när det ändå delvis handlar om fri vilja vs tvång.  ;)   Både kan ju, som vi ser ovan, användas till antingen något som får ett bra resultat för en person, eller något som blir mindre bra. Här tror jag att avsikten kan spela stor roll för hur resultatet blir.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Upp till toppen
Annons: