Annons:
Etiketthuskurer-brygder-och-recept
Läst 3298 ggr
Sparklingponi
2016-11-28 16:39

Finnar

Hej! Jag har det senaste besvärats av rätt mycket finnar och pormaskar i hela ansiktet och det börjar göra mig galen. Om ett par månader fyller jag 23 och jag tänkte att det här skulle gå över efter tonåren. Det har väl gått i perioder och jag kan inte riktigt säga vad det är som påverkar det, ifall det är stress, hormoner, kost eller vad det är. Tvättar ansiktet ibland, inte för ofta, men när det behövs, med en "deep cleansing face wash" från Lumene. Har ni några råd eller någon huskur mot detta? Finns det nåt som renar inifrån? Mvh Emma

Annons:
ViktoriaTomaszewski
2016-12-21 17:18
#1

Hej! Använd vit tandkräm och låt det sitta i några timmar. Äggvita gör så att det blir lättare att rensa porerna, låt det sitta i 10min och tvätta sedan med vatten.

[Penemue]
2017-01-31 15:33
#2

Det sägs att avkok från daggkåpa är bra,  annars skulle jag rekommendera någonting anti-inflammatoriskt då ju finnar är micro-inflammationer i talgkörtlarna i huden.

Gurkmeja är starkt anti-inflammatoriskt men det är också starkt gulfärgande så det kanske inte vore så lyckat ;) 

Teatree olja ska vara bra också! Det var väldans populärt på 90-talet vill jag minnas.

alvkvinna
2017-02-11 22:36
#3

Äppelcidervinäger blanda det med 2 dl vatten och 2 msk äppelcidervinäger och sen badda ansikte med bomullstuss. äppelcidervinäger kan hålla kontroll över finnar, och dricka det och som balsam till håret och mjäll till allt. Googla på det "äppelcidervinäger hud" och "äppelcidervinäger hår"!

Denna kommentar har tagits bort.
Tant Grön
2017-02-12 11:32
#5

Lägg filmjölk på ett fat och låt det få rumstemperatur. Badda på detta och när det börjar torka badda på mer. Skölj sen av med ljummet vatten. Du kan göra det innan du går och lägger dig, ifall det luktar lite filmjölk. Upprepa i några dagar.
Undvik att dricka mjölk, det kan ge finnar.
Tee trea oil är effektivt men förstör hyn.

[Penemue]
2017-02-12 17:25
#6

Jag tänker att finnar också kan ha hormoniella orsaker då vissa hormoner påverkar talgproduktionen i huden. Tar du hormontillskott eller har bytt p-piller eller liknande nyligen? Det kanske kan bidra?

Annons:
magiskblomma
2017-02-14 15:42
#7

Nu vet inte jag exakt här om det är rätt, men kan inte finnar uppkomma vid tillfällen då huden är för "fet" ???? Jag kanske har misstagit mig, men om det stämmer så går det kanske med något som torkar ut huden/finnen?

[Penemue]
2017-02-15 18:55
#8

Jag tänker att mjölkprodukter, sojabönor och livsmedel som innehåller mycket hormoner kanske kan bidra till finnar? Mejeriprodukter och socker är erkänt inflammations-inducerande så det kanske kan hjälpa att skära ner på dem?

Ulvatand
2017-03-01 22:20
#9

Jag drog ner på mjölkprodukter, kör bara med laktosfritt så gott det går nu med vissa undantag. Och min hy har faktiskt blivit bättre större delen av tiden. Sen skulle jag väl kanske inte rekommendera att torka ut finnen eftersom du redan har ökad talgproduktion. Jag kör på serum med mycket fukt, krämer med lugnande ingredienser och dylikt som inte är för feta men ändå ger fukt så att det inte blir fett i ansiktet och ger mig lika mycket finnar.   Ingen huskur precis men det har funkat för mig.

NiklasTyreso
2017-03-04 18:54
#10

En gammal kur är att badda ansiktet med josen från gul lök och låta det torka in och sitta över natten. Man tvättar ansiktet rent innan man baddar med löksaften och tvättar ansiktet även på morgonen efter, när man ska ta av löksaften.

yazz
2018-01-23 07:54
#11

Jag tvättar ansiktet med en blandning av lavendel, daggkåpa och rosvatten funkar jättebra tycker jag.

Yazzy

Upp till toppen
Annons: