Annons:
Etikettgudinnor-och-gudar
Läst 1374 ggr
Changeling
8/28/16, 2:06 AM

Vidar

Hejsan. En del av våra fornnordiska gudomligheter har diverse motsvarigheter inom andra panteoner, t ex germanska och anglosaxiska. Jag undrar dock specifikt över guden Vidar, son till Oden. Har Vidar någon motsvarighet någonstans, eller finns det någon gudom som på något sätt motsvarar eller fyller hans roll inom andra panteoner? Tack.

Annons:
Sommarek
10/7/16, 11:26 AM
#1

Oj, jag har inte sett det här inlägget innan, så jag ber om ursäkt för sent svar.

Man vet inte så mycket om Vidar, så det är svårt att säga precis vem eller vilka han motsvarar i andra panteon. Man vet att han var stark (näst starkast av gudarna efter Tor) och tyst; att hans namn antagligen relaterar till skog och att han hade en (!) tjock sko gjord av allt överblivet läder, som inte gick att hugga igenom med svärd (hur nyttig egenskap som helst, framför allt om man bara har en sko…) Han är den som hämnas sin fars död genom att döda Fenrisulven, och ska tillsammans med Balder starta den nya världen efter Ragnarök.

Möjligtvis kan man titta på gudars vars främsta roll är att hämnas något eller något, kanske till och med mer specifikt en förälder.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Upp till toppen
Annons: