Annons:
Etikettfolktro-och-myter
Läst 3005 ggr
Atropa
8/22/16, 3:23 PM

Uggla på besök!

Hej! Inatt hade jag en kattuggla på besök. Hen satt på balkongräcket och spanade in på mig när jag glodde ut igenom fönstret, och det var en väldigt mäktig stund! Vad brukar man säga om en uggla kommer på besök? Finns det någon gammal folksägen eller liknande? Ps uggla är mitt kraftdjur enligt en trumresa jag gjort för längesen men är inte så påläst om sånt. :)

Annons:
Atropa
8/22/16, 3:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bild :)

JMW
8/22/16, 3:39 PM
#2

Men så häftigt!

Jag hör kattugglorna på nätterna. Speciellt nu framåt hösten när även ungarna försöker lära sig låta som pappa.

Sommarek
8/22/16, 6:44 PM
#3

De har väl tyvärr förknippats mycket med otur och död, på grund av att de låter kusligt (och enligt kristendomen så måste ju allt som låter läskigt vara ont, lite som att man på medeltiden trodde att alla som inte var vackra var onda 😟). Men kattugglans läte sägs visst kunna förutspå ett väderskifte.  :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

dennas
8/22/16, 7:59 PM
#4

Det är väl lite dubbelt med ugglans betydelse och symbolvärde. Ugglan förknippas ju ofta med klokhet och eftertänksamhet samt lärdom och förmåga att genomskåda mörker. Ugglan är förknippad med Athena och Minerva, och därför också Lilith?  (Kursiv min egen frågeställning.) I folktron verkar ugglan mest ha haft en negativ innebörd pga. sin nattliga levnadssätt. I vissa kulturer är ugglan förknippad med döden, att förebåda olycka. Även riddjur åt hinduismens Durga. 

Källa: Symbollexikonet av  Hans Biedermann

Atropa
8/23/16, 11:03 PM
#5

Så spännande! Det är ganska intressant med gammal folktro överlag tycker jag, man lär sig alltid något nytt :)

Joggan
8/25/16, 7:57 AM
#6

Ugglan stå ju för visdom och klokhet och när den uppträder till någon också t.ex.  i drömmen är det visst en bra och samtidigt en dåligt omen.
Varför? p.g.a. man behöver väl visdom och klokhet för någonting inte så roligt som man är kanske inte riktig är medveten ännu.
Därför finns dem både sidorna i folktron. Likadant med korpen!
Olika sidor av en mynt..

Annons:
Ghosthunter
8/25/16, 5:30 PM
#7

Så häftigt besök👍Själv blev jag ganska förvånad när det satt en stor Korp på mitt balkongräcke en gång. Men en Korp behöver nog ingen större förklaring vad den står för😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Upp till toppen
Annons: