Annons:
Etikettköp-sälj
Läst 1656 ggr
Nihilaz
7/27/16, 7:45 PM

Växter och öter

Hej jag säker örter o växter. Behöver fylla på nästan allt , damen jag köpte av från USA har lagt ner sin ebay försäljning så var ska man nu få tag i det? Lite jag behöver finns i listan Nedan :) Tack på förhand / Katarina Liljekonvalj Lakritsrot echinacea hallonblad hagtornsbär vit Sage kattmynta Agrimony Yarrow blad och blomma boneset Maskrosrot blå vervain Cedar Tips hagtorn löv Eukalyptus berberis Root grönmynta sweet Basil isop Pulver Groblad Patschuli alfalfa Leaf Nypon Djävulens Claw Root angelikarot linfrön galangal Root Malört Citronbalsam sassafras Leaf blåbär löv Vallmofrö lavendel blommor nässla Leaf White Oak Bark Rosmarin Copal Oro Resin Calendula / ringblomma kronblad Elder bär Citrongräs Mejram Kungsljus trä Betony Trollhassel Leaf Bockhornsklöver frön Kamomill ceder bär Olive Leaf Svart te Lemon Verbena Mistel Mandrake Root Lobelia Leaf Powder Johannesört Passion Blommor Stjärnanis Tussilago Irish Moss myrrh Resin Kyska Tree Bär Wild Cherry Bark cascara Sagrada Akacia / Arabic Enbär Opoponax Resin Röd klöver Yellowdock Root Apelsinskal Bergamott ek Moss jasminblommor kryddpeppar Pulver Alkanet Root frankincense Resin Drakblod Resin jordgubbsblad gurkört Röd ros knoppar och kronblad Gråbo Mattram Korianderfrön Benzoin Gum Harts isop Herb Comfrey Jobs tårar Black Salt Orris Root kardborre rot ingefära Katten Claw Inner Bark Powder Blå vervain Pulver Hjärt Calamus Root damiana Leaf pepparmint Leaf rött sandelträ Vit pil bark Queen of the Meadow kanel Chips Fänkålsfrön

Annons:
Manutar
7/28/16, 7:26 AM
#1

En stor del av de listade går att plocka själv ute i naturen, andra hittar du i kryddhyllan i vilken som helst mataffär och andra i hälsokostbutiker. Börja med dem (översätt alla till svenska först), sen kan du googla resten.

synesthesia
7/28/16, 2:13 PM
#2

Hallonblad, maskrosrot, nässla, elder (fläder) bär, kungsljus, kamomill, johannesört, enbär, rödklöver, jordgubbsblad, groblad och gråbo är de jag på rak arm kan komma på som växer i min omgivning. Gråbo och nässla borde du inte behöva gå långt alls för att hitta. :) Dessa är även relativt lätta att identifiera, så om du har möjlighet att plocka själv så kan du ta med dig en flora och gå ut i närmsta naturområde och leta.

Som Manutar skrev så bör många av dem även finnas i din närmsta matbutik. Till exempel linfrön, rosmarin, mejram, koriander, ingefära och pepparmynta finns i de flesta butiker.

Annars känner jag bara till Örtagubben (webshop) som svensk sida som säljer örter. Även hälsokostaffärer kan sälja en del av de du listat. För en del av de "svårare" du listat så funkar nog Google bäst…

Nihilaz
7/28/16, 9:55 PM
#3

Tack snälla :)

NiklasTyreso
7/29/16, 2:54 PM
#4

Jag brukade köpa kilo-förpackningar av örter från Borgeby Kryddgård men men för ett par år sedan skärptes lagstiftningen för försäljning av växter som verkligen har medicinska effekter. Det tvingade återförsäljaren sluta sälja naturmedicinska växter. Går man 100-1000 år tillbaka i tiden plockade alla häxor, kloka och botare sina egna naturmediciner. Detta är särskilt sannt för tiden innan klostren började med odling av medicinalväxter. Spontant kommer jag bara på att växten Kvanne och Bolmört odlades under vikingatiden, men de flesta växter plockades i naturen under den hedniska tiden. I år har jag plockat nässlor, kardborreblad, älggräs, hagtorn, äpple-blad, johannesört, rölleka, kärringtand, besksöta, gråbo, lind, vänderot (bara lite), hallonblad och honungsört. Johannesört och rölleka plockar jag på ruderat mark bakom ett köpcentra och ingen plats jag plockat på syns det efter 2 veckor att jag plockat på. Man plockar bara de växter som har perfekt fräsch mognad och låter allt annat stå kvar. Ingen risk för skövling av naturen! Plockar man själv lär man sig om växter, får naturupplevelser och ibland även uppleva markernas väsen.

synesthesia
7/29/16, 6:12 PM
#5

Av en slump på hittade jag www.kani.se igår, som säljer en del örter och sådant.  Såg att de i alla fall har frankincense där. 
:)

Upp till toppen
Annons: