Köp & Sälj

Växter och öter

2016-07-27 19:45 #0 av: Nihilaz

Hej jag säker örter o växter. Behöver fylla på nästan allt , damen jag köpte av från USA har lagt ner sin ebay försäljning så var ska man nu få tag i det? Lite jag behöver finns i listan
Nedan :)
Tack på förhand / Katarina

Liljekonvalj
Lakritsrot
echinacea
hallonblad
hagtornsbär
vit Sage
kattmynta
Agrimony
Yarrow blad och blomma
boneset
Maskrosrot
blå vervain
Cedar Tips
hagtorn löv
Eukalyptus
berberis Root
grönmynta
sweet Basil
isop Pulver
Groblad
Patschuli
alfalfa Leaf
Nypon
Djävulens Claw Root
angelikarot
linfrön
galangal Root
Malört
Citronbalsam
sassafras Leaf
blåbär löv
Vallmofrö
lavendel blommor
nässla Leaf
White Oak Bark
Rosmarin
Copal Oro Resin
Calendula / ringblomma kronblad
Elder bär
Citrongräs
Mejram
Kungsljus
trä Betony
Trollhassel Leaf
Bockhornsklöver frön
Kamomill
ceder bär
Olive Leaf
Svart te
Lemon Verbena
Mistel
Mandrake Root
Lobelia Leaf Powder
Johannesört
Passion Blommor
Stjärnanis
Tussilago
Irish Moss
myrrh Resin
Kyska Tree Bär
Wild Cherry Bark
cascara Sagrada
Akacia / Arabic
Enbär
Opoponax Resin
Röd klöver
Yellowdock Root
Apelsinskal
Bergamott
ek Moss
jasminblommor
kryddpeppar Pulver
Alkanet Root
frankincense Resin
Drakblod Resin
jordgubbsblad
gurkört
Röd ros knoppar och kronblad
Gråbo
Mattram
Korianderfrön
Benzoin Gum Harts
isop Herb
Comfrey
Jobs tårar
Black Salt
Orris Root
kardborre rot
ingefära
Katten Claw Inner Bark Powder
Blå vervain Pulver
Hjärt
Calamus Root
damiana Leaf
pepparmint Leaf
rött sandelträ
Vit pil bark
Queen of the Meadow
kanel Chips
Fänkålsfrön

Anmäl
2016-07-28 07:26 #1 av: Manutar

En stor del av de listade går att plocka själv ute i naturen, andra hittar du i kryddhyllan i vilken som helst mataffär och andra i hälsokostbutiker. Börja med dem (översätt alla till svenska först), sen kan du googla resten.

Anmäl
2016-07-28 14:13 #2 av: synesthesia

Hallonblad, maskrosrot, nässla, elder (fläder) bär, kungsljus, kamomill, johannesört, enbär, rödklöver, jordgubbsblad, groblad och gråbo är de jag på rak arm kan komma på som växer i min omgivning. Gråbo och nässla borde du inte behöva gå långt alls för att hitta. :) Dessa är även relativt lätta att identifiera, så om du har möjlighet att plocka själv så kan du ta med dig en flora och gå ut i närmsta naturområde och leta.

Som Manutar skrev så bör många av dem även finnas i din närmsta matbutik. Till exempel linfrön, rosmarin, mejram, koriander, ingefära och pepparmynta finns i de flesta butiker.

Annars känner jag bara till Örtagubben (webshop) som svensk sida som säljer örter. Även hälsokostaffärer kan sälja en del av de du listat. För en del av de "svårare" du listat så funkar nog Google bäst... 

Anmäl
2016-07-28 21:55 #3 av: Nihilaz

Tack snälla :)

Anmäl
2016-07-29 14:54 #4 av: NiklasTyreso

Jag brukade köpa kilo-förpackningar av örter från Borgeby Kryddgård men men för ett par år sedan skärptes lagstiftningen för försäljning av växter som verkligen har medicinska effekter. Det tvingade återförsäljaren sluta sälja naturmedicinska växter.

Går man 100-1000 år tillbaka i tiden plockade alla häxor, kloka och botare sina egna naturmediciner. Detta är särskilt sannt för tiden innan klostren började med odling av medicinalväxter. Spontant kommer jag bara på att växten Kvanne och Bolmört odlades under vikingatiden, men de flesta växter plockades i naturen under den hedniska tiden.

I år har jag plockat nässlor, kardborreblad, älggräs, hagtorn, äpple-blad, johannesört, rölleka, kärringtand, besksöta, gråbo, lind, vänderot (bara lite), hallonblad och honungsört.

Johannesört och rölleka plockar jag på ruderat mark bakom ett köpcentra och ingen plats jag plockat på syns det efter 2 veckor att jag plockat på. Man plockar bara de växter som har perfekt fräsch mognad och låter allt annat stå kvar. Ingen risk för skövling av naturen!

Plockar man själv lär man sig om växter, får naturupplevelser och ibland även uppleva markernas väsen.

Anmäl
2016-07-29 18:12 #5 av: synesthesia

Av en slump på hittade jag www.kani.se igår, som säljer en del örter och sådant.  Såg att de i alla fall har frankincense där. 
:)

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.