Annons:
Etikettallmänt
Läst 1122 ggr
Sommarek
4/8/16, 8:46 AM

"När blev häxkonst en tävling?"

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
HellaBella76
4/8/16, 11:18 AM
#1

Tillhör själv ingen "häxgrupp", har inte placerat mig i något fack alls.. men måste säga att det var en tänkvärd text o att den är värd att lyftas! :-)

Ganna
4/8/16, 11:22 AM
#2

Problemen Brittisk "Witchcraft" får dras med som (halv)öppen tradition.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Bappho
4/8/16, 11:59 AM
#3

Fluff finns det överallt, rosa eller svart. 😃

Jag har ett genuint intresse av både wicca och brittisk traditionell häxkonst bland mycket annat och jag är lika kritisk till båda då jag letar mig fram till guldkornen.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Sommarek
4/8/16, 12:51 PM
#4

Jag känner igen en hel del i det här, som både häxa och wiccan. Vissa saker man får höra om sig själv är så skrattretande att man knappt kan ta talaren på allvar.
För att inte tala om det ständiga framhävandet av Mig Själv som högre stående än alla andra.  😃

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Bappho
4/9/16, 8:38 AM
#5

#4 Tror inte det är speciellt unikt för just häxkonst. Av alla de intressesfärer jag rör mig i så tror jag kortkonsten varit den som varit mest oresonlig. Där har egot fungerat på så sätt att man bannat, stängt av, kastat ut, alienerat så gott som alla som har erfarenhet och kunskap så att de nu sitter i stängda rum, vilket gör det svårt att komma åt deras lärdomar, tyvärr för oss som är där för att lära.

Där har jag också fått blogginlägg skrivet om mig själv där jag porträtteras som den värsta "fluffybunnygoddessworshipingshit". Så, visst kan det vara skrattretande också. 😉

Ett av svaren kan vara att alla är inte där av samma anledning om det så gäller häxkonst, kortkonst eller annat.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Ganna
4/9/16, 11:55 AM
#6

#5 Det verkar typiskt för något som har låg tröskel att komma in i, men hög tröskel för att bemästra.

Med andra ord, där mittenfasen är bredast.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Annons:
scheindel
4/13/16, 7:00 PM
#7

jag tycker faktiskt man kan fråga sig om mindre "läskigt" och "fluff" nödvändigtvis är sämre, tävling eller ej. visst, det blir inte bra om man blundar för allt jobbigt, man måste vara medveten om att t ex sjukdom och död har en viktig plats i tillvaron. MEN personligen tycker jag det är mer konstruktivt att ha en livsbejakande approach som fokuserar mer på trevliga saker. jag tycker inte det är särskilt givande att grotta ner mig i elände -varken magiskt eller annars.

jag arbetar med sjuka, ibland döende människor till vardags och ser mycket lidande, rädsla, smärta, hopplöshet, sorg… och många äckliga saker (variga sår, avföring, kroppar som är deformerade av sjukdom eller skada, slangar som går in genom hål i folks kroppar etc).

det är inte dödsgudinnor eller demoner etc som hjälper mig med det -jag arbetar bäst med andra gudomar; extatiker och fruktbarhetsgudar och vi har det mest kul och trevligt tillsammans. det är ingen som kräver svåra uppoffringar av mig och jag har ytterst få obehagliga andliga eller magiska upplevelser. vi balanserar visserligen på gränsen till galenskap ibland, men landar på rätt sida.  jag utformar min magi på ett sätt som gör den trevlig att utföra och fokuserar på skapande och njutning, även de gånger det handlar om att bemöta negativa saker. skulle det göra mig till en mindre seriös häxa? innebär det att min magi är mindre effektiv än andras? det är ju svårt att jämföra, men jag får de resultat jag vill ha, så jag tror faktiskt inte det.

ibland tycker jag det verkar som om vissa häxor och wiccaner lägger lite väl mycket vikt på de jobbiga och otäcka delarna av tillvaron och liksom överskattar deras betydelse och tenderar att se ner på "fluff" lite väl oreflekterat. det är naturligtvis en smaksak och individuellt vad som funkar bäst för en. kanske funkar magiskt fluff bra för mig eftersom jag har de tunga sakerna så närvarande i min vardag ändå. inte vet jag…



Sommarek
4/14/16, 9:24 AM
#8

#7 Många verkar vara av åsikten att det är lite tufft och coolt att jobba med de "mörkare" (om man nu ska dela in det) gudomarna/väsena, precis som det är såååå töntigt att lägga två sekunder på att tänka på vilka konsekvenser det får när man gör något.  😃

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

dennas
4/14/16, 10:20 AM
#9

#7

Jag tänker att man kan ha olika infallsvinklar på det här. 

När nån beskriver sina tankar och sin gärning som du gör, så blir det inte svårt att respektera att du vill göra som du vill utifrån ditt liv och ditt perspektiv. Du säger inte att jag måste dela din åsikt och du påstår inte heller att du säger en absolut sanning. Det du beskriver och pratar om går att förstå och respektera oavsett om man håller med eller inte.

Men man får inte förglömma att smärta, svärta etc. oftast har mycket kraft och därför kan det vara gynnsamt att arbeta med dessa aspekter också. 

Jag tänker att många som vänder sej mot att jobba för "fluffigt" har en förankring och erfarenheter som gör att de behärskar det "läbbiga".  Men visst kan det väl finnas de som vill göra det bara för att exempelvis framstå som mogna och modiga, vilket genast genomskådas om de inte är förankrade i det.

Fast sen kan det ju även finnas de som vill jobba med det "ljusa" just för att också följa en sorts trend som säger att det skulle vara det enda moraliskt rätta. Ibland görs det utan kunskap, insikt och förståelse. Det händer att människor  som gör detta val gör det utifrån ett behov av att bli/vara god, och att de då blir blinda för att det finns många sätt att göra goda gärningar. (Såsom du beskriver ditt ställningstagande och din väg dit är nåt helt annat, såsom jag skrev tidigare.)

Jag tror framför allt att det är viktigt att arbeta utifrån sin övertygelse och person. Att göra medvetna val, som man kan leva och verka efter. Men sen gäller det också att vara öppen för att andra människor gör annorlunda. Alltså kan man säga att båda sätten är helt okej, men att man måste välja utifrån vem man är och vara ödmjuk inför andras alternativ.

Upp till toppen
Annons: