Annons:
Etikettfolktro-och-myter
Läst 3141 ggr
NiklasTyreso
3/20/16, 7:56 PM

Traditioner kring vårdagjämning och påsk?

Har ni några traditioner ni praktiserar kopplade till vårdagjämning (idag) eller till påsken? Jag har skaffat påskris och ska äta ägg, båda för att främja vårens spirande livskrafter, vilket är tradition i min släkt. Idag på vårdagjämning hörde jag att Vårfrun/tranan/Fröja anlänt till norra Mälardalen, precis på dagen. Hon var inte här igår.

Annons:
Valkyrija
3/21/16, 11:20 AM
#1

Jag firade Ostara för första gången igår och det ska givetvis bli en tradition! Kommer  utveckla hur jag firar men jag firade med att gräva ner ett ägg i trädgården för att mina växter ska växa bra. Planterade också ut en av mina kryddväxter och lite andra blommor samt fixade lite övrigt på tomten. Blev ingen ritual då jag inte hade tid men det kommer med tiden. Nästa år ska jag se till att verkligen uppmärksamma Ostara. Känner en sådan stark koppling till vårdagjämningen 🌺

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

[Phi]
3/22/16, 1:49 PM
#2

Det är ingen tradition (än) men jag var och gjorde en liten ritual och bad om att få ta lite källvatten i Barnakällorna i Ödetofta. Det ska egentligen göras vid midsommar men det passade bra in och var ett härligt sätt att välkomna våren.

zeretki
3/22/16, 8:13 PM
#3

Jag städade och skrev en lapp med några saker jag ville rensa ut, och så brände jag lappen. Rensa ut gammalt, starta nytt. :)

[Phi]
3/23/16, 7:40 PM
#4

#3 Det är en av mina favoriter, det där med att bränna det gamla (och ibland även skriva in det nya som ska komma). Det är så befriande.

Bappho
3/24/16, 8:49 AM
#5

Jag har beskrivit mitt vårfirande förut, men det är helt centrerat kring tranornas återkomst.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

dennas
3/25/16, 1:46 PM
#6

Inte vårdagjämning men väl i närheten. Firade trandagen som barn:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Trandagen

Annons:
zeretki
3/25/16, 3:19 PM
#7

#4 Ja just i år hjälpte det väldigt mycket. Förra årets vårdagjämning var väldigt märkligt för mig, då det öppnade upp något inom mig som fortfarande växer.
En enorm kraft…

[Phi]
3/26/16, 11:16 AM
#8

#7 Det låter spännande! Jag vet att vi gjorde en liten bränningsceremoni på vintersolståndet, jag och sambon, och jag kan inte minnas exakt vad jag skrev på lappen. Det tar jag som ett väldigt bra tecken.

NiklasTyreso
3/26/16, 7:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jag besökte hemstahällen i Enköping idag och fotade hällristningarna av tranor som syns på den bifogade bilden. Det finns även en på bilden en mantelformad ristning (med flikar pekande nedåt på bilden) vars östra sida pekar mot höstdagjämningens solnedgång och de västra pekar mot platsen där solen går ned på vårdagjämning. Kopplingen mellan tranor och vårdagjämning är nog urgammal.

Bappho
3/26/16, 9:00 PM
#10

#9 Vad intressant! Vart i Enköping ligger denna? Är lite nyfiken då jag har mina rötter i den trakten.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

NiklasTyreso
3/26/16, 10:28 PM
#11

Man åker från Enköping mot Boglösa och åker förbi Stora Rickebyhällen vid vägen. Efter någon kilometer tar man höger mot Hemsta. Efter ett par hundra meter finns parkering och skyltar genom en kohage till hemstahällen i hemsta hages naturreservat. Inom en kilometer finns även hällristningarna stora och lilla Rickebyhällarna och brandskogsskeppet. Det är bara Bohusläns världsarv som är större än Enköpings hällristningar.

Bappho
3/27/16, 9:37 AM
#12

#11 Tack!

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

NiklasTyreso
3/27/16, 11:03 AM
#13

Påskriset lär vara en tradition som uppkom på 1930-talet när stora delar av befolkningen hade flyttat in till städerna. Föregångaren var den gamla traditionen att klä husets eller stugans förstukvist med stora björkruskor. Jag tror det kallades att "maja", men det blev svårt att maja i städerna, så då uppkom påskriset som tradition.

Annons:
Upp till toppen
Annons: