Annons:
Etikettallmänt
Läst 893 ggr
Sommarek
3/17/16, 2:15 PM

Indisk häxkonst/-tradition?

Är det någon som vet något om vad det finns för häxtraditioner i Indien, om några? (Jag har letat runt en del, men det närmaste jag kom var en massa information om en berömd indisk wiccan, vilket var trevligt men inte det jag var ute efter.) Några litterturtips, personliga erfarenheter, hörsägen, vad som helst mottages tacksamt. Jag känner till historierna om dayyani, men de verkar mer vara mytologiska väsen, inte faktiska människor, och överlag verkar det vara svårt att få fram vettig information om huruvida det finns några faktiska häxtraditioner där.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Ganna
3/17/16, 3:56 PM
#1

Jag känner inte till just någonting i den delen av världen, men kanske kan den här artikeln erbjuda en ansats till att hitta en ny vinkel på letandet:

https://bodydivineyoga.wordpress.com/2016/02/26/a-social-justice-project-the-reclaimation-of-the-yogini/

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Bappho
3/17/16, 4:13 PM
#2

#0 Vågar man fråga, vad för sorts häxtradition? Jag förstår att du inte är ute efter mytiska eller semi-mytiska häxor, så vad ska de pyssla med? Finns så otroligt mycket i Indien.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Sommarek
3/17/16, 4:16 PM
#3

#1 Tack, ska lusläsa ikväll!

#2 Ja, bra fråga - jag vet inte ens vad som finns i traditionsväg, om något, eller vad de skulle kallas. Häxbegreppen kan ju skilja sig en del från plats till plats, vilket jag ju inser inte hjälper i mitt letande. Indien är ju till exempel inte ett kristet land, så de ser säkert inte på häxor som något som relaterar till djävulen, till exempel som på så många andra ställen. Jag vet faktiskt inte.   :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Bappho
3/17/16, 4:35 PM
#4

#3 Då Indien varit i kontakt med européer så har vi ju Banamati och Chetabadi. Skickar en länk (annars kan du också googla på de två orden): 

Banamati & Chetabadi

In Andhra Pradesh

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Sommarek
3/17/16, 7:32 PM
#5

#4 Tackar - mer läsning för mig ikväll.  :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Upp till toppen
Annons: