Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2320 ggr
[Phi]
2016-03-11 09:29

PK-häxor!

Hej på er allihop!

Jag läste för ett par dagar sedan ett blogginlägg och kände mig som att jag kom hem. Nu undrar jag om fler känner igen sig? Jag hade velat starta en liten grupp med andra pk-häxor. Inte ett coven eller att vi nödvändigtvis måste träffas, utan mer en grupp för tankeutbyte då jag inte riktigt känner att det finns. Om det redan finns en vill jag gärna vara med i den.

Jag tycker inte det är så vanligt med den här inställningen men tydligen finns det fler än jag trodde.  Vad säger ni andra? Även ni som själva inte känner igen sig i det här? Har ni läst eller träffat många pk-häxor? 

Länk till inlägget: 

http://www.oranorth.com/blog/2016/2/29/cry-of-the-millennial-witch

Annons:
[Phi]
2016-03-11 09:30
#1

Kan tillägga att jag är med i Inclusive Wicca på Facebook (tror det är där jag hittade inlägget för övrigt, men är lite osäker på detta), men som icke-wiccan är den inte optimal.

Sommarek
2016-03-11 14:39
#2

Jag tror det flesta häxor, i alla fall de som jag känner, är väl medvetna om att man behöver alla sidor av sig själv och att det ibland måste få göra ont som fan, helt enkelt. Det är sådana personer du efterlyser, om jag förstår dig rätt, inte sådana som beskrivs i artikeln som ljusa och fluffiga?  :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Phi]
2016-03-11 15:00
#3

Det, men det jag mest tänkte på var pk-delen. Det vill säga vi som är politiskt korrekta. Som till exempel jobbar mot transfobi och ser kön som flytande och mångfacetterat, inte som två motpoler (som jag har upplevt som vanligt i texter och böcker). Intersektionella feminister & friends, helt enkelt :)

Spextrvm
2016-03-12 09:01
#4

Är själv en pk häxa!!

Ganna
2016-03-12 10:15
#5

För det första verkar bloggaren beskriva någon form av eklektisk wicca, inte häxkonst. För det andra är inget som skrivs nytt; det verkar snarast som om personen haft oturen att röra sig i new age-kretsar. Sist men inte minst ser jag det som onödigt att blanda samman tro och politik, det ena är mycket långsiktigare än det andra.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

zeretki
2016-03-12 12:43
#6

#3 Även om jag har liknande åsikter som beskrivs här så kan det vara bra att komma ihåg att det är långt ifrån "accepterat" av allmänheten, så det kanske är att förvänta sig för mycket att gamla texter ska ha en intersektionell syn?

Det kommer säkerligen att förändras i framtiden… Tålamod. Världen/samhället förändras inte på en dag.

Annons:
[Phi]
2016-03-12 19:39
#7

#4: Hej kompis! Vet du om det finns grupper eller forum eller liknande som jag skulle kunna söka mig till?

#5: Det fungerar inte att dela på tro och "politik" i det här fallet - inte för mig. Därför jag letar sammanhang med likasinnade :) 

#6: Nej, världen förändras inte på en dag, men det kan ju finnas nya texter som jag inte hittat :) 

Jag är med i pk-grupper för t.ex. träning. Även om de två sakerna inte har en direkt koppling så blir det annorlunda där än i "allmänna" träningsgrupper. Det var mest något sådant jag var ute efter. Det kanske finns massor med grupper och folk därute som jag inte vet om, och då började jag med att fråga här… också för att se om min uppfattning om saker och ting var helt snurrig… min bekantskapskrets AFK är väldigt begränsad på det här området.

zeretki
2016-03-12 19:48
#8

#7 OK, då förstår jag hur du menar. :)

NiklasTyreso
2016-03-12 21:58
#9

I de nordiska sagorna ansågs Oden fjollig som ägnade sig åt feminin Sejd/häxkonst. Tor blev av med sin hammare i en annan saga och klädde ut sig som kvinna för att få tillbaka mjölnir. Homofobin kom nog med kristendomen.

dennas
2016-03-13 13:45
#10

Jag tänker att det kan bli svårt för dej att hitta pk-vänner som samtidigt är villiga att -  liksom textförfattaren i din länk - vara kärring motvalls och dessutom intresserade av häxkonst. Jag säger inte att du inte ska försöka, men glöm inte att fälla ner skygglapparna ibland. 😉

Bappho
2016-03-13 14:25
#11

Jag tror inte det är svårt alls att hitta andra personer som delar samma känslor och åsikter som du beskriver även om jag själv inte riktigt förstår varför man vill kalla sig själv politiskt korrekt då det oftast används nedsättande. Eller använder man det ordet som ett positivt ord nu numera? Det är kanske jag som inte längre hänger med :-D

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

dennas
2016-03-13 15:18
#12

#11

Används lite olika. Kan vara nedsättande, som att man saknar egna åsikter,  eller som en positiv egenskap och att man då följer rådande normer för att inte vara diskriminerande med avseende på kön, etnicitet etc.

(Tänkte mej lite att svårigheten ligger i en vilja att anpassa sej efter rådande normer och samtidigt vilja sätta ner foten mot det mjuka inom modern häxkonst, men jag kanske har missförstått intentionen. Eller så är det bara ett exempel på hur paradoxal tillvaron kan bli, om man lyssnar till helt skilda sidor av sej själv.)

[Phi]
2016-03-13 16:34
#13

#10 Jag håller till på många ställen så jag skulle nog säga att jag "fäller ner skygglapparna" ganska ofta. Men som sagt, ibland är det skönt att kunna diskutera med personer som står på samma grundvalar.

#11 Vi har återtagit ordet så i mina politiska kretsar är PK positivt. Men eftersom detta inte är ett politikforum så skriver jag inte mer om det än så :) 

Dock HAR jag funnit det svårt att hitta en kombo. Kanske beror det på att många ser det som skilda världar, som skrivits om här ovan. Kanske beror det på att jag inte befinner mig i "rätt" kretsar. Jag har inte haft problem med att det krockar tidigare men just nu går jag genom mycket tankar kring min tro där det blir krockar.  

#12 Jag ser inte motsättningen mellan att vara pk och att tro att det finns mer än det mjuka. I den här tråden var jag dock mest ute efter andra häxor eller liknande (nu har jag inte etiketterat mig själv som häxa så jag vet inte riktigt vad jag ska skriva, haha) som också kände ett behov av att prata med andra som är både och. Jag har några frågeställningar som jag hade velat ta upp i en sådan grupp.

Annons:
[Phi]
2016-03-13 16:38
#14

Jag såg precis nyss t.ex. att en person skrivit om en annan och använt pronomet "hen" varpå en annan i ett svar hänvisar till "hönan". (Hon-han-höna, flicka-pojke-lada…) Det är bland annat såna saker som gör att jag inte orkar med att diskutera allt i mer öppna grupper. Sen tycker jag det här forumet är skitbra och har lärt mig jättemycket, bara för att vara tydlig!

Bappho
2016-03-13 18:27
#15

Av egen erfarenhet så tycker jag att det finns en stor acceptans, förståelse och öppenhet bland häxor, hedningar, shamaner och diverse ockultister. 

Könsöverskridelse är inte ovanligt i dessa kretsar, både i nutid och historiskt.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

[Phi]
2016-03-13 19:37
#16

Det blev visst mycket fokus på "transdelen" av pk:igheten :) Men i alla fall, tackar för svaren och är lite klokare nu. Jag funderar vidare! Ha en fin kväll allihop!

Gryphon
2016-03-13 21:42
#17

#13 PK betyder Politiskt Korrekt, er ideologi går alltså ut på att hålla med staten så mycket som möjligt?

[Phi]
2016-03-13 22:54
#18

#17: Politiskt korrekt var ett skällsord för personer som t.ex. är emot alla typer av förtryck. Vi har tagit ordet (jmf "queer"). "Vi" är en homogen grupp med t.ex. olika partitillhörigheter och olika inställning till staten (som ju också förändras beroende på val). Väldigt kort förklarat.

theolindaelliott
2016-03-14 19:11
#19

Vet tyvärr inte om några grupper som inriktar sig på pk-häxeri, men tycker det låter som en bra grupp att starta annars! 

Är själv "pk",  vegan, queer  (osv..) och håller på med naturtro, magi och allmänt vad som kan gå under att vara häxa

Mandragorans
2016-03-15 07:05
#20

Jag titulerar mig inte som häxa än då jag "är ny" och initialt mest läser just nu. Men är väldigt PK - lakto-ovo-vegetarian - feminist - antirasist osvosv. :-)

Annons:
dennas
2016-03-15 07:39
#21

Känns som att det finns många likasinnade att tala med, men med lite olika infallsvinklar… 🙂

Bara Anna
2016-03-15 17:07
#22

Tassar och smyger i pk-häxns utmarker men är väldigt nyfiken på vart det här kan leda.

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

[Phi]
2016-03-15 19:30
#23

Nå, om det är några som vill hänga på så gjorde jag en liten systersajt här, så får vi se om den vaknar till liv: 

http://pk-haxor.fria.ifokus.se 

:)

Ganna
2016-03-16 09:42
#24

Jaha, bäst man stannar här inne och är dödsnazistknarkarvalpplågandemisogyniskkannibal-häxa då. :P

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Bara Anna
2016-03-16 10:08
#25

#23 Varför kan jag inte komma till din sida du länkat till? Jag ser en klänk, men när jag klickar så vill den inte "bita tag" om du förstår vad jag menar….

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

dennas
2016-03-16 10:10
#26

#24

Fast det kanske är pk i vissa kretsar? Känns som att vissa delar i epitetet är starkt rådande… 😃

Annons:
zeretki
2016-03-16 11:13
#28

#23 Jag räknas nog som väldigt PK, men jag ser inte riktigt vitsen med att skapa ett helt nytt forum för det. Jag tycker denna grupp är väldigt bra som den är, och det är högt i tak här. Jag kan förstå hur du tänker, men jag tycker detta är tillräckligt PK för mig. :)
Och jag orkar tyvärr inte lägga tid på ett forum till… ;)

[Phi]
2016-03-16 19:55
#29

Alla gör så klart som de vill. En är ju lika mycket eller lite pk oavsett vilka grupper en är med i! Trodde inte någon skulle ta illa upp av detta. 

Får väl se vad som händer och om gruppen är meningsfull eller ej.

zeretki
2016-03-16 23:31
#30

#29 Åtminstone jag tog inte illa upp. :) Är bara lite fundersam till varför du inte vill prova att vara här? :) Jag menade inte att låta kritisk, jag tycker det låter intressant men ville bara förklara varför jag inte orkar följa med. :)

Vilket iofs är lite självupptaget kanske men… det vara bara en tanke.

[Phi]
2016-03-17 14:21
#31

#30 Jag syftade inte på dig när det gällde att ta illa upp, tyckte det verkade lite som att en del trodde att jag menade att folk här inte är pk och/eller att det är dåligt vilket jag inte gör - tycker som sagt det är jättebra här. Det är nog min vana av att våga skriva mer öppet i rum där jag vet att alla är pk, vilket även handlar om att det jag vill ta upp tenderar att vara ointressant för andra eller till och med upplevas vara helt OT. Som någon skrev ovan, varför blanda tro och politik? Därför kände jag det var bättre att göra något vid sidan av. Jag hänger så klart kvar här och fortsätter läsa vad ni skriver för det är intressant och bra.

Huygens
2016-03-17 15:11
#32

Jag undrar om begreppet PK är för brett och ifall det kan bli problem med att definiera exakt vad som menas. Är det PK att säga att SÄPO avrättade Olof Palme på uppdrag av VU i ett modernt arrangerat Ceasarmord, vartefter syndabocksskulden las på Christer Pettersson i bästa Oswaldstil?

Ganna
2016-03-17 15:58
#33

#31 Jag tycker det mest är en smula absurt och att ni bäddar för att endera hamna i ytlighet eller få svårt med _vad_ som är pk (det förändras ständigt och är dessutom kulturberoende) och hur pk var och en måste vara.

Politisk hemvist är irrelevant m.a.p. häxkonst.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

[Phi]
2016-03-22 12:28
#34

#33 … och därav vill jag prata på annan plats om just dessa saker. För att inte "störa" dem som tycker det är irrelevant eller hamna i diskussioner om vad pk är (vilket verkligen är ot här). Även om du är mer erfaren och kan  mycket mer än mig och jag kanske ändrar mig längre fram, tycker jag inte alls som du. Och det hoppas jag är ok.

Annons:
Ganna
2016-03-22 17:15
#35

#34 Naturligtvis är det okej, men jag tycker det är synd att diskussionen "försvinner". Oftast lär man sig mer om både sin egen och andras åsikt om man inte håller med varandra.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

[Phi]
2016-03-23 19:39
#36

#35 Absolut. Men tycker många här att politik är irrelevant map häxkonst så pratar jag gärna vidare om det sistnämnda utan det förstnämnda här och annat på andra ställen.

Bappho
2016-03-24 09:01
#37

Jag t ex tycker inte att det är irrelevant och när jag går in på din sida och läser dina trådar så förstår jag inte alls varför de inte skulle passa här.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Manutar
2016-03-25 11:47
#38

Jag förstår inte heller varför man skulle behöva en annan sida för pk-häxor. Jag skulle nog kunna kalla mig pk-häxa men ser faktiskt inte poängen med det egentligen. Tex könsroller inom olika trolldomstraditioner och inom vissa "paganska cirklar" är ibland väldigt problematiskt för mig. Tycker det är jättetråkigt att häxor ska uppdelas såhär till olika sajter :/

skogsbergs-anna
2016-03-25 21:51
#39

Är kanske inte tillräckligt insatt i varken häxkonst eller politisk korrekthet, men går de inte lite emot varann, brukar inte häxor generellt och traditionellt gå mot normer?

Gör hellre fel än inget alls.

Ganna
2016-03-25 21:57
#40

#39 Snarare så spelar inte tidens normer och regler någon roll. Råkar de mer eller mindre sammanfalla med häxans, så byter hon inte ut sina för det.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Manutar
2016-03-25 22:15
#41

#39 Var faktiskt set första jag också tänkte på. Men tydligen är det pk att gå emot vissa normer. Eller normerna förändras och uppdateras kanske..

Annons:
[Phi]
2016-03-26 08:53
#42

Okej, jag förstår att flera tycker det är tråkigt att dela upp. Min vilja att göra det handlar mycket om vad som hänt tidigare när pk kommit in på ett hörn i grupper med en annan huvudfåra. Vill andra diskutera pk-frågor här så kommer jag med glädje delta. Eftersom diskussionen fortsatt så tänkte jag, om någon är intresserad, beskriva pk ur min "crowds" synvinkel :) Feel free att sluta läsa om du redan vet eller inte är intresserad, det är definitivt OT men då flera skrivit om det…. här kommer en textvägg om vad PK är, kritik och missuppfattningar.

1. PK började som ett skällsord, men vi har tagit det tillbaka (liknande ordet "queer"). Mycket av det som sågs som "dåligt" med de som var pk är faktiskt sådant som vi tycker är bra. Hur fint är det inte att också vara en godhetsapostel, ett annat "skällsord" jag fått? Att vandra runt och sprida godhet? 

2. PK handlar egentligen inte om vad som är korrekt inom politiken utan har ett ganska tydligt innehåll: Vi är motståndare till rasism, sexism, transfobi, homofobi, bifobi. funkofobi, xenofobi, klasshat, ja allt förtryck som grundar sig i en (tillskriven) identitet hos en person. 

3. Språkbruket är viktigt inom PK-sfären. De allra flesta blir inte arga om personer säger fel, utan om personer vägrar lyssna på varför det är fel eller sluta säga så. Vi använder aldrig n-ordet, t-ordet, z-ordet eller ord som beskriver en person som förolämpningar (t.ex. diagnoser). En del avstår från fler ord, som att säga "idiot", vilket historiskt har använts för att förtrycka personer med olika typer av funktionsvariationer. Och ja, där kom en annan del med språkbruket, vi använder mycket "nya" ord. Exempel kan vara intersektionalitet, CA (kulturell appropriering), fatshaming, catcalling, mansplaining, funktionsvariation istället för funktionsnedsättning, tolkningsföreträde, vi klagar på TERF:s och säger QTBH eller HBtQIAP+ eller QUILTBAG istället för HBTQ. Bland annat detta har gjort att PK-folk har fått enligt mig välgrundad kritik för att vara elitistiska. 

4. Inom PK-sfären förekommer också uppfattningen att det är okej att hata och sparka uppåt. Det är naturligt att hata sina förtryckare. Detta är dock inte oomstritt, men har fått ganska stor spridning utanför sfären och är något en ofta anklagas för (hat hjälper ingen och så vidare). En vanlig motreaktion är t.ex. att kvinnohat resulterar i våldtäkt, våld och mord medan manshat tillåter kvinnor att orka kämpa och gör män obekväma och irriterade, så det är inte samma sak. Det finns också de feminister / pk-personer (detta är ofta utbytbart då feminism fått en bredare definition än tidigare i gruppen) som kritiserar detta och vill ha ett öppnare och lugnare debattklimat.

5. Det går aldrig att avskaffa normer, men PK-folk vill att normen ska vara att alla ska ha lika rättigheter och lika möjligheter oavsett identitet. Till exempel ses ofta fettaktivister eller hårunderarmarnaaktivister som hjältar som slåss mot en förtryckande norm, men alla ska vara ok hur de än ser ut och att raka varenda kvadratmillimeter av kroppen ska vara lika ok som att inte raka en enda. Anledningen till att de som avviker från normen lyfts fram är alltså för att de bidrar till att norm-alisera "andra sidan". 

6. Barnuppfostran handlar inom PK-sfären om att ge alla möjligheter istället för två. Att inte vara fast vid att barnet är det kön som det tillskrevs vid födseln, att alla färger, alla leksaker, alla önskemål om yrkesval och så vidare ska vara oberoende av barnets kön. Barnuppfostran är också ofta kritiserad för att vilja skapa "grå, könlösa" barn, men handlar tvärtom om att barn ska få gillar både rosa glitter, spiderman, att rita änglar och att klättra i träd.

7. Precis som inom andra politiska grupperingar (vilket jag nog skulle säga att PK är, vänsterfolk är överrepresenterade men det finns folk ur hela spektrumet (ja, inte SD och sådant då) har folk olika åsikter och är olika mycket "radikala". Alla håller inte med om allt och kritiken är även intern. Dock finns det gott om feminist- eller pk-grupper inom olika områden då det är skönt att luta sig tillbaka, slippa slåss för sina grundläggande värderingar och lägga tiden på att diskutera sakfrågor ur ett pk-perspektiv. 

OBS: Jag har aldrig upplevt i någon diskussion jag deltagit i här att mina pk-tankar skulle tryckts ner eller skapat problem för mig. Det handlar inte om det. Jag kräver inte att alla ska vara lika mig heller, precis som det är skönt att ibland slippa är det ofta utvecklande att diskutera med folk som har ett helt annat grundläggande perspektiv. 

Precis som inom andra traditioner där det finns texter som färgats av den tidens värderingar och personer med olika uppfattning så finns det saker som strider mot "pk-reglerna", om än flera påpekat för mig att mycket av det sällan ser ut så bland dem som studerat länge eller är heltidsutövare. Eftersom min grundfilosofi handlar mycket om de här frågorna ser jag det som relevant även här. Jag delar inte på politik och sport/vardagsliv/matvanor/relationer osv heller. Men det är jag. Kanske passar mina tankar bra in här ändå, kanske inte. Jag vet faktiskt inte.  

Läste du hela? Det var inte dåligt. Hoppas du fick ut något av det.

Ganna
2016-03-26 10:54
#43

#42 Så tråkigt om man bara stänger in sig i sin lilla bubbla med de som tänker likadant.

Jag upplever generellt att diskussioner på nätet blivit (ännu mer) känslostyrda och än mindre logik-/faktabaserade. Det är tråkigt.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

[Phi]
2016-03-26 11:14
#44

#43 Som jag skriver, det går att göra båda. Jag är ju här också, eller hur?  Jag deltar också i politiska forum där en myriad av partier (även SD) och politiska åsikter, är representerade.  För att citera mig själv: "är det ofta utvecklande att diskutera med folk som har ett helt annat grundläggande perspektiv. " Jag läser fortfarande på wicca-sidor och är med i två öppna (för alla) grupper med inriktning på wicca trots att jag själv kommit fram till att det inte är för mig, för att ge ett annat exempel.  Jag tänker mig att en del av att vara häxa (som jag inte är än) är just att tänka kritiskt och ta reda på så mycket det bara går om saker och ting. 

Jag ser inte det jag beskrivit som automatiskt känslostyrt (även om jag håller med om att det är en vanlig debatteknik idag), det går fint att diskutera med hjälp av ny forskning och andra källor. Men jag vill inte ge mig in djupare in i en metadiskussion om diskussionen här i forumet så detta får bli mitt sista inlägg av den typen, även eftersom jag märker att jag nu är på väg att bara gå i försvar.  Nu läser jag om vättar mot vägen och annat intressant istället.

(Om det är någon som har fler funderingar på om/hur pk och det ockulta* hör ihop och vill ta det här i tråden så läser jag så klart vidare. Men diskussionen om vi bör ha diskussionen, och i så fall här, lämnar jag :) )

*är det ett bra samlingsord? Vet inte hur jag ska uttrycka mig för att få in alla grupper av "färdiga" utövare och de som söker…

Upp till toppen
Annons: