Annons:
Etikettallmänt
Läst 3449 ggr
HellaBella76
2/24/16, 10:27 AM

Häxa i tidigare liv

Hej.. Hur ser ni på tidigare liv? Har ni några minnen av att ni skulle varit en häxa då? Om ni har.. vad tror ni orsaken är till att man bär "häxan" inom sig även i detta liv (även om man kanske inte utövar eller lever ett "traditonellt" häxliv).. förevigt häxa i själen?

Annons:
HellaBella76
2/25/16, 5:38 PM
#1

Ingen??

Bappho
2/25/16, 6:20 PM
#2

Jag vet inte om jag tror på tidigare liv men jag har lämnat frågan öppen än så länge tills jag kommit till insikt. 😊

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

HellaBella76
2/25/16, 7:36 PM
#3

Ok :) Nä klart att tanken på tidigare liv och att man kan ha levt mååånga liv före detta känns lite främmande men ändå, för mig, fullt möjligt. Jag tänker att kärnan (själen) av den man är följer med från ett liv till ett annat.. men att man utvecklas på olika sätt och åt olika håll under tiden. Därför funderar jag på om man kan vara en häxa i själen trots att man inte till fullo lever som en.. det har ju ibland kommit upp diskussioner om "rätten" att få kalla sig en häxa eller inte. /H

Sommarek
2/26/16, 9:06 AM
#4

#3 Jag tror inte gemene man här tycker att man får mer "rätt" att kalla sig häxa för att man säger att man varit en i ett tidigare liv. Det blir ju ett visst problem med bevisbördan där.   ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

HellaBella76
2/26/16, 10:20 AM
#5

Haha.. kan nog stämma :-) O jag menar heller inte att man ska hänga på sig en skylt där det står HÄXA bara för att man bestämt sig för att man varit en i ett tidigare liv, utan det är väl helt upp till var o en det där känner jag.. ;-) Utan jag var väl mer intresserad av om det finns några där ute som av olika anledningar tror att de varit häxor i tidigare liv.. o hur man ser på det.. ja typ såna grejer.. :-)

Sommarek
2/26/16, 10:33 AM
#6

#5 Jag har gjort en del meditationer/resor på just tidigare liv, och för min del verkar det som om jag varit häxa de andra liv jag "besökt". Någon gång har det varit mer åt medicinkvinne-hållet.

Jag är dock en sådan person som har svårt att tro på saker utan konkreta "bevis", så fast jag varit med om tidigare liv och sett dem "efteråt", så har jag svårt att säga med 100 procents säkerhet att det är så det är. Däremot så är det den lösningen som verkar mest logisk för mig, både vetenskapligt och spirituellt.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
dennas
2/26/16, 11:46 AM
#7

Skulle man också kunna kalla sej häxa nu, om man blir häxa i sitt eventuellt nästa liv?

Sommarek
2/26/16, 12:19 PM
#8

#7 Jag är inte helt med på vad du menar. Om man är häxa nu kallar man sig väl för det? Vad man blir i ett nästa liv vet man ju inte - eller ens om det blir något?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Manutar
2/26/16, 6:46 PM
#9

Jag tror på återfödelse men vad jag tror det möjliugen innebär är inte så enkelt… Ska försöka vara kortfattad. Jag anser att vår själ och ande är mångdelad, den har vissa "större komponenter" men så är de också på sätt och vis mycket findelad såsom vår kropp har celler. Delar av detta blir som en slags kosmisk kompost för nytt liv och blandas ihop, en del större delar går nog också vidare, och så tror jag  ett slags medvetande förblir tom i det som blir mylla och får nytt liv som tex växt. Jag är inte säker på om personen går vidare som så… Jag tror att det blandas ihop lite och så tror jag att mycket av det man känner har varit ens tidigare liv har med släkten att göra, både andligt och genetiskt. Och vår "släkt" går tillbaka till det stora tomrummet som fanns innan något annat fanns och vi kan möjligtvis känna av hela kosmos utveckling, varav en del får till sig i resor o dyl att de är från nån stjärna eller liknande… Så jag lägger kanke inte så stor personlig vikt på tidigare liv minnen, känner att det är mer kollektivt.

HellaBella76
2/26/16, 9:47 PM
#10

#7 försökte du va rolig nu?? Tror kanske jag inte lyckats formulera mig rätt.. Var mer en nyfiken fråga än ett påstående..

HellaBella76
2/27/16, 9:18 AM
#11

#9 ok.. Intressant tanke Tror som dig att vi alla har en själ/ande sen hur o av vad den är uppbyggd.. hmm.. det enda jag kan tänka mig är energier. Min tanke är iaf att det kan vara fullt möjligt att vår själ tidigare levt i andra kroppar. Sen tänker jag även här att vi är vår själ, kroppen är våra skal. Man kanske inte alltid har full kontakt med sin själ men att man då kan känna att något saknas, som en pusselbit eller flera, man söker utan att kanske säkert veta efter vad. Man kanske känner en dragning åt något håll eller så smyger saker bara på, små tecken eller kanske uppenbarelser.. drömmar.. Lite så går mina tankar :-) Allt runtomkring är så stort och mäktigt och ibland känner man sig liten. Så det viktigaste känner jag är att ha en tro av något slag, den kan hjälpa oss när vi behöver hjälp. Ge oss styrka när vi känner oss svaga. Därför är det också viktigt att respektera andras tankar och ge plats för dem.

HellaBella76
2/27/16, 9:25 AM
#12

#6 spännande :-) Förstår dig när du säger det här med att det är svårt att ta till sig saker utan att ha bevis. Så tänker jag själv många gånger.. men så händer något o då tänker jag; va fan, om inte det här e bevis.. så vad är!! :-) Så jag hoppar väldigt mkt fram o tillbaka i min tro. Men är man öppen o mottaglig så tror jag att man kan finna "små personliga" bevis ämnade för just "dig" :-)

Manutar
2/27/16, 10:06 AM
#13

#11 Ja, jag tror ju egentligen inte att vi ahr en själ utan flera. Oma man ser på äldere uppfattningar på själen så ser man att det har varit vanligt at tro så. I Finsk forntro tex så tänkte man att männsikan har tre själar: en som hör ihop med personligheten, den du är i detta livet, en släktsjäl som går vidare och är bunden til dina förfäder och sen en del som man kanske kan kalla den eviga livsgnistan.  Jag tycker såna här tankar är mycket mer logiska än synen på en själ som antingen går vidare eller dör med kroppen.

Har du själv minnen från ett liv som häxa då HellaBella? Jag undrar: om man nu har varit häxa i nåt tidigare liv, så hur kommer det sig att just det livet "känns i själen"? Har vissa liv kanske större betydelse än andra då?  Har du/ni tankar om det?

Annons:
Bappho
2/27/16, 10:31 AM
#14

Intressanta tankar Manutar.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

HellaBella76
2/28/16, 10:00 AM
#15

#13 jahaa.. flera själar.. ja vem vet, kanske är det så men tror mer på att man har en. På vilket sätt skulle det vara "mer logiskt" med fler menar du? Nej jag har inga minnen av att ha varit en häxa.. utan mer att jag funderat lite över detta o var nyfiken på hur ni sk häxor tänker.. :-)

dennas
2/28/16, 11:58 AM
#16

#8 och #10

Nej, jag försökte inte vara rolig.

Om man inte tänker sej tiden som linjär och samtidigt tror på återfödelse, så undrar jag om inte också kommande liv påverkar nuvarande. Ibland säger man att minnen från tidigare liv påverkar det nuvarande, så varför inte tvärtom? Tänk om detta livet påverkade det förra?

Och så tänker jag också att förutsägelser om/i ett nuvarande liv är möjliga, och därför om man återföds skulle man kunna "se in i nästa liv"?  Vissa apokalyptiska syner kanske handlar om kommande liv, som man inte riktigt kan förstå, eftersom ord och uttryck för företeelserna inte finns ännu?…

Bara några funderingar. Jag vet inte heller var jag står i frågan, men Manuatars tankar är onekligen intressanta.

HellaBella76
2/28/16, 12:48 PM
#17

#16 ok.. då ber jag om ursäkt, trodde att du eventuellt förlöjligade min fråga! Dina funderingar e intressanta.. o jaa varför skulle de egentligen inte kunna vara så med.. hmm.. klart det är svårt att veta exakt var man ska stå o då får man väl helt enkelt lita på sin känsla för saker. Finns kanske inga rätt o fel i den här frågan.. allt kanske på något sätt smälter samman - hänger ihop.. eller inte ;-)

HellaBella76
2/28/16, 12:53 PM
#18

Men håller fast vid att jag tror på EN själ.. o den själen försvinner aldrig. Jag tror vi återföds o att vi levt tidigare liv. Tror också att vi är vår själ o att den förblir vad den är MEN att vi lär oss på vägen, utvecklas åt olika håll beroende på kontexten vi lever i.. människor vi möter.. o så vidare.. Men vi har alla en "kärna" som förblir..

[Phi]
3/2/16, 9:06 AM
#19

Min personliga tro är att vi återföds men inte som den person vi är här. Varje liv formar oss och vissa delar är helt enkelt specifika för just detta liv. Jag tycker teorier som den Manutar tar upp, eller som Dénis Lindbohms katna-teorier, låter som ett troligt sätt att förklara det på, att själen är flerdelad. Jag tror jag har varit häxa eller något liknande tidigare och att det är en av de sakerna som format om min innersta kärna lite även om det mesta från det livet så att säga fallit bort. 

Sedan tvivlar jag också ofta. Trots allt finns det gott om bevis på människor som till exempel blivit aspackade eller skyhöga på placebo och som sett allt möjligt. Varför skulle inte jag, då, om jag förväntar mig och tror på det, se ett före detta liv om jag försöker? Men… det är en del av att tro, och att våga erkänna sina tvivel och att ständigt ifrågasätta tror jag är bra. Det är en del av vägen till "sanningen" och det ser jag som en del av att vara häxa.

Manutar
3/2/16, 7:25 PM
#20

#15 Min syn att flera själar är mer logiskt än en själ är en tro och känsla som bygger på en hel livstid (eller flera kanske?) av filosoferande, berättelser, sttuderande och upplevelser. Just nu kan jag tyvärr inte ge dig en sammandragning av detta.

Annons:
zeretki
3/2/16, 9:12 PM
#21

"Och så tänker jag också att förutsägelser om/i ett nuvarande liv är möjliga, och därför om man återföds skulle man kunna "se in i nästa liv"?  Vissa apokalyptiska syner kanske handlar om kommande liv, som man inte riktigt kan förstå, eftersom ord och uttryck för företeelserna inte finns ännu?…"

Ja… detta har jag funderat på, och tror att det kan vara så. Parallella universum, eller förflutet/framtid? Eller att jag känner vad andra känner/har känt? Eller en blandning av det…  Och jag har kommit fram till att ibland spelar det ingen roll exakt VAD och VARFÖR, eftersom jag ändå måste agera eller ta konsekvenserna av hur det är i nuläget (fast jag vill alltid veta…).

HellaBella76
3/4/16, 2:11 PM
#22

De va intressant att få ta del av era tankar kring detta.. gjorde mig inte mkt "klokare" men.. Tack! :-)

Upp till toppen
Annons: