Annons:
Etikettallmänt
Läst 1239 ggr
Bappho
2/13/16, 8:12 AM

Valakmagi, Serbien

Väldigt intressant film, speciellt den delen om kvinnorna som en gång i tiden föll i trans i en grotta. Något man verkligen skulle vilja veta lite mer om.

http://www.vice.com/video/vice-intl-eastern-serbia-voodoo-098

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Annons:
Bappho
2/13/16, 12:29 PM
#1

Tydligen så slutade rusalje-kvinnorna gå i trans någon gång på 60 talet men det finns en folkdans som imiterar den gamla traditionen och jag hittade en video från 1971 där man kan se prossesionen och dansen. Ca tre minuter in i filmen kan man se själva transdelen.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Bappho
2/13/16, 12:36 PM
#2

Här kan man läsa lite mer ur Radomir Ristic's bok Balkan Traditional Witchcraft.

Tog bort länken då boken säkert är upplagd utan författarens vetskap.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

dennas
2/13/16, 6:03 PM
#3

Intressant. När kvinnorna spådde, så var det ord och inga visor.  Undrar hur de här kvinnorna skulle tagits emot här i Sverige i nutid…
Dans i trans. Vet du nåt om vilka kvinnor som dansade i grottan? På den andra filmen var det ju bara en kvinna som transdansade och hon såg ut att vara i icke-fertil ålder. Hade det nån betydelse, eller kunde hon ha varit en som mindes.  Hade män tillgång till grottan? Ibland har det ju varit kvinnor som haft "allt att göra med de döda". Försökt att hitta svar på detta genom nätsökning, men ännu ej lyckats.

Bappho
2/13/16, 7:12 PM
#4

Jag försöker läsa på lite om dessa kvinnor idag men jag har haft migrän i två dagar så jag fick ge mig men jag kommer absolut återkomma med det jag lyckas hitta för det är verkligen intressant.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

dennas
2/13/16, 7:15 PM
#5

#

Usch då. Krya på dej!

Bappho
2/14/16, 9:06 AM
#6

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Annons:
dennas
2/14/16, 11:48 AM
#7

I den här länken finns text hämtad ur Clarissa Pinkola Estés Kvinnor som slår följe med vargarna:

http://desireekraft.blogspot.se/2009/08/sjalens-svalt-hambre-del-alma-och-sagan.html

Sagan som den berättas här har sitt ursprung i Ungern, som verkar vara varifrån ovanstående vlacher kommer. Den handlar om ett par röda skor, en vanvettig djävulsdans och rött skägg..

Bappho
2/21/16, 10:57 PM
#8

Tyvärr finns det ingen engelsk översättning till den här:

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Joggan
2/24/16, 12:48 PM
#9

Jag rekommendera dokumentären..

Across the Forest (2009)

Storyline

Two American filmmakers travel through Transylvania to collect stories from villagers about vampires, werewolves and forest spirits.

http://www.imdb.com/title/tt1513697/

Inte Serbien men samma kultur och paradigm..

Upp till toppen
Annons: