Annons:
Etikettallmänt
Läst 810 ggr
zeretki
2016-01-28 14:33

Vad anser ni om "tvillingflammor"/själsfränder?

Jag läser en del om detta med "tvillingsjälar" och "själsfränder". Undrar lite vad ni tycker och tänker om det?

Hur vet man om en person är det? Varifrån kommer konceptet från början? Existerar det i gamla kulturer och religioner, eller är det ett modernt koncept?

Annons:
Gaula
2016-01-28 21:05
#1

Jag förstår vad du befinner dig i. Du har blivit besatt förälskad utan att få gensvaret du vill, du kan inte sluta tänka på personen. Du har sökt hjälp i tidigare trådar om hur man bryter sådan förälskelse. Nu har du börjat fundera på om det är en själsfrände eller tvillingflamma för du har aldrig upplevt något liknande. 

Ja jag tror det finns sådana. Jag har också trott att jag träffat en sådan. Men det är dags att inse realiteteter, går det inte så går det inte och då är det bättre att släppa och gå vidare. ..Märkligt nog kan manipulativa partner ge en den överväldigande känslan av att man träffat sin själsfrände.. Men ändå bättre att gå vidare, skulle det verkligen vara ens riktiga själsfrände / tvillingflamma så lär man få nya chanser i kommande liv.

dennas
2016-01-29 00:56
#2

Tänker att själsfrände och tvillingsjäl nästan är som motsatser. En tvillingsjäl ska väl vara ena halvan av "en hel varelse av manligt och kvinnligt kön". Alltså mer som komplement. Är det inte en gammal platonsk idé?

En själsfrände är mer en person som är som ens egen kopia avseende tankar och själ.  Vet inte om detta är hämtat ur nån idélära.

Jag ser det inte som otroligt att båda sorterna finns, och tänker väl att jag ibland upplevt själsfrändskap.

[Phi]
2016-01-29 08:50
#3

Jag tror på att det finns personer som en har speciella band till, något som inte kan förklaras enbart med de händelser som skett i (detta?) livet. Men jag tror inte det automatiskt innebär att en ska leva tillsammans med dem eller att bindningen alltid är hälsosam eller bra.  Ibland kanske det är tvärtom.  Eller så är det en manipulerande person, som Gaula skriver om, som skapar den känslan.

Gaula
2016-01-29 09:11
#4

Precis #3, jag vill bara påpeka att jag naturligtvis inte VET om så är fallet denna gång. TS story har bara så många likheter med något som jag själv råkade ut för och jag vill inte att TS behöver kämpa lika länge som jag gjorde innan poletterna faller på plats.

zeretki
2016-01-31 13:02
#5

#1 Nej, jag tror inte alls du förstår min situation, utan du projicerar dina egna erfarenheter på mig och drar förhastade slutsatser. :)
Sådant är lätt hänt när man läser på Internet. Kom ihåg att du inte vet min bakgrund eller vad som har hänt. Du kan bara läsa det som jag har skrivit. :)

Dessutom har din bedömning av mig inte riktigt med trådens ämne att göra, men det är bara en petitess och inget jag borde klaga över. :)

zeretki
2016-01-31 13:04
#6

#2 Hmm, ja, intressanta tankar. Jag har inte läst Platon så jag vet inte. :) Det du skrev om skillnaden verkar vettigt.

De flesta sajter som skriver om det verkar blanda ihop begreppen, och det är ofta väldigt flummigt beskrivet.
Jag är fortfarande skeptisk men vill gärna veta mer. :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: