Annons:
Etikettgudinnor-och-gudar
Läst 1919 ggr
AnonymKille00
2016-01-03 05:08

Förvirrad över min tro

Hej, jag är riktigt förvirrad över min tro då jag tror på allt inom Wicca utom Gudinnan. Vad är jag då? Jag förstår att jag inte måste kategorisera mig själv men jag känner inte att jag kan kalla mig själv ateist längre då jag faktiskt tror på väldigt mycket. Snälla bara positiva svar, och jag respekterar allas tro så inget sådanna kommentarer tack…

Annons:
Bappho
2016-01-03 08:53
#1

Menar du att du inte tror på några gudomar alls? Är du animist?

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

AnonymKille00
2016-01-03 16:44
#2

Vet inte riktigt vad animist är för något men jag tror inte på någon gudomlighet.

Sagaliten
2016-01-03 17:33
#3

Personligen anser jag att det inte finns något rätt eller fel i tro. Vad är DIN tro, vad känns rätt och riktigt för DIG?
Själv har jag ett jäkla hopplock med saker. Tror på såväl reinkarnation som karma och liv efter döden och lite inom Wicca och gillar moral och etikdelen inom kristendomen, men tycker visserligen det mer tillhör sunt förnuft. Tror på andar och änglar ( och kanske gudar och gudinnor) men inte Gud. Tror där finns något större än oss men tror med det är något än någon om du förstår hur jag menar.

Ateist innebär eg kort och gott avsaknad el avståndstagande till tro på en eller flera gudar eller högre makter.
Agnostiker är mer att utan kunskap om det så kan jag inte veta om det finns.

Så låter egentligen inte som att du hör hemma i någon av kategorierna utan kanske snarare har din egen Wicca-tro som passar sig.
Har du ställt frågat på Wiccasighten här på iFokus?

Close your eyes, open your mind, and listen to your heart.  

Kika in på www.sagaliten.blogspot.se om ni vill följa min mediala utveckling och dess med och motgångar ☺️

Bappho
2016-01-03 17:53
#4

#2 Tänkte att du kanske såg naturen som besjälad. Många känner sig dragna till wicca och modern häxkonst just av den anledningen.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Sommarek
2016-01-03 18:31
#5

Som wiccan, är det okej om jag frågar lite?

En av de sakerna som jag själv tycker att grundläggande inom wicca är just synen på det gudomliga som varande både manligt och kvinnligt. (Det finns faktiskt i och för sig wiccaner som enbart tror på/vänder sig till gudinnan, så på så sätt är det kanske inte så underligt om du gör tvärtom). Däremot är det ju olika hur man ser på det gudomliga i sig. Somliga tror på att det finns både gudar och gudinnor och att de är olika individer. Andra tror att alla gudar och gudinnor "bara" är olika aspekter av ett slags "övergud/gudinna", som ofta symboliseras av månen/solen, eller himmel och jord. "Fader Himmel och Moder Jord" är ett koncept som jag tycker mycket om. Somliga igen tycker det räcker med att se guden och gudinnan som solen och månen.

Hur ser du själv på saker och ting? Tror du på guden men inte gudinnan, och är det i så fall något speciellt som får dig att känna så?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

dennas
2016-01-03 20:44
#6

Du kanske inte har nån tro utan skulle kunna kalla dej humanist?

Annons:
[Lummer]
2016-01-09 21:02
#7

Av någon anledninghar folk vissa mer än andra behov av att stoppa allt i fack. Då jag själv har lite problem med det så har jag läst och funderat. När det kommer till tro läste jag om att en del kallar sig för solitär eklektisk wiccan. Detta passar rätt bra på mig. Jag är inte medlem i något samfund eller coven, alltså solitär. Jag plockar bitar ur de olika inriktningarna då jag inte än kan eller har hittat en enda riktning som känns helt rätt för mig, alltså eklektisk. Men jag tror på mer än vad wicca har även om det är väldigt brett , så jag kan inte med samvete kalla mig wicca. Vad blir det då? En solitär eklektisk troende? Någon som har något förslag😉

Upp till toppen
Annons: