Annons:
Etiketti-häxans-trädgård
Läst 1266 ggr
NiklasTyreso
2015-12-25 10:20

Vilken spansk peppar använde botarna på 1800-talet?

Hej Jag har i två olika böcker stött på uppgiften att spansk peppar odlades och användes av botare på 1800-talet och jag undrar; finns dessa svenska chilli sorter fortfarande kvar? Boken Bot och botade i Jämtland och Härjedalen går igenom uppteckningar av folklivsforskare och nämner fyra ggr att Spamsk peppar ofta odlades och sedan lades i brännvin för att användas mot modstulenhet, förkylning och utvärtes mot reumatism. I Folklig Botanik av Ingvar Svanberg nämns en gång att Spansk peppar användes vid magplågor. Det står att Linne skrivit att spansk peppar köptes och lades i brännvin men att senare på 1800-talet var vanligt att den odlades som krukväxt. Men, vad var det för typ och sort som odlades då? Finns de Svenska sorterna kvar?

Annons:
Bappho
2015-12-25 12:44
#1

#0 Har du frågat "Bjornen" inne på Trädgård iFokus. Om någon vet, så är det han :-)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

NiklasTyreso
2015-12-25 21:20
#2

Tack för tipset! Ska kolla där. / Niklas

NiklasTyreso
2016-02-12 19:47
#3

Jag har varit i kontakt med "Björnen" och han hade odlat Svensk "Spansk peppar" under sin uppväxt och kände till att den Svenska Spanska pepparen odlades som prydnadsväxt innomhus i stugorna på 1930-talet.

Björnens beskrivning av den gamla Svenska sorten av Spansk peppar är att plantorna var 30-40 cm höga med små riktigt starka frukter. Frukterna var ca 2 cm långa och bredare vid basen än vid spetsen. Frukterna stod rakt upp, de hängde inte från plantan.

Tyvärr visste inte Björnen om det finns någon som odlar den gamla Svenska sorten av Spansk peppar längre.

En nästan hundra år gammal Svensk artikel om Spansk peppar bekräftar Björnens bild av att den Svenska sorten av Spansk peppar var riktigt stark och gav små frukter: "En enda svenskodlad kapsel av en småfruktig sort motsvarar minst tio importerade, oftast storfruktiga, Capsicinfattiga tingestar." http://www.henriettes-herb.com/eclectic/boierth/capsicum.html

Jag fortsätter mitt sökande efter den gamla Svenska sorten av Spansk Peppar.

Upp till toppen
Annons: