Annons:
Etikettallmänt
Läst 1278 ggr
dennas
2015-12-11 20:06

Jargong

När Häxor iFokus är som bäst, då blandar vi högt och lågt. Då träffas gammal och ung. Då träffas nybörjaren och den vana utövaren. Det är så roligt att läsa om andras erfarenheter, svårigheter och funderingar. Ibland kan det vara tröttsamt att läsa samma sorts fråga om och om igen, men det är också lite gulligt och/eller skrattretande. Det är infernaliskt intressant att här kan finnas människor med samma intressesfär men helt åtskilda förhållningssätt.

Jag tycker att det är så spännande att läsa om praktiska och konkreta råd från människor som arbetar inom sina speciella gebit. Det är också bra när det dyker upp kritik mot inlägg eller företeelser. Däremot är det skittråkigt att läsa när andra kritiserar varandra och när det ofta blir verbal krigföring och tuppfäktning.

Jag brukar sällan uttala mej i fall där det rör frågor som berör specifika kunskaper, eftersom jag inte tillhör en av de mer traditionskunniga eller tillhör ett särskilt sällskap. Jag låter min intuition styra mej inom områden som vi talar om här. Jag tänker inte påstå att jag har rätt eller att jag gör rätt, men det jag gör funkar för mej och dem jag eventuellt jobbar med. Dessvärre har jag inte några speciellt bra råd att dela med mej av.

Men sen kommer vi till de tillfällen då nån öppnar upp till en spännande diskussion med hjälp av en intressant och inbjudande frågeställning. Bapphpo är extremt duktig på att bjuda in (förlåt om jag smörar, men en välmenad komplimang är aldrig fel enligt mitt sätt att tänka). Då blir jag så sugen på att vara med, att svara på frågan. Låt säga att jag är fullkomlig idiot; är det då förbjudet att vara med i en öppen diskussion?

Den senaste tiden har jag mest känt mej ledsen, arg och hopplöst trött när jag har läst här. Vad håller vi på med? Det här är en sån rolig och intressant sajt. Jag har ofta blivit intresserad, provocerad och glad av att titta in här. Men så är det inte längre. Det kanske bara är jag som känner så här, men jag undrar ändå om det är så här vi vill ha det?

Om nån har lyckats ta sej igenom alla dessa ord och vill bidra till en diskussion om hur vi är mot varandra, om hur vi vill bete oss mot varandra och om jag har fel i sak, så hjärtligt välkomna! Men jag undanber mej bestämt utvärderingar om mej som person!

Annons:
[GråHäxa]
2015-12-11 21:42
#1

Jag känner ungefär likadant. Jag läser mycket på sidan men känner inte riktigt för att skriva något längre. Hängde mycket här för några år sedan och då tyckte jag att det var en helt annan stämning här. 

Självklart har folk olika åsikter och sätt att se på saker och ting, det hade varit ett väldigt tråkigt forum annars. Det som kan känns lite tråkigt är hur man förhåller sig till varandra ibland kan jag tycka..

Bappho
2015-12-11 22:38
#2

Nästa år har HiF funnits i tio år och jag kan säga att det kunde gå rätt hett till här redan då i början. Jag var moderator till Iram och blev så kräktrött på folk här så jag lämnade iFokus. 😃

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Kultisten
2015-12-12 00:37
#3

Enligt min erfarenhet av alla intresseforum så har de sina upp- och nedgångar. Ibland blir stämningen sämre och ibland blir den bättre. Om forumet överlever så går det runt de här topparna och dalarna många gånger om. Har man varit länge på ett forum så saknar man också alltid hur det var tidigare, det handlar litet om nostalgi också, hur allt var bättre förr.
Själv brukar jag ta en paus från forum när jag är trött på dem. Ibland återvänder jag och blir nyförälskad i dem, ibland sjunker de bort i tidens ström.

Men ja, just nu tycks det vara en ganska turbulent tid här och själv finner jag mig helt undvika att skriva om just häxkonst eftersom jag inte orkar med diskussioner om mitt eget utövande i nuläget.

Tro inte på allt som är sant.

Manutar
2015-12-12 06:24
#4

Ja, det är verkligen tröttsamt att läsa när folk börjar gräla, kasta paj och tävla om vem som har rätt och bäst inställning. Tror inte man kommer ifrån sånt helt, ganska typiskt beteende för människan och särskilt på internet.

Sommarek
2015-12-14 11:43
#5

Hade faktiskt funderingar på att skriva en liknande tråd, men var inte helt säker på att det var värt besväret. Problemet tycker jag är att det finns en liten handfull folk som är så säkra på sina saker att de idiotförklarar alla som inte håller med, under skydd av "högt i tak"-principen. Om andra, mindre kända medlemmar sedan är kärva i tonen ska de sättas på plats med en gång (men detta har diskuterats till döddagar i annan tråd och lär inte ända sig så länge somliga medlemmar och åsikter har högre "status" än andra).

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Mandragorans
2015-12-15 10:42
#6

Nu kanske jag gör bort mig då jag är väldigt ny. Men jag tycker inte att en ger sig in i en diskussion en inte håller med. Kan ta ett vardagligt exempel som på Facebook och någon frågar om bästa flourfria tandkrämen. Då ger jag ju mig inte in i diskussionen och börjar propagera för flour utan scrollar bara förbi. Hade någon istället frågat efter vad dn tycker om flour så hade jag kanske gått in i diskussionen och angett min åsikt. Tänkte detsamma i en tråd där en ville ha hjälp med en förbannelse. Då var inte frågan om det var rätt eller fel utan att hen ville ha hjälp med detta. Men ändå var det några som var in och skulle be ts att tänka sig för och grejer. Hoppas ni kan utläsa något vettigt från mitt flum! ☺

Annons:
Sommarek
2015-12-15 11:48
#7

#6 Fast detta är ju just ett diskussionsforum. Skillnaden mellan detta och till exempel Facebook är att man på FB kan välja vem som får se det man skriver. Vill man bara ha medhåll och ryggdunk kan man välja att lägga ut sin text till de man vet applåderar allt man säger, medan man på ett diskussionsforum bjuder in till just diskussion, som kan ses av alla medlemmar, och då får man räkna med mothugg.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

therootdoctor
2015-12-15 11:53
#8

Problemet är att forumet är för löst definierat. Vad är häxkonst? Är det en religiös inriktning med inslag av folkmagi och folkmedicin? Isåfall vilken inriktning eftersom de skiljer sig åt ordentligt. Är det ett filosofiskt förhållningssätt? Är det synonymt med magi och trolldom? Är det en subkultur i stil med goth? 

Om man låter allt det blandas av kockar i alla åldrar, med och utan utbildning och med olika smakinriktningar får man en gryta som kokar över hela tiden och som smakar ganska beskt.


HellaBella76
2015-12-15 17:00
#9

Eller.. så kan man se på det ut en annan synvinkel.. Det behöver för den sakens skull INTE koka över ELLER smaka beskt! Allt handlar om hur man förhåller sig till att det faktiskt inte bara finns EN sanning!

Bappho
2015-12-16 09:07
#10

Som jag skrivit tidigare så kommer jag försöka att beskriva sajten på ett tydligare sätt, däremot har jag inga planer på att göra HiF ett mer smalt forum för då skulle jag ganska snart sitta här och tala med mig själv. Jag tänker inte heller rikta mig till en speciell åldersgrupp eller utbildningsnivå.

Jag vill inte ha en diskussionsplats där alla dunkar rygg och håller med varann, men jag vill inte heller att medlemmar slutar skriva, så vi måste hitta en bra balans någonstans där emellan.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Sommarek
2015-12-16 12:43
#11

#10 Problemet är enligt mig inte att alla dunkar rygg, utan att ett fåtal gör det.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Atropa
2015-12-21 08:41
#12

Det senaste har väl klimatet här inne varit lite, ja vasst. Men det går ju över precis som vissa perioder knappt gör inlägg sen efter ett tag rasar det in inlägg :) hoppas det vänder snart haha

Upp till toppen
Annons: