Annons:
Etiketthuskurer-brygder-och-recept
Läst 2403 ggr
zeretki
10/25/15, 6:28 AM

Hosta efter influensa

Jag hade influensa för ett tag sen, och har blivit bra från den men har fortfarande kvar en slags rethosta i luftrören.

På vårdcentralen så dom att det inte är lunginflammation, utan det är bara att vänta ut det…

Igår kändes det som att jag har blivit sämre igen.  Jag dricker te gjort på pepparmynta, lakrits, fänkål och anis men det hjälper bara delvis. Har ni tips på någon huskur som är bra för luftrören?

Annons:
Ganna
10/25/15, 9:02 AM
#1

Ofta kan det också vara slem kvar i bihålorna, som retar halsen. Då är en nässköljare att rekommendera. I sin enklaste och billigaste form är den en stor spruta med ett silikonmunstycke (märke Nasaline) som går att köpa på apotek.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Joggan
10/25/15, 10:28 AM
#2

Nässköljaren är toppen annars hjälper mjölk med lök och honung att lösa slemmet! Två stora kopp per dygn  det hjälper alltid…!

…man sätta en finhackat lök i en kastrull och koka den med mjölk sen tillsätta man en msk honung.

Dricka den efter man ha stigit upp och innan man lägger sig.

zeretki
10/25/15, 7:59 PM
#3

#1 Med saltvatten? Jag kanske skulle tillägga också att jag använder Nasonex nässprej - det är kortison i det, för det har hjälpt tidigare. Det här känns dock som att det sitter längre ner men… Jag ska testa. Tack för rådet!  :)

#2 Jag tål tyvärr inte mjölk men tack för tipset. :)

Ganna
10/25/15, 9:28 PM
#4

#3 Precis, det följer med några dospåsar, men det är lika lätt att blanda till med jodfritt salt.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

NiklasTyreso
10/27/15, 9:13 PM
#5

Lindblomste lindrar slemhinnorna. Sprängticka-te stärker immunförsvaret.

zeretki
11/5/15, 7:17 PM
#6

Efter lite letande så hittade jag information om att rethosta utan slem är snarare beroende på irritation/inflammation, så då är kamomill bäst.

Jag testade - och visst blir det bättre när jag får sådana attacker! Så, rethosta utan slem - testa kamomill.

Annons:
skogsbergs-anna
11/6/15, 3:19 PM
#7

Vill inte verka som en besservisse men jag skulle inte rekommendera mjölk eftersom det bidrar till slemproduktion och honung skall helst inte tillsättas i kokande vätska, för då försvinner alla nyttigheter och kvar blir bara sötman. Ha rikligt med smakrik honung i ca 40° vatten.

Gör hellre fel än inget alls.

zeretki
11/7/15, 9:36 PM
#8

#7 Om någon tycker att du är en besserwisser så skit i dom. :) Du har ju helt rätt.

NiklasTyreso
11/7/15, 10:58 PM
#9
zeretki
11/8/15, 7:43 PM
#10

#9 Tack Niklas. :)

mimi**
11/9/15, 6:47 PM
#11

Testa en tsk manuka honung med lite kanel på innan du lägger dig på tom mage några kvällar i rad. Skölj även näsan med saltvatten. 1 tsk himalayasalt i 0.5 liter vatten. Hjälpte mig när jag kände att jag började bli sjuk.

Upp till toppen
Annons: