Annons:
Etikettallmänt
Läst 1515 ggr
Ajia
2015-09-28 23:02

En bild säger mer än tusen ord

Jag har ägnat flera år åt att lära mig rita av människor, både som porträtt och helkropp. Redan från början så märkte jag att det var något speciellt med att rita av en person, något väldigt personligt.  Det är en sån komplett granskning att det för mig alltid känns som att jag har vandrat igenom personens sinne när jag är klar. 

Jag har aldrig tänkt så mycket på detta tidigare, men för några veckor sedan så läste jag en artikel om bildmagi och det fångade verkligen mitt intresse. 

Sakerna som beskrevs i artikeln och senare och i det jag läste när jag undersökte saken närmare stämde helt överens med mina egna upplevelser av att rita av någon. För mig är det inte svårt att tänka mig att det är magi inblandat, för upplevelsen är så intensiv, men jag vet också att många ser det mer som ett placebo än nåt annat. 

Jag har tyvärr inte kunnat hitta mycket om ämnet på internet och bestämde mig istället för att vända mig till detta mycket kunniga forum. 

Har ni några böcker ni skulle kunna rekommendera? Eller bara en åsikt ni vill dela med er av? Jag är idel öra och vill gärna lyssna. 

Tack på förhand, Ajia.

Annons:
Fröken Blåvinge
2015-11-03 10:13
#1

Jamen varför inte? Jag har aldrig hört talas om att magin uppstår i samband med att bilden målas/ritas/fotograferas men själv kan jag läsa av bilder om jag rör vid dem så steget därefter känns inte så särskilt långt för min del. Tyvärr har jag inga tips på böcker eller liknande, så det enda jag kan ge är mitt stöd för att du alldeles säkert har helt rätt. När man ägnar så många timmar åt samma person borde det vara mer grundligt än när man som jag, far med fingertopparna över en bild i mindre än en minut oftast.

zeretki
2015-11-05 19:18
#2

Att skapa konst kan väl i högsta grad vara andligt/själsligt? Det undermedvetna. Symboler.

Upp till toppen
Annons: