Annons:
Etikettallmänt
Läst 1703 ggr
Atropa
2015-09-21 11:10

Voodoo

Hur förhåller ni er till voodoo-magi? Där man till exempel använder voodoodocka i fientligt syfte. Är det två olika genre på häxkraft eftersom man inte ser det som "det man skickar ut får man trefaldigt tillbaka" eller hur ser ni på det? Främjar diskussioner på denna tråd :)

Annons:
Bappho
2015-09-21 11:24
#1

Att använda sig av en docka eller liknande som en representation av den personen man vill påverka magiskt finns i många olika kulturers folkmagi och det behöver inte bara vara i ett skadande syfte, tvärtom. Och, ja, jag använder mig av dockor.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

therootdoctor
2015-09-21 11:31
#2

Voodoo-magi? Ett ord för de som sett lite för mycket på film.

Dockor används i nordisk trolldomstradition för alla möjliga syften. Hos nordiska museet finns en hel del trolldockor. De vanligaste i Sverige är offerdockor. En offerdocka ges till älvorna för att de ska roa sig med dem istället för de små barnen (och därmed göra så barnen far illa och gråter). 

http://digitaltmuseum.se/011023664191?name=Trolldocka&advanced_search=1&pos=2&count=5

Danskarna har alltid varit förtjusta i vaxdockor. Till och med till den grad att biskopen Peder Palladius instiftade en regel på 1500 talet att alla barn skulle döpas med bar överkropp eftersom det var så vanligt att man gömde en vaxdocka på barnet (som sedan användes i trolldom).

Finländarna har en variant där en persons avbild karvas ut i en trästam.

Det finns ingen universiell kraft som vänder saker tillbaka. Människor och andra väsen kan vända saker, inklusive avsändaren själv. Trosföreställningar (medvetna eller undermedvetna), avsiktliga handlingar, beskydd eller bristande träning och handhavandefel är de saker som får "ont" att vända tillbaka. De som ofta använder sig av negativa saker kan dessutom dra till sig andar som hjälper till med just sådant. Dessa kan bli rastlösa om de inte får något att göra och börja roa sig med utövarens liv istället.


Joggan
2015-09-21 13:31
#3

…eller t.ex i syfte för distans healing….

therootdoctor
2015-09-21 13:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Eftersom dockor oftast upplevs som konkretare än exempelvis en bild så är de som mest användbara när man ska göra något åt det mer fysiska hållet. Kroppslig läkning & bot eller sex för den delen. Att tillverka dem av mottagarens använda klädesplagg är vanligt men om man gör många arbeten och vill ha lite dockor liggande till hands kan halm eller träremsor från förpackningshandel och snöre rekommenderas. När man behöver är det bara att stoppa in ingredienser, döpa dockan och sätta igång med jobbet.


Atropa
2015-09-21 22:50
#5

Väldigt intresant och jag har lärt mig väldigt mycket. Som #2 skrev har jag sett väldigt mycket film och det var skönt att få så mycket fakta, visste inte att det används såpass mycket

Rickard77
2015-09-25 15:50
#6

Tro't eller ej, men jag har en gammal kompis som faktiskt lyckades skada en antagonist med hjälp av att sticka nålar i en voodoo-docka.  Personen som det riktades till fick hög feber och smärta i underlivet. Det var riktigt läskigt och jag bevittnade det själv genom att besöka personen som var "offret".

Sedan dess aktar jag mig för att befatta mig med sådant. Ska kanske tillägga att det inte heller slagit tillbaka på utövaren - än!

Annons:
Upp till toppen
Annons: