Annons:
Etiketti-häxans-trädgård
Läst 2153 ggr
Atropa
7/23/15, 1:37 PM

Hjälp med örter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! Skulle behövs lite hjälp med växter då jag inte hottar om dom är giftiga eller inte, Åkervädd? (Knautia arvensis) och vad man använder den till? Och växten på bilden, växer på åkermark, sandjord. Hoppas någon vet !:)

Annons:
Ganna
7/23/15, 2:08 PM
#1

Det ser ut som kråkvicker, vilken räknas som ogräs. Jag har inga kända användningar för den.

Åkervädden är en nära släkting till Ängsvädd; den senare kallas på engelska "Devil's bit", vilket kommer sig av att den allmänt i Väst-/Nordeuropeisk folklore anses ha fått sin rot avbiten av Djävulen. Om Åkerväddens rot liknar Ängsväddens eller inte vet jag inte.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Atropa
7/23/15, 5:39 PM
#2

Synd det inte är användbart, finns överflöd av det här och känns tråkigt att inte kunna använda det :p

Ganna
7/23/15, 7:32 PM
#3

Äsch, det tycker du bara för att det är snygga blommor - tänk på allt gräs som bara växer. ;)

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Atropa
7/23/15, 8:11 PM
#4

#3 haha det har du rätt i ;) har du förslag på vad man kan göra med blodrot?:)

Ganna
7/23/15, 9:52 PM
#5

#4 Som med alla växter: studera den, lär känna den. Var växer den bäst, när befinner den sig i olika växtfaser, hur reagerar den på torka/mycket regn osv.

Gå till bibblan, leta info och komplettera den praktiska kunskapen med det.

Repetera med nästa växt som intresserar dig.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

NiklasTyreso
7/24/15, 12:34 AM
#6

Blodrot är riktigt bra för en överaktiv mage och magåkommor, men den tar tid att rengöra och torka den i mindre bitar på tidningspapper. Blodrot hade förr så högt anseende att den ansågs skydda mot de flesta sjukdomar och mot trolldom!

Annons:
Bappho
7/24/15, 9:22 AM
#7

Blodroten tillhör fingerörterna och är en av de mer populära örterna inom hoodoo. Kärlek, tur, pengar, makt och visdom!

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Ganna
7/24/15, 12:10 PM
#8

#6 och #7 illustrerar en av mina paroller, "det beror på vilken tradition", utmärkt. :)

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Upp till toppen
Annons: