Annons:
Etikettallmänt
Läst 1114 ggr
dragonstar
2015-07-21 00:53

Hittar inte min väg.

Hej, jag var spenderade mycket tid här inne för några år sedan.  Och nu är jag tillbaka. Jag hittar inte min väg. Under de senaste 6 åren har jag läst och testat på lite runt wicca och shamanism.  Under den tiden har jag ju lärt mig en del av vad som funkar och inte funkar för mig för snart ett år sen tog de bara stopp för mig. Efter att varit på några shamanträffar tog de stopp och jag har inte varit intresserad av något av de sens. Men nu senaste veckan har de kommit tillbaka. Jag dammade av mina böcker och sitter nu och försöker komma på vad de är jag saknar i mitt liv så att säga.

Jag tänkte att jag skulle be er om hjälp men svårt för er att säga vad som är rätt. 

Jag saknar likasinnade men när man iten kan säga hej jag är… är de svårare att hitta andra.  

Jag ser de som att allt är uppbygt av energier, på samma sätt som om man går in i ett rum fullt av gråtande människor känner man själv tyngden av det.  Jag kan i dagsläget inte säga att jag tror på en gud eller en gudinna, men jag kan inte tänka tanken att säga att de inte finns. 

Kan ni hjälpa mig?  Kanske ni kan hjälpa mig att trassla ut lite av trådarna. Just nu har jag för många och för stora frågor.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
Sommarek
2015-07-21 11:17
#1

Det är nästan omöjligt att säga vilken väg en annan person ska gå, men om du har nosat på både shamanism och wicca, vad var det med dem som funkade/inte funkade?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Ganna
2015-07-21 13:13
#2

Ett citat ur min artikel "Att hitta sin väg och våga hålla fast vid den"

_"Om du har en liten aning om vad du vill praktisera, så ta reda på mer om vad som är grundvalarna i den praktiken."
_

Närmare kontakt med likasinnade kan vara svår att få ens om man har en etikett på vad man tror/söker efter och det är fler som du, som inte riktigt vet vad de söker, än de som verkligen landat i något.

Det viktigaste är att vara ärlig, vare sig det är mot sig själv eller andra.

Sen kan du också ha tillfälliga etiketter, eller kanske snarare etiketter som endast täcker en del av det du är och vill veta mer om. Är det t.ex. de stora filosofiska frågorna som är ditt fokus vid en viss tidpunkt, kan det vara mest korrekt att kalla sig agnostiker/panteist/duotheist eller vad det nu må vara. Andra stunder så kan det vara örtintresserad/anatomiintersserad etc. Alla de bitarna kan du sedan fortsätta vara, trots att du inte beskriver dig med just den biten då.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Atropa
2015-07-21 15:10
#3

Tralla ihop något som får ditt sinne att öppna, be det du tror på om vägledning och öppna ditt hjärta, svaret kommer när du är redo

dragonstar
2015-07-22 15:01
#4

Tack före era svar.  Jag vill få in de i vardagen så att säga.  Har tänkte att jag skulle vilja lära mig mer om örter och liknade.  Jag var på shamanträffar hos en kille som kallas Kluve.   Älskar samhörigheten som blev då. Att trumma och resa på trummorna.  Varför jag inte har hållit på med det på länge tror jag är för att jag inte fått grepp om detta med att "resa", allt som har med meditation, resor och liknade funkar inte för mig. Eftersom att jag så gärna vill blir jag bara frustrerad och då tappar jag allt.  Den gången jag var och träffade en grupp wicca/häxor så kände jag mig inte bekväm. De var på något sätt för mycket. Kändes mer som ett skådespeleri. Jag vill och behöver symbåler och ritualer men de behöver vara mer jordnära. 

Vet ni några bra sidor/ youtube filmer som kan beskriva lite mer olika synsätt? Sitter och lyssnar mycket på youtube medans jag ritar och genom de får man ju lite mer förståelse för vad man gillar och inte gillar.  Vet att de finns massor med olika varianter av wicca, druid,shamanism, häxkonst osv. Men tycker de är svårt att hitta någon bra information om det.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Ganna
2015-07-22 15:37
#5

#4 Det är inte alla som kan resa och det finns många olika sätt att resa på. I en grupp kan det kännas obekvämt att ta upp exakt hur man känner, vad man inte förstår osv, samt att den som håller i gruppen kan vara mycket bra på en form av resa, men mindre bra på en annan. Kluve är trevlig och jordnära nog att kunna rekommendera någon annan/något annat om det inte funkar, men jag tror han är sysselsatt med lite annat just nu - fråga iaf.

Det poppar upp grupper/coven till höger och vänster och de har en tendens att skingras nästan lika snabbt. Oftast för att medlemmarna är på ungefär samma nivå allihop och ingen har nog erfarenhet av arbete/ritualer i grupp, gruppdynamik, osv. Då tar man gärna till stora gester och "rekvisita" vilket ger massor av yta men noll djup. Inte blir det bättre av att de ofta ska vara "demokratiska" och "ickehierarkiska", något som borgar för förvirring och outtalade maktkamper.

Det kan ta riktigt lång tid att hitta andra att arbeta/umgås med - men jag tycker du är på väg att lägga den viktigaste grunden, nämligen att vara sann med vad du kan, vad du känner och vad du inte vill ha. Genom livet kommer du att välja bort mer än det du väljer att anamma, helt naturligt.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

dragonstar
2015-07-22 16:48
#6

Tack =) Ja jag vet inte vad kluve gör nu men  de var ett tag sen jag var där. Bor utanför örebro så reste ner för att gå förts trumbyggarkursen och sen en kurs han höll tillsammans med Jörgen. Tror att jag behöver göra mer tafast nu så att säga. Skulle vilja lära mig mer om växter och örtmediciner.   Problemet där är att jag äter mediciner så jag måste hela tiden tänka på inget får krocka med dem, låter antagligen flummigt men jag är väldigt orolig över att de ska påverka varandra.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
Ganna
2015-07-23 01:44
#7

#6 Nej, det låter sunt; bara för att något är "naturligt", är det inte per automatik ofarligt. Växter, växtberedningar/-droger är svårare att dosera, kan framkalla överkänslighet/allergi samt interagera på sätt som inte ens är kända då inte alla substanser i dem kollats, vare sig mot andra växtsubstanser eller skolmedicinska preparat.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

mistyday
2015-07-24 00:34
#8

hej. är helt ny men längtar efter gemenskap här. har haft dessa känslor sen jag var liten. är 41 nu och vill prata med likasinnade. vet inte vem jag är än, om ni fattar

Bappho
2015-07-24 09:26
#9

#8 Starta en ny och egen tråd!

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Upp till toppen
Annons: