Annons:
Etikettpyssel-och-kreativt-skapande
Läst 1985 ggr
ColdGuts
2015-07-11 17:39

Örtpåse?

Har en vän till mig, som är wiccan, som brukar gå runt med en liten påse i fickan som är fylld med olika typer av örter och blad. Enligt honom så har man sådant för att få tur och, utav respekt, så har jag inte valt att fråga på om det. Jag har en väldigt entonig röst, så det skulle låta som att jag kritiserar eller frågar "bara för att".  

Men varför har man en sådan påse? Jag har precis börjat med sånt och har ingen aning. Bör jag göra någonting likadant för att må bättre? isåfall, vad ska jag ha i och när skulle jag kunna göra det? Under en speciell högtid?

W-M-L

Annons:
Bappho
2015-07-11 18:53
#1

#0 Man kan bära en sådan påse av många anledningar, det kan vara för tur som din vän, eller beskydd, för att få självförtroende, kärlek, pengar, ja, allt vad man nu kan behöva något av.

När och hur gör man den. Ja, det beror alldeles på vad man tillhör för tradition. 

För att kunna ge dig råd och exempel på rötter och örter att bära så måste jag veta mer om ditt problem och vad du vill förbättra.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

ColdGuts
2015-07-11 22:45
#2

Tradition? vilka/vilken tradition menar du? (har ingen stor, om ens något, kunskap av wicca 😛) 

Mitt exakta problem är väldigt personligt, så det är blir lite svårt att diskutera om. Det jag däremot kan säga är att det handlar om en ökad självkänsla för att göra någonting, som vissa skulle säga, är brutalt eller drastiskt. Alltså, någonting som man själv inte har haft modet att göra förut. Det kan t.ex. handla om att säga "nej" till människor som man aldrig har gjort förut eller, om man ska ta ett extremt exempel, slå någon som ger en psykisk instabilitet (tro dock inte att det handlar om det 🤫).

W-M-L

Bappho
2015-07-11 23:11
#3

#2 Jag förstod att du inte tillhör någon tradition, men jag menar bara att tillvägagångssättet kan vara olika.

Det är nästan omöjligt att ge bra tips eller hjälp över ett forum så här, just för att man inte kan få så mycket detaljer av förklarliga skäl. 

Jag använder själv en större rot av mästerrot när jag behöver extra råg i ryggen som jag innan jag använder den matar med en mästerolja och mitt eget spott. Jag bär den då direkt mot huden under mina kläder. Så gör jag. 

Mästerrot är en manlig rot. För mig passar den bra, men vill man ha en kvinnligare variant så kan man använda kvanne/angelica.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

ColdGuts
2015-07-11 23:24
#4

#3 Ah, okej, då förstår jag. 

Dom tips som jag får över forumet är mer än tillräckligt för att jag ska bli glad, så jag känner inte för att klaga över detaljerna. :) 

Om man är en person som vill tillhöra neutraliteten, alltså vara man och kvinna, vad har de manliga och kvinnliga rötterna för roll då, om man känner att sådant är viktigt?

W-M-L

Bappho
2015-07-11 23:36
#5

#4 Det handlar väl mer om att rötterna och örterna har olika egenskaper och då kan man slarvigt använda sig av ord som manligt och kvinnligt för att beskriva dem. :-)

Kvannen är lite mjukare än Mästerroten.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

ColdGuts
2015-07-11 23:39
#6

😂 Tack för hjälpen, Bappho!

W-M-L

Annons:
Upp till toppen
Annons: