Annons:
Etikettnyheter
Läst 1814 ggr
Bappho
7/7/15, 9:54 PM

Tips på nya intressanta böcker.

Tänkte att jag skulle starta en ny tråd där vi kan lägga in tips på nya eller kommande böcker som ser intressanta ut. Börjar med den här som kommer ut nu i Juli:

Witchcraft and Sorcery of the Balkans av Radomir Ristic, utgiven av Three Hands Press.

En titel som definitivt kommer hamna på min "att läsa"-lista.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Annons:
Bappho
7/9/15, 9:15 PM
#1

..och undrar man vem Radomir Ristic är och om hans bok är läsvärd så kan man först lyssna till den här intervjun. 

Radomir Ristic discusses Balkan Witchcraft

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

SolKarneol
7/13/15, 2:23 PM
#2

OH TACK SÅ MYCKET! 

Jag har letat efter fakta om detta men har aldrig hittat det jag sökt efter! Min familj kommer från Balkan och vi hade en trollkvinna i familjen som utövade en slags shamanism och kunde ta bort t.ex. leverfläckar och kvisslor med en sorts sten och hade en hel massa olika naturmediciner. Mina föräldrar har även besökt trollkvinnor och trollmän i Balkan för att få hjälp att bota min systers höjdrädsla. När jag frågat om vilka de här människorna var så har jag alltid fått ett halvluddigt svar om att de är som islamska shamaner eller präster. Jag har funderat om de kan ha varit utövare av Sufism, men ritualerna de utförde med min syster verkar inte likna något jag läst att Sufier gör.

Bappho
7/13/15, 9:50 PM
#3

Han har även skrivit boken Balkan Traditional Witchcraft, och du kan hitta en uppsats av honom i Serpent Songs.

Här har du lite youtube också :-)

https://www.youtube.com/watch?v=iY__L-Ra3Js

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Bappho
7/14/15, 7:20 AM
#4

#3 Du får också gärna berätta mer. Väldigt intressant.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

SolKarneol
7/15/15, 1:50 AM
#5

Oh kanske ska kolla in den boken först! Har du läst den? 

Min pappa mötte kvinnan vi hade i släkten när han var barn och minns inte så mycket om henne. Men trollmännen och kvinnorna (det är så pappa kallar dem så gör samma sak) är tydligen väldigt respekterade, av främst de äldre generationerna skulle jag tro, och många människor går till dem för hjälp. Jag minns inte så mycket av vad som hände på ritualerna min syster var på eftersom jag inte fick vara med. De gick till en trollkvinna och trollman och det enda jag minns av vad de berättade för mig var att mannen brände papper medan han mässade. Jag antar att man blir lite av en psykolog när man håller på med sånt här för att han sa åt henne att hon måste jobba på sin självkänsla också för att kunna hantera sin rädsla. Det kanske låter självklart men ingen hade tänkt på att "attackera" problemet på det sättet förut. Har man dålig självkänsla så blir det ju ännu jobbigare att få bort en rädsla eftersom man inte tror på sig själv.

Bappho
12/16/15, 1:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Den 17 december 2015 släpps Malört förlags senaste bok:

Det oändliga sammanhanget. August Strindbergs ockulta vetenskap

August Strindbergs 1890-tal har i tidigare forskning ofta beskrivits som en religiös kris – plötslig och svårförklarlig. Henrik Johnsson spårar de idéer som under perioden präglade författaren längre tillbaka. Redan under 1880-talet intresserade sig Strindberg för alkemi, mesmerism, hypnos och vitalism. Dessa esoteriska läror utgör tillsammans med kristen mystik och modern naturvetenskap byggstenarna till den religiöst genomsyrade ”ockulta vetenskap” som Strindberg utarbetar kring sekelskiftet. Detta sker i brev, pamfletter, pjäser och romaner. Johnsson visar med hjälp av detta material att det inte är en plötslig religiös kris Strindberg upplever, utan kulmen på ett mångårigt esoteriskt, religiöst och vetenskapligt sökande.

Det oändliga sammanhanget vänder sig till dem som vill förstå Strindbergs tankevärld och litterära skapande, liksom till läsare med ett allmänt intresse för västerländsk esoterism eller 1800-talets kultur- och vetenskapshistoria.

Henrik Johnsson är docent i litteraturvetenskap, verksam vid Århus universitet. Han har tidigare gett ut Strindberg och skräcken (2009).

Boken är illustrerad med torrnålsgravyrer av konstnären Kristoffer Nilsson, och den är formgiven av Timo Ketola.

Boken åtföljs av en CD där författaren och dramatikern Stig Larsson läser ur Strindbergs En blå bok till originalmusik av Differnet.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Annons:
Oona
12/17/15, 1:25 PM
#7

Såå ….efter en kvart sökande på nätet efter den här boken så insåg jag att den kommer ut idag inte undra på att jag inte hitta något……jaha då får jag leta en annan dag att läsa mer om den.

Allt finns…..

Bappho
12/17/15, 1:28 PM
#8

#7 Rykande färsk! :-)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Oona
12/17/15, 1:35 PM
#9

Hur är det med böcker av Robert Cochrane, har inte läst något bara stött på hans namn titt som tätt…finns det någon rekommendation vilken bok i så fall som är "bra".

Allt finns…..

Bappho
12/17/15, 1:52 PM
#10

Det finns böcker där man kan hitta hans samlade skrifter, han skrev ingen bok själv nämligen, The Robert Cochrane Letters: An Insight into Modern Traditional Witchcraft och The Roebuck in the Thicket: An Anthology of the Robert Cochrane Witchcraft Tradition t ex. Jag är ganska säker på att du kan hitta mycket av hans skrifter på nätet också. Du kan också hitta information om honom i Genuine Witchcraft is Explained: The Secret History of the Royal Windsor Coven and the Regency.

Vill man sen veta mer så kan man läsa Shani Oates böcker, hon är den som idag leder The Clan of Tubal Cain. Jag delade en länk till en podcast-intervju med henne häromdagen, här: 

http://haxor.ifokus.se/discussions/4d714be5b9cb46224405f91a-podcasts?discussions-1

Glömde bort Doreen Valiente, hon har skrivit en del om honom förstås :-)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Bappho
12/17/15, 1:59 PM
#11

Roy Bowers var hans riktiga namn och på den här sidan har du länkar till hans skrifter som finns online.

The Writings of Roy Bowers online

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Oona
12/17/15, 2:05 PM
#12

Å tack , det var snabb info….här ska kollas runt.

Allt finns…..

Bappho
12/17/15, 2:11 PM
#13

Jag älskar brittisk modern häxhistoria 😉

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Annons:
Bappho
1/9/16, 7:31 PM
#14

Troy Books ger ut en ny bok med Graham King, The British Book of Spells and Charms.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Upp till toppen
Annons: