Annons:
Etikettgudinnor-och-gudar
Läst 1857 ggr
Fröken Blåvinge
2015-06-30 09:22

Herne eller Cernunnos

Hej!!
Funderar på om det är så att någon härinne sitter inne med kunskap om guden Herne. Jag har förstått att han även kallas Cernunnos och är behornad och jägare. Mycket mer än så har jag inte kunnat hitta genom de få böcker jag har och på nätet. 
Någon som har tips om var jag kan läsa mer eller rent av själv vet massor?

Vinkevink!

Annons:
Ganna
2015-06-30 12:54
#1

Du bör nog leta mer om info kring Cernunnos än om Herne; Herne är ett senare namn och det finns vissa som tror att det är en sammanblandning som skett. R.J Stewarts bok "Celtic Gods, Celtic Goddesses" kan vara en bra start.

Är man Wicca-intresserad så finns det en tradition i Sverige, Faerywicca, där det keltiska har en framträdande roll. Frågar du på "Wicca i fokus" kan du kanske få napp där.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Fröken Blåvinge
2015-06-30 18:34
#2

Tack så mycket för tipsen!! 😃

Bappho
2015-07-01 09:47
#3

Shakespeare är den som nämner Herne först i Muntra fruarna i Windsor där han är en sorts behornad osalig ande som spökar runt i Windsor Skogen.

1929 skrev R. Lowe Thompson boken History of the Devil Or the Horned God of the West där Herne för första gången förknippas med Cernunnos och det är den boken, vad jag förstår som sedan inspirerade nyhedningar att göra den kopplingen.

Även om det skulle vara så att Herne endast är en fiktiv skapelse så är alla senare myter skrivna och berättade om honom tagen från en existerande folktro som t ex den vilda jakten.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Upp till toppen
Annons: