Annons:
Etikettallmänt
Läst 1036 ggr
FemFem
6/25/15, 11:15 AM

Hjälp att komma igång!

Hallå! 🥳

Jag är nybörjare inom häxeri och försöker skaffa mig en grund att stå på. Men det är svårt när man inte riktigt vet var man ska börja… Vad tycker ni är det bästa? Att läsa lite om allt och försöka hitta något man fastnar för eller ska man välja ut ett område och fördjupa sig i det på en gång? Jag funderar på att fördjupa mig i det nordiska eftersom jag bor här, men jag vet inte. Det är så himla svårt att bara känna sig fram. Jag är väldigt intresserad av växter t ex men när man letar info om deras magiska egenskaper hittar man liksom bara lösryckta saker känns det som: "Förr i tiden gjorde de så" och "Under antiken trodde de att…" Det blir så rörigt och inte alls samlat och sammanhängande som jag vill ha det.

Tacksam för alla råd!

Annons:
Ganna
6/25/15, 12:21 PM
#1

Börja med att söka och läsa här, för att göra dig en bild av vad du egentligen är intresserad av.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Sommarek
6/25/15, 1:13 PM
#2

Varför inte börja i den hörna du redan är intresserad av och sedan se om det leder dig vidare?  Är det nordiska seder och bruk du är intresserad av, eller gudavärldar (eller rent av både och)?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

FemFem
6/25/15, 1:30 PM
#3

#1 och #2 Jag är inte riktigt säker på vad jag är intresserad av för "inriktning". Men jag vet att jag vill syssla med växter och månen, och kraftdjur. Jag är inte så intresserad av healing och sånt utan mest av växternas magiska egenskaper och att använda dem i ritualer. Jag älskar naturen och vill komma så nära den som möjligt i mitt magiska arbete.

Ganna
6/25/15, 1:51 PM
#4

#3 Det där låter som någon modern solitär wicca/schamanism-blandning.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

FemFem
6/25/15, 1:56 PM
#5

#4 Ok, är det bra eller dåligt? 😃

Ganna
6/25/15, 2:44 PM
#6

#5 Det beror på vad man gör av det; det kan vara allt från ytlig New Age till djup mystik, beroende på hur mycket du är beredd att lägga ned i tid och ansträngning. Det finns många fallgropar iom att den information som är mest lättillgänglig är översköljd av New Age. Det gäller att utrusta sig med tålamod, självrannsakan och en stor dos logik och sunt förnuft.

Med detta sagt så är det inte min väg, så mina reflektioner blir naturligt en utomståendes.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Annons:
FemFem
6/25/15, 2:49 PM
#7

Ok, ja det känns som att det finns en hel del fällor på den vägen. Mitt okunniga jag köpte ju några av Cassandra Easons böcker för en tid sedan och trodde att de var bra. Men nu vet jag hur fel jag hade. 🎧

Den nordiska magin lockar mig faktiskt rätt mycket nu när jag tänkt på den. Har du något bra boktips/hemsida?

Ganna
6/25/15, 3:06 PM
#8

Tillhagens böcker är som sagt en bra start.

Du kan kika in på min hemsida, även om jag inte skrivit där på ett bra tag.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

FemFem
6/25/15, 3:10 PM
#9

#8 Har kollat dem, skrev om det i min andra tråd nyss. x)

Det ska jag göra!

Sommarek
6/25/15, 5:11 PM
#10

#4 Wicca är en religion, och medan månen är relevant är  växter och kraftdjur inte något som automatiskt hör till wicca, solitär eller ej.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Ganna
6/25/15, 5:26 PM
#11

#10 Nej precis, därav mitt schamanism-tillägg.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Sommarek
6/26/15, 11:21 AM
#12

#11 Månen har dock inte direkt heller något med solitära wiccaner att göra, utan med alla wiccaner, om man nu får hårdra lite.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

zeretki
6/26/15, 12:33 PM
#13

#0 Hej FemFem! Jag hade också tänkt skriva om nybörjare, var och hur man börjar. Vet inte om jag ska starta en egen ny tråd, eller skriva här? Har glömt vilka regler som finns för detta, på forumet? :D

Annons:
FemFem
6/26/15, 12:35 PM
#14

#13 Hej! Kul med nån mer som är ny! Jag vet inte riktigt vilka regler som gäller för det, men för min del får du gärna skriva i den här tråden! 👍

Ganna
6/26/15, 1:17 PM
#15

#13 Det beror väl på om du har något helt nytt, som kan bli ett eget trådämne, att fråga om. Annars kan du ju fortsätta här.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

zeretki
6/26/15, 1:18 PM
#16

#15 Ber om ursäkt, men nu skrev jag precis en lång post i "min" tråd. Hoppas det var OK. :)

FemFem
6/30/15, 2:01 PM
#17

Jag håller på att läsa Carl-Herman Tillhagens bok Våra folkminnen, En "dagbok" över ett folks liv och jag har kommit ca 30 sidor in i boken. Problemet är bara att jag håller på att somna när jag läser den eftersom den är så "trist". Alltså det är ju säkert en bra bok och jag har inte hunnit så jättelångt i den, men jag undrar om det är till någon nytta att läsa den? Jag vill fördjupa mig i nordisk trolldom. Och jag tänkte att jag skulle börja med Våra folkminnen eftersom den kändes som en bra inkörsport i ämnet. Men är den det? ^^ Eller ska man kanske läsa den när man vet lite mer?

Ganna
6/30/15, 2:19 PM
#18

#17 Just den har jag inte läst, men generellt är det så att det som det är någon substans i, är skrivet av akademiker för akademiker och man måste vet "hur" man läser det, drar slutsatser av det samt letar sig vidare m.h.a. referenser och litteraturförteckningar.

Som med de flesta metoder är kunskapsinhämtning något man lär sig, en färdighet man förvärvar. En genväg är att plugga på universitet för att få insikt i tankesättet.

Sen gäller det att omsätta det man läst i genuin förståelse och praktik, vilket är ett minst lika stort steg som det ovanstående.

Sist men inte minst måste man ha talang/kraft för det som går bortom det "normala" och "naturliga".

I min mening behöver man dessa tre ben, tre grunder att stå på: den rena intellektuella kunskapen, den praktiskta färdigheten samt den mystiska intuitionen. Alla tre kräver att man har potential för dem och även om man inte behöver ha lika stor potential för varje område, måste man ha åtminstone någon.

Därför är inte vare sig vägen som klok och än mindre den som häxa (man kan se den klokas färdighet som en delmängd av häxans) en stig som kan trampas av särskilt många - men för dem som kan och vill gå där, är den mödan värd och fantastisk.

Ge inte upp efter bara en bok dock, utan pröva andra, det går ju att komma tillbaka till just den här senare. :)

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

FemFem
6/30/15, 2:29 PM
#19

#18 Tack Ganna för svar!

Jag måste väl helt enkelt vänja mig vid just detta med mer avancerad kunskapsinhämtning igen. 🤐 Jag har inte pluggat ordentligt sen gymnasiet men nu ska jag faktiskt börja uni till hösten. Jag har alltid gillat att plugga och varit bra på att läsa och leta information, så kanske är jag bara ringrostig? *hoppas* Sen är jag ju som sagt ny inom häxeri och det är svårt att ta till sig allt man läser och veta vad som känns "rätt" såhär i början. 🥵 Plus att jag alltid måste dra i tyglarna för att få stopp på mig själv för att jag vill gå för fort fram. Men jag har bestämt mig och detta SKA ju ta tid. ^^

Ganna
6/30/15, 2:33 PM
#20

#19 Det är tämligen annorlunda att plugga på universitet än gymnasium, så det är bra att du börjar plugga, där får man en del "gratis". Lycka till!

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Annons:
FemFem
6/30/15, 2:48 PM
#21

#20 Jo, jag hoppas ju få det! 🤓

Jag har förresten nyss läst ut en annan bok jag lånade på biblioteket: Mystikens värld, Häxor och häxkonster och den tog upp väldigt mycket om häxans historia, häxförföljelserna och Wicca. Trots att jag inte är så intresserad av just Wicca tycker jag att det var givande läsning. Har du någon erfarenhet av/vad tycker du om den boken? Jag har svårt att veta om en bok är bra eller inte baserat på egna erfarenheter. ^^

Ganna
6/30/15, 3:00 PM
#22

#21 Jag har inte läst den, men ställer mig skeptisk då  serier av det slaget som den ingår i, brukar vara ytliga och fokusera på det "sensationella" värdet.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Bappho
7/1/15, 9:02 AM
#23

Tillhagen skriver inte direkt torra böcker utan är en folklig författare så jag skulle inte säga att han är svårläst. Jag tror att du valde fel titel, men skulle du tycka att fler av hans böcker är tråkiga så kan det ju vara så att du inte gillar ämnet helt enkelt. :-)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Mortiscia
7/14/15, 9:31 PM
#24

Det är inte nödvändigt att sätta etikett på vad du vill hålla på med men om du är intresserad av örter rekommenderar jag att du börjar där, sedan kan du ju fundera på vad mer du är intresserad av, kanske mineraler, besvärjelser eller annat, det finns så mycket som kan ingå =)

Upp till toppen
Annons: