Annons:
Etiketti-häxans-trädgård
Läst 3692 ggr
FemFem
2015-06-25 09:29

Boktips, växters magiska egenskaper

Jag har börjat fördjupa mig i växter, örter och kryddor och skulle vilja ha lite bra boktips! Jag är ute efter fakta om växten och även lite om medicinska egenskaper, men mest intresserad är jag av de magiska egenskaperna. Det är ju rätt lätt att hitta allmän fakta om växten och hur den kan användas medicinskt, men att gå djupare in på det magiska är svårare. Det man hittar på hemsidor känns oftast lösryckt och man får ingen riktig bakgrund. Känner ni till någon bra bok/hemsida? Helst på svenska men engelska funkar också om det krävs. ^^

Edit; De jag fokuserar på först och främst till att börja med är rosmarin, timjan, persilja, salvia, mynta, basilika, lavendel, mejram, dill, oregano, gråbo, kamomill, rölleka, maskros, brännässla, gullviva, tussilago/hästhov, groblad, klöver, blåbär, malva, vänderot, vitmossa, hallon, älgört, johannesört, ringblomma, vitlök, kummin, ljung. (Med inspiration från Praefatios artikel "Örtmagi och medicinalväxter, hur börjar man?")

Tack på förhand!

Annons:
Ganna
2015-06-25 12:13
#1

Det beror på vilken magisk tradition du vill följa. Olika växter har tillskrivits olika egenskaper i olika traditioner och på toppen av det finns den moderna tendensen att samla alla magiska egenskaper från alla världens hörn och tjoffa ihop dem.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

FemFem
2015-06-25 13:32
#2

#1 Jag vet inte riktigt… Den nordiska traditionen känns rätt på något vis eftersom jag kommer härifrån. Men jag får nog läsa på lite mer där först. Det är så svårt att veta var man ska börja, man börjar alltid i fel ände känns det som. 🤔

Ja, den där moderna tendensen är väl den jag hittat hittills. Och den känns helt fel. Man får liksom ingen bakgrund/djupare kunskap alls.

Ganna
2015-06-25 13:49
#3

#2 Nej, eftersom författarna/webbsidesnickrarna ofta tar uppgifter från böcker utan att ha praktisk eller traderad kunskap, blir det ytligt.

Det är bra att gräva där man står, kan rekommendera Tillhagen och andra folklivsforskare för att få böcker som du sedan kan söka dig vidare ifrån.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

FemFem
2015-06-25 15:07
#4

Jag kollade på Tillhagen och hittade några böcker som verkade intressanta. Vilka skulle du rekommendera att man läser först?

Våra Folkminnen

Vattnets Folklore

Skogarna och träden

Himlens stjärnor och vädrets makter

Vår kropp i folktron

Vardagsskrock

Järnet och människorna

Fåglarna i folktron

Folklig läkekonst

Ganna
2015-06-25 15:13
#5

"Folklig läkekonst" och "Skogarna och träden"

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

FemFem
2015-06-25 15:29
#6

#5 Tack så mycket för all hjälp! 🌺

Annons:
Ganna
2015-06-25 15:47
#7

👍

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Mortiscia
2015-07-14 21:28
#8

Jag kan varmt rekommendera Häxans handbok av Dannie Druehyld, det var en av mina första "häxböcker" och den täcker både örter/växter, olika recept och besvärjelser mm, årets kalender, häxans verktyg och mycket annat som är bra att veta =)

therootdoctor
2015-08-27 11:30
#9

Letar du efter hur växterna använts inom den nordiska Trolldomstraditionen får du leta djupare än Tillhagen.  De flesta folklorister som skrivit om växter har gjort det under en tid då det var okej att kopiera tysk tradition eller så har man bara spunnit vidare på de som buntat ihop tysk och nordisk tradition, 

Idag är gränserna mellan magiskt bruk och medicinskt bruk ganska skarp. Det har den förstås inte varit bakåt i tiden. Därför kan man exempelvis hitta en del magiska saker i gamla farmakopéer. Som exempelvis den "Trollrökelse" som såldes på apotek mot "spökerier och anfäktelser" ända fram till 1939. 

Kolla Mats Bergmarks "Människor och växter" och Nils Hewes "Skrock och fakta om hundra läkeörter". 

Annars så stämmer Cunninghams klassiker "Encyclopedia of Magical herbs" bra överens med europeisk folkloristik även om han valt att inte lista en del användningsområden. 

"Hoodoo Herb & Root Magic" av C. Yronwode beskriver modern afroamerikansk tradition och är troligtvis den bästa örtbok på marknaden generellt.


zeretki
2015-08-27 20:44
#10

Vad är era tankar om Dannie Druehylds bok?

therootdoctor
2015-08-28 09:36
#11

Häxans handbok är bra för barn och kanske kan inspirera till vidare läsning och praktik men när man börjar intressera sig för magiska resultat faller bokens värde platt.


zeretki
2015-08-28 14:22
#12

#11 OK, då vet jag. 😃 Rakt och bra svar. Annars verkar det vara luddigt med svaren, att det beror på vilken tradition man följer. Jag är kanske för bokstavstolkande, men jag vill ju gärna veta vad som funkar och varför. Vet inte hur jag ska komma fram till det, om jag inte har en tradition. Jag är kanske för "vetenskapligt" inriktad i mitt tänkande?

Ganna
2015-08-28 14:41
#13

#12 Det är för att det skiljer sig beroende på tradition. Allt som enligt min erfarenhet är värt något, måste vara förankrat i grundkunskaper.

Tyvärr är det modernt att plocka och sätta ihop diverse information utan att ta med rötterna, vilket gör att förståelsen varför man gör något (och den förståelsen är inte bara intellektuell) går förlorad. Iom det stagnerar kunskapen och individen som tror att man kan springa utan att ha lärt sig krypa och gå först.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Annons:
zeretki
2015-08-28 15:19
#14

#13 Men allt kan väl inte skilja sig så mycket från olika traditioner? Jag menar, människans fysik är ju ändå densamma, även om olika personer reagerar olika på vissa ämnen, matvaror, mediciner osv. Jag säger inte emot dig, jag försöker bara förstå hur en växt kan ha vissa egenskaper enligt en tradition och helt andra egenskaper enligt en annan - och hur ska jag då veta vad som fungerar för mig och på mig?

Ganna
2015-08-28 18:31
#15

#14 Du får skilja på magi och medicin, jag talar om "metafysiska" (för att täcka in både trolldom, väsen och andra makter) traditioner.

Vad gäller medicinskt så kan även två exemplar av samma art skilja sig åt beroende på växtplats. Likaså kan de skilja sig åt mellan två olika år, eftersom det ena året kan ha varit mycket torrare än det andra, vilket gör att de aktiva beståndsdelarna finns i olika koncentration. När det gäller växtdroger ska man ta det fösiktigt och skaffa sig goda kunskaper eftersom de inte automatiskt blir ofarliga bara för att de är "naturliga".

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

zeretki
2015-08-28 18:38
#16

#15 OK, jag förstår hur du menar, men hur funkar det metafysiska då? Finns det ingen grundläggande sanning i det, utan allt är kaos? Om olika traditioner har bestämt en sanning, är det alltid så då inom den traditionen eller kan det variera även där? 

Jag förstår hur du menar angående medicinska och växternas variation, det är ju som med mat och "vanliga" mediciner, att olika människor kan reagera olika också.

zeretki
2015-08-28 18:39
#17

#15 Jag ska helt ärligt erkänna att jag inte vet vad metafysik är eller betyder. Du får gärna förklara med enkla ord, om det går och om du vill.  :)

Ganna
2015-08-28 18:52
#18

#16 - 17 Jag vet vad jag anser - men jag påstår inte att jag har den enda sanningen, jag bryr mig inte särdeles om vad andra tror på så länge det inte inkräktar på mitt liv.

Dessutom är all världens traditioner sammantaget så mångfacetterade att jag näppeligen kan uttala mig för dem alla m.a.p. hur det förhåller sig med grundläggande sanningar och hur varierade tolkningarna av dem kan vara.

Det pekar på det jag sa i #13; man måste lära känna en tradition från grunden/inifrån (i den mån den är öppen) samt i den kontext där den förekommer, för att förstå vad den bygger på, hur den förhåller sig vissa saker samt även vad som är irrelevant för traditionen att förhålla sig till.

Det metafysiska är det som ligger bortom, det vi inte (mer eller mindre) kan uppfatta med våra sinnen, t.ex. trolldom och makter.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

NiklasTyreso
2015-08-28 19:42
#19

Det metafysiska är det övernaturliga som man kan tro vad man vill om eller följa en traditions trosuppfattningar.

[Phi]
2015-09-04 09:34
#20

För mig är det ganska naturligt att det fungerar olika. Jag tänker att magi i mångt och mycket handlar om kontakten mellan sin egen energi och den stora energin (Makterna som Dénis Lindbohm skriver om). Alla verktyg du använder fungerar som en katalysator. 

Du hade i teorin kunnat spika i en spik utan hammare, men det tar väldigt lång tid. För att kunna använda hammaren måste du dock veta hur den fungerar och använda den på rätt sätt, och det gör du inte om du inte tror på att den ska fungera. Det finns mängder av olika hammare, som alla kan fungera, och en del använder dem till att dra ur spik med andra sidan av huvudet, du skulle också kunna använda den för att försiktigt knacka i en träplugg och så vidare. Du kan ju också använda en sten som hammare, men det blir sällan lika effektivt om du har börjat med hammaren. Är du dock van att alltid använda en sådan och inte vet vad en hammare är, är stenen det som funkar.

Jag tror växter och andra verktyg fungerar på samma sätt. De kan vara verksamma på olika sätt, men du måste veta hur/varför och du måste veta att de kommer att fungera för att de faktiskt ska göra det. Då måste de också passa in i den åskådning du har för övrigt och du måste ha kunskap om dem. 

Nu är jag knappast en expert men det är i alla fall en teori som skulle kunna förklara. Ni som kan mer får gärna tala om ifall ni tycker jag är helt ute och seglar.

Jag fick f ö Dannie Druehyld när jag var tolv och då passade den jättebra :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: