Annons:
Etiketti-häxans-trädgård
Läst 2240 ggr
FemFem
6/25/15, 8:13 AM

Torka växter

Hej!

Jag tänkte börja bunkra upp lite med växter för framtida ritualer osv, men jag har aldrig torkat växter förut. Ska man lägga dem i en plastpåse och bara låta dem torka eller borde man göra på annat sätt? Och kan man förvara dem i plastpåsar sedan?

Annons:
Sindri
6/25/15, 8:23 AM
#1

Oj, om du lägger dem i en plastpåse så ruttnar/möglar de.

För att torka skall man lägga växter varmt och torrt. Ute i solen är dock inte så bra, de kan lätt bli bruna.

På en plåtbricka på ett värmegolv. På en plåtbricka i mellanrummet mellan kyl/frys och överskåp. Så torkar jag örter, bär och svamp. Till bär och svamp kan man använda svagaste värmen på varmluftsugnen, men vet ej om det funkar för växter.

De skall torka rätt snabbt, men inte för snabbt.

FemFem
6/25/15, 8:35 AM
#2

Haha, jag visste väl att det var något som kändes fel med det där med plastpåsar. 😂 Jag har inget värmegolv. Tror knappt jag har en plåtbricka heller. Kan man lägga dem i ett rum bara, på ett bord eller så? De borde ju torka så småningom?

Sindri
6/25/15, 8:57 AM
#3

Som sagt, det får inte ta för lång tid så att de börjar vissna. Om de blir bruna är det inte bra. De skall helst torka i mörker, men det betyder inte att du skall täcka dem.
Har du en vanlig ugnsplåt då? Ett skåp ovanför kylskåpet där det blir lite varmt? En s.k. värmeugn under ugnen? Där blir det varmt när man har den vanliga ugnen på.

FemFem
6/25/15, 10:30 AM
#4

Ok, tack för svar! Jag hittar säkert någon varm vrå. ^^

Hur kan jag förvara dem sen på bästa sätt?

Ganna
6/25/15, 12:10 PM
#5

Hur du ska torka beror på vad du ska torka; hela örter, blad, blommor, rötter, frukter osv. Hela örter kan med fördel buntas ihop i glesa buntar och hängas torrt och mörkt. 

Vill man torka frukt, grönsaker och svamp är en svamptork en billig investering, de kan hittar för runt ett par hundralappar på Jula, Clas Ohlson och liknande affärer.

När du är säker på att de är _helt_ torra, förvaras örter bäst i burkar med tätslutande lock. Är det glasburkar ska de ha brunt glas. Är glaset av annan färg/klart, måste de stå mörkt. I brist på detta kan du klä in dem i papper eller måla dem bruna.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

FemFem
6/25/15, 1:35 PM
#6

#5 Jag hade tänkt gå ut i naturen och plocka vanliga blommor och växter, sådana man känner igen. Typ maskros, smörblomma, hundkex osv (bara exempel än så länge då jag ska läsa på ordentligt först så att jag vet vad de kan användas till). Då tänkte jag torka hela växten, utom roten.

Ok, kan man köpa bra glasburkar någonstans? Har inga hemma för jag köper aldrig något i glasburkar. ^^

Annons:
Ganna
6/25/15, 1:45 PM
#7

#6 Innan du går ut och plockar bör du ha en god uppfattning om vad du ska använda växterna till och hur sannolikt det är att du behöver använda dem. Man ska aldrig plocka mer än vad man tror att man behöver.  Av de växter du räknat upp är det t.ex. bara maskrosen som har en medicinsk användning och smörblomman är dessutom giftig. När det gäller magisk användning är det än mer improduktivt att bara gå ut och plocka lite på måfå.

Börja med att leta upp/odla växter som lämpar sig till mat; kryddor, teörter, bär, grönsaker  och frukt. Vill man verkligen arbeta långsiktigt med växter, måste man börja med att skapa sig en bra grund.

Bra glasburkar hittar du t.ex. på IKEA, de är dock i klart glas. De har även bra teburkar i metall med tätslutande lock.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

FemFem
6/25/15, 1:52 PM
#8

#7 Ja, jag har inte plockat något än och tänkte inte göra det förrän jag vet! Jag har börjat läsa på om kryddor för jag tänkte det kunde vara bra att börja med. Men tyvärr kan jag vara lite otålig och vill gärna för mycket på kort tid. Men jag ska hålla mig till kryddorna så länge och kanske börja odla några av dem på balkongen.

Ganna
6/25/15, 2:40 PM
#9

#8 Otålighet och växter funkar inte så bra. ;) Däremot kan man få sig en dos tålamod av att hålla på med dem.

Balkong- och krukodling (inomhus) är jättebra sätt att lära sig mer och få en känsla för växter. Börja med att välja lättodlade sorter du tycker om, inte för att de har en viss eller annan egenskap. Färg, doft, smak som du uppskattar är en bra början. Välj så långt det går ekologiska plantor eller frön.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

FemFem
6/25/15, 2:46 PM
#10

#9 Jag kan tänka mig det! ^^

Jag får kolla med resten av familjen om jag kan lägga beslag på en liten del av balkongen för odling. Jag ska kolla efter bra frön i blomsteraffären!

Ganna
6/25/15, 3:04 PM
#11

#10 Impecta och Runeåbergs fröer kan jag annars rekommendera.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

FemFem
6/25/15, 3:09 PM
#12

#11 Tack! 🍸

Mortiscia
7/14/15, 9:37 PM
#13

Låt örterna torka antingen hängande i små knippen eller löst liggande på en bricka eller ett uppspänt tyg, gärna mörkt men huvudsakligen torrt, ytterst viktigt. När du sedan förvarar dem rekommenderar jag glasburkar MEN försök hitta färgade sådana så håller de sig bättre. Som du kanske sett så hade apoteken förr i tiden sina mediciner i bruna glasburkar men även andra mörka färger är bra, gärna i skåp så klart. Många fröer hittar du som sagt i butik, vissa kan du hitta i naturen, börja med att låna en örtbok på biblioteket eller läs mer online för att fundera ut vilka du vill ha i ditt skafferi =)

Annons:
Upp till toppen
Annons: