Annons:
Etikettallmänt
Läst 2279 ggr
MinaRagnarMelvin
2015-06-08 22:38

Häxböcker

Hej jag söker tips på böcker om häxkonst. Jag skrev ett inlägg förut där jag frågade om rosie björkmans bok "häxkonst" eftersom jag gillade hennes bok om tarot, men nu breddar jag det lite.
Jag skulle verkligen uppskatta tips, har ingen som kan rekommendera till mig så jag är helt lost när jag bara googlar runt. Om ni känner till små guldkorn inom andra ockulta ämnen som shamaneri, astrologi eller alkemi vill jag gärna veta om dem också :) Gillar att läsa mycket under sommaren så jag tänkte lagra upp lite.

Annons:
Bappho
2015-06-09 07:52
#1

Det är svårt att ge bra boktips när man inte riktigt vet vad en person är intresserad av. Vad har du läst hittills och exakt vad skulle du vilja hitta i en bra bok i ämnet?

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

MinaRagnarMelvin
2015-06-09 15:42
#2

@Bappho Är nykomling till ämnet så har knappt läst nåt än, mycket pga att jag inte vet vad jag ska läsa. Har bara läst den där boken av rosie björkman om tarot och lite häxgrejer samt en mer grundläggande bok om tarot som heter typ "TAROT den gyllene vishetsläan".
Jag vet ju då inte exakt vad jag vill hitta i en bok utan skulle vilja ha lite inspiration, antog att de flesta kanske inte hade så många favoriter och därför tänkte jag bara att jag skulle vilja veta om ni har några "guldkorn" att rekommendera.
Jag är intresserad av shamanism och häxkonst.  Det är ju ganska breda ämnen men jag vet somsagt inte specifikt vad jag söker, något bra som passar för nybörjare inom vilket som helst av ämnena. :)

Ganna
2015-06-09 16:19
#3

#2 Är det verkligen häxkonst som intresserar är det akademisk litteratur som jag skulle rekommendera i första hand. "Satans raseri" av Ankarloo är en mer populärvetenskaplig inkörsport där du hittar referenser vidare till andra böcker.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

MinaRagnarMelvin
2015-06-09 18:12
#4

#3 hmmm stans raseri jag trodde inte häxor egentligen hade något att göra med satan förutom fördomar och anledningar att bränna dem på bål

Ganna
2015-06-09 18:20
#5

Du kan läsa min artikel http://haxor.ifokus.se/articles/4df50be5d4ebea3af6006bd1-haxa-ett-ords-resa?articles-1
för att få mer hum om hur det hänger ihop.

Förenklat kan man dock säga att de förkristna gudarna demoniserades och det de som senare kom att kallas häxor's göranden och låtanden beskrevs genom ett kristet "filter".

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Sommarek
2015-06-10 13:03
#6

#5 Du menar hur du tycker att det hänger ihop.

#0, du kommer att upptäcka att det finns en hel del åsikter om precis vad en häxa är. Somliga tror sig sitta på Den Enda Sanningen, men det finns det inga belägg för.

Då jag själv gillar personliga berättelser som har med häxkonst (och även wicca, då jag är wiccan) att göra är jag ganska förtjust i personliga berättelser, skrivna ur författarens egna erfarenheter, som Eta Christensson och Sofia Axelsson. Det gör såklart att det man läser är färgat av författarens åsikter, men så länge man har det i bakhuvudet gör det ingenting. I allmänhet kan jag dock råda dig till att läsa så mycket som möjligt (det är kul!) och ta allt med en nypa salt.  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Ganna
2015-06-11 00:09
#7

#5 Nej, det är definitionen, helt enkelt. Att jag sen inte har förmågan att skriva så klart så du förstår är tråkigt, men verkar inte vara mycket att göra något åt. Förhoppningsvis förstår dock de flesta när de läser artikeln.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Sommarek
2015-06-11 10:52
#8

#7 Jag vet att det är din MO att hävda att folk som inte håller med dig inte gör det av den anledningen att de är för dumma att förstå, men det handlar inte om det, utan att om det du presenterar som "fakta" inte är fakta alls. Hade det varit det hade du inte behövt försöka idiotförklara folk för att hävda din åsikt.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Ganna
2015-06-11 13:40
#9

#8 Känner du dig idiotförklarad får det stå för dig.

Om du har en annan etymologi för ordet, när- och i vilket betydelsebärande sammanhang det kommit in i det svenska språket, är det väl bättre att du presenterar det än öser din galla över mig i illa maskerade pikar?

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Sommarek
2015-06-11 15:53
#10

#9 Nix, det får du själv stå för eftersom det är det enda argumentet du har för din åsikt.

Jag har aldrig sagt att jag har en etymologi för ordet eftersom det för mig inte är ett ord som kan definieras på det sättet och i synnerhet inte av kristna som påstår sig vara vetenskapliga i sitt synsätt på häxor. På samma sätt skulle jag inte heller påstå att de nazistforskare som "forskade" på judar är rätt personer att definiera begreppet. Att själv sätta en definition på begreppet som verkligen inte är vetenskapligt vedertagen, för att sedan hävda att man själv är en av de få som passar in på begreppet medan alla andra placeras i mer eller mindre förolämpande fack, har inte ett dugg med vetenskap att göra.

Jag ber om ursäkt om piken var illa maskerad; det var inte meningen.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
Ganna
2015-06-11 23:59
#12

#10 Så du kan upprepat påstå att jag har fel, men kan eller vill inte motivera varför?

Då är det svårt att bemöta dina svar. Återigen säger du att det är ”… inte är ett ord som kan definieras på det sättet…” samt ”… en definition på begreppet som verkligen inte är vetenskapligt vedertagen”. Du fortsätter dock inte med att sedan tala om varken hur du menar att det ska definieras eller vad som enligt dig är det vetenskapligt vedertagna begreppet.

Istället väljer du att dra upp en både osaklig, osmaklig och logiskt felaktig metafor – då går det inte att föra en rationell och givande diskussion och dessutom uppfylls Godwins lag - jag betraktar vidare diskussion som tämligen lönlös.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Bappho
2015-06-12 08:16
#13

Om man slår ihop intresset för både shamanism och häxkonst så kommer ett förslag på ett par författare här.

Carlo Ginzburg, Éva Pócs, Emma Wilby, Claude Lecounteux, Wolfgang Behringer, Neil S. Price.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Annons:
Sommarek
2015-06-12 12:59
#14

#12 Om diskussion är lönlös är det väl ingen större idé att ställa mig frågor, men det är ju ett snyggt sätt att slippa förklara hur en i princip kristen definition av vad en häxa är är på något sätt relevant, eller ens akademisk. Jag kan använda metaforen "folk som avskyr hundar som framlägger en rapport om hur hundar är" om det känns mer lättsmält.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Ganna
2015-06-12 17:02
#15

#14 Jag säger det igen; du påstår att jag har fel, men du kan inte tala om varför/vad som är rätt?

Akademikerna är inte kristna (eller det är åtminstone inte relevantom de är det), där har du snurrat till det på något märkligt sätt.

Det forskarna har gjort, är att genom att gå igenom det historiska materialet och ta fram en gemensam betydelse för häxbegreppet utifrån det, en betydelse som dessutom motsvarar en existerande, om än liten och sluten företeelse.

Eftersom domstolarna präglades av sin tid, färgas häxors göranden och låtanden av kristna begrepp och symboler i de dokument de producerade - men kan man det minsta om övergången från hedendom till kristendom och hur hednagudar svartmålades till demoner och djävlar, förstår man vad häxorna egentligen gör och vilka makter de vänder sig till.

Sist men inte minst: att ett begrepp uppkommit i ett visst sammanhang är som det är och att ändra på själva betydelsen för att man inte står ut med kontexten är historieförfalskning.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

NiklasTyreso
2015-06-13 00:08
#16

Innan begreppet häxa fanns och innan kristnandet fanns det folk som använde magi, vissa för att göra tillvaron bättre, men andra var an ände magin för att göra otyg och de var trollpackor.

Sommarek
2015-06-15 15:57
#17

#15 Jag säger det igen; du påstår att jag har fel, men du kan inte tala om varför/vad som är rätt?

Jupp, på samma sätt som jag kan säga att ett  barn inte ska dricka batterisyra utan att för den sakens skull vara en expert på barnnäring eller ens tala om för folk vad barn ska dricka.

en betydelse som dessutom motsvarar en existerande, om än liten och sluten företeelse.

Just det; alla de som gapar och skriker om hur speciella de och bara de är medan de nergör alla andra, vilket känns mer som en korrekt etikett på din uppfattning om häxbegreppet.

Sist men inte minst: att ett begrepp uppkommit i ett visst sammanhang är som det är och att ändra på själva betydelsen för att man inte står ut med kontexten är historieförfalskning.

Mmm. Precis som det är när man presenterar företeelser som "fakta" så snart det finns tillräckligt med akademiker som påstår något, även om de så uppfann sina påstående efter en flaska absint eller var så partiska att de inte kunde förhålla sig vetenskapligt till sina studier…

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Ganna
2015-06-15 16:31
#18

Det går inte att bemöta någon i en diskussion som inte själv håller sig till ämnet, som mest verkar hänga upp sitt "resonemang" på att denna upplever något som orättvist och som, när fakta och motiveringar presenteras, avfärdar dessa med att de nog inte är sanna utan bara berusade påståenden.

Så, kära övriga läsare, ställ gärna frågor om ni har några kring det jag skrivit i ämnet här och på andra ställen, men just den här slingan i tråden är för mig uttömd - jag har inte fler sätt att försöka förklara på.

Sommarek - dig vet jag inte vad jag ska svara längre, du verkar vara så starkt i affekt att jag inte når någonstans. Ha ett fortsatt gott liv och må du någon gång landa i eftertänksamhet.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

dennas
2015-06-15 20:54
#19

TS!

Detta är egentligen inte ett boktips som exakt passar till din förfrågan, men jag tänker att det skulle kunna ge dej en intressant läsupplevelse och ett sätt att "angripa" din intressebredd och nybörjarstatus. :-)

James G Frazers "Den gyllene grenen".

Annars tänker jag att om Rosie Björkmans bok intresserar dej, så är det väl en bra början. Om jag inte misstar mej, så brukar hon ha med en litteraturhänvisning, så bara där kan du säkert också hitta intressant litteratur.

Har du sökt på den här sajten? För här finns en del lästips.

Bappho!

Du brukar ha för vana att glädja oss andra med många lästips. Var bruka du posta dem?

Bappho
2015-06-16 09:03
#20

#19 De är nog utspridda lite här och där i trådar, men en sökning på bok, böcker och boktips borde kunna ge något. :-)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Annons:
dennas
2015-06-16 10:35
#21

#20

:-)

MinaRagnarMelvin
2015-06-18 19:10
#22

Har inte vart på internet på länge men tack så mycket för hjälp och tips!

Hanna.H
2015-06-25 08:34
#23

Tips på en akademisk syn av häxor, häxkonster och gamla seder är att läsa Ronald Huttons böcker. Är tyvärr på engelska och tar mest upp magin på de brittiska öarna. han syns i tv ibland, bland annat i serierna som Victorian farm där han berättar om gamla seder och hur man tillbad olika väsen trotts att kyrkan i England var hårda mot allt sådant.

Ganna
2015-06-25 12:20
#24

#23 Som du säger, Ronald Hutton tar upp brittiska traditioner och mycket av det han skrivit handlar dessutom om Wicca/nyhedendom och dess rötter. Det brittiska och det nordeuropeiska skiljer sig åt, det är därför jag ofta använder "witch" bredvid "häxa", för att markera att de inte har helt samma betydelse.

Hutton är f.ö. relativt lättläst och har man möjlighet att gå på ett föredrag med honom så är han även underhållande.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Upp till toppen
Annons: