Annons:
Etikettallmänt
Läst 824 ggr
skogsbergs-anna
6/3/15, 8:50 AM

Stenar, till vilket pris?

Jag är medveten om att jag stoppas huvudet i ett getingbo nu men jag kan inte hålla tyst. Jag undrar varför så många köper stenar och kristaller? De bryts i gruvor och renas med miljöfarliga kemikalier, slipas och säljs i butiker till folk som tycker att de är vackra eller vill ha den pga deras magiska egenskaper. Är det värt det. Själv köper jag inte stenar, jag vill inte stödja sådan miljöpåverkan som gruvorna och kemikalierna gör. Jag har haft turen att hitta några kvartsar och några olika jaspis hemma och på en stenig strand på utlandssemestern. Annars får jag klara mig utan!

Gör hellre fel än inget alls.

Annons:
fridelfina
6/3/15, 9:16 AM
#1

Nä, håll inte tyst! Alla gör sitt eget val, jag har både naturliga egenplockade stenar som en del har slipats runda av vatten och köpestenar. Den mänskliga naturen är inte alltid logisk och gör inte alltid "de mest rätta" valen.

 
 

fridelfina
6/3/15, 9:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Mina naturstenar! Det finns en rund, några strutar och en droppe med hål i. Helt naturligt formade!!

 
 

[Bettanbop]
6/3/15, 12:36 PM
#3

Underbart att det är fler än jag som samlar på natursten 😃

fridelfina
6/3/15, 12:51 PM
#4

Har fler som ligger lite här och där i små gömmor! Sen har jag två enorma stenar som vi hittade när vi röjde vår tomt, jag vill ha dem uppe i dagen på gräsmattan i framtiden! De är ganska runda på en del sidor och de har nog dumpats av inlandsisen för de ligger i en backe…… Min man är inte lika förtjust i idén som jag, eller mina andra nära och kära (barnen, föräldrar mfl….)  😎

 
 

Ganna
6/3/15, 1:29 PM
#5

#0 Nej, jag köper inte heller halvädelstenar, dels p.g.a. det du säger, dels för att jag inte har bruk för de flesta av dem magiskt. Däremot har jag både bergkristall och ametist som är hittade i marknivå i Sverige och England och där ser jag sjäva plockandet som plockandet av vilken gråsten som helst.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Manutar
6/3/15, 2:50 PM
#6

Jag älskar naturstenar, har ganska mycket av dem. Köper stenar gör jag inte.  Det är bra att du tar upp det här, alla kanske inte äns vet eller kommer tänka på det du skriver.

Annons:
Upp till toppen
Annons: