Annons:
Etikettallmänt
Läst 3103 ggr
Bappho
2015-06-01 13:00

Rewilding Witchcraft

Jag läste den här artikeln någon gång förra sommaren och även om jag inte håller med den fullständigt så väckte den frågor hos mig och egna idéer. Den fick mig också att köpa Peter Greys bok Apocalyptic Witchcraft än om det tog ett tag för mig att samla ihop pengar till den. Jag har läst en del diskussioner om både artikeln och boken, en del ganska negativt. Men eftersom den inspirerade mig så är jag nyfiken på vad andra här tycker. Om någon orkar läsa.

Rewilding Witchcraft - Peter Grey

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Annons:
Ganna
2015-06-01 14:18
#1

Jag tycker han blandar lite för hejvilt - politik är en sak, häxkonst en annan, även i de fall där häxkonstens syften råkar sammanfalla med någons politiska syften. Jag är dessutom inte fullt så alarmistiskt lagd som han är, även om jag tror att samhället som det ser ut nu, kommer att förändras drastiskt, snabbt och snart.

Det jag tycker är intressant med hans artikel är beskrivningen av hur Internet och det ökade informationsflödet urlakat både häxkonst(begreppet) och hedendomen.

Det tycks som om "allt" finns ett knapptryck bort, men det som ges är enkla lösningar, upprepningar, missuppfattningar och lösryckthet. Istället för att gräva djupt på stället, med allt det innebär av att vara en del av närområdet/landet, sprider de flesta som söker sig till (ny)häxkonst/hedendom o.dyl. ut sig som en tunn hinna på ett informationshav och som sanna konsumenter reklameras det som skaver - det går ju att skaffa något bekvämare.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Sommarek
2015-06-02 10:55
#2

Jag applåderar visserligen initiativet, men för min del känns det mest som om det handlar om "buhu, jag är så speciell och unik men tack vare det dumma informationssamhället så kan alla andra också hävda att de är speciella och unika", förklätt i ekologi. Han hade passat utmärkt in här på forumet.  😛
Att påstå att det faktum att all information man behöver finns inom ett knapptryck har urvattnat folks engagemang tycker jag är att förenkla problemet grovt. De som bryr sig och tar på allvar kommer alltid att bry sig och ta på allvar, och vi kommer gräva, fråga, undersöka och prova, oavsett hur många google-sökningar vi har till vårt förfogande. Det är som att kategoriskt påstå att folk som har ett löpband hemma aldrig går ut i naturen; de "behöver" ju inte det.

Dessutom måste ju författaren vara häxa, eftersom det inom "de kretsarna" blivit lite av en trend att klanka ner på "harm none"-principen. För det är ju så löjligt och fluffigt att tänka efter lite innan man gör något, liksom. Likadant som folk som använder bilbälte och ridhjälm är helt hopplösa. Det är liksom såååå mycket tuffare att bara klampa rätt över folk. Visst.

Och helt seriöst - "dark fluff"?  😂

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Ganna
2015-06-02 14:54
#3

Tillägg till #1: F.ö. diskuterar han snarare traditionell brittisk wicca än vare sig witchcraft eller häxkonst.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

skogsbergs-anna
2015-06-03 08:37
#4

Att jorden står inför ett gigantiskt miljöhot vet vi redan men jag tror att politiska beslut och bättre miljötänk hos folk gör större skillnad än om jag utför ritualer. Men så klart kan vi kombinera häxkonst och miljötänk, gör vi inte det redan ? Kan bara hålla med om hans tankar om att häxkonst blivit lam och urvattnad av Internet, när informationen är lättåtkomlig men också blandad med en hel del strunt.

Gör hellre fel än inget alls.

Bappho
2015-06-04 09:07
#5

Jag vet inte vart på häxspektrat man kan hitta Peter Grey men baserat på den lilla text jag läst hittills skulle jag göra en gissning någonstans mellan thelemit och brittisk traditionell häxkonst.

Även om han tycker att häxkonsten blivit tandlös så önskar han samtidigt ingen uppdelning.

Så här säger han bl a : "This horizontal hostility between people who should share the same interests is exactly the tactic employed by COINTELPRO. It splinters, it dissipates, it prevents us engaging with the real enemy."

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Ganna
2015-06-04 11:43
#6

#5 Som sagt, jag tycker inte politik och "häxkonst" ska förväxlas/beblandas med varandra. Politik bedriv enligt en grupptanke som inte är förenlig med häxkonst, där det demokratiska majoritetsbeslutet (i en gruppering) övertrumfar individens vilja och, i förekommande fall, tradition.

Som individ kan jag engagera mig politiskt och välja att inte vara med eller stå bakom vissa åsikter/aktiviteter (och fjärma mig från gruppen om skillnaderna är för stora). En tradition/orden som engagerar sig och knyter sig an till en politisk riktning/-parti kommer däremot att vara förknippad med den och det som sker där faller tillbaka på traditionen och deras medlemmar vare sig de vill eller inte.

Inte vet jag om det är så fientligt heller i BTW-BTWicca-kretsar heller - och är det så, är det nog inte för att FBI sått split på 60-talet. :)

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Annons:
Bappho
2015-06-04 12:41
#7

Tror inte att han pekar finger mot FBI utan att det är en jämförelse, samma begrepp och beteende  :-D

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Ganna
2015-06-04 13:10
#8

#7 Nä, det trodde inte jag heller, men jag antar att han menar att det ändå är en "yttre makt" som påverkar - jag tror det snarare är inneboende mänskliga egenskaper. :) :/

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Bappho
2015-12-09 06:57
#9

Här är en dagsfärsk intervju med Peter Grey om hans senaste bok Lucifer Princeps.

http://runesoup.com/2015/12/podcast-episode-1-talking-lucifer-with-peter-grey/

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

scheindel
2015-12-18 18:56
#10

jag måste säga att jag tycker inte bara det är häxkonsten som blivit tandlös. samhället i allmänhet har blivit tandlöst. vi vet mycket väl att världen håller på att gå åt helvete och vi vet mycket väl att vi måste börja genomföra ganska stora förändringar väldigt snart om vi ska överleva. ändå är det få som faktiskt gör särskilt mycket.

vi klagar på politikerna som inte gör tillräckligt, men få ids se till att det finns alternativ till de politikerna vi har och deras politik genom att själva engagera sig politiskt. många klagar på "systemet" men få är villiga att på allvar utmana det genom att ställa sig utanför, trots att alla vet att systemet bygger på att vi samarbetar och följer dess regler och att det skulle sluta fungera om tillräckligt många började göra annorlunda. 

om tillräckligt många engagerade sig eller slutade spela med i deras spel på deras villkor, skulle miljöförstörarna och politikerna som inte gör tillräckligt bli tvungna att anpassa sig. men det kräver massaktion och inte att några stycken försöker göra grovjobbet och resten bara sitter och klagar och skriver blogposter på nätet om hur illa det är ställt. 

politiken är tandlös och befolkningen är ännu mer tandlös. om häxkonsten är tandlös är det bara för att den speglar den samhälleliga kontext som den finns i. (och i mina ögon är politik och häxkonst förenligt, eftersom häxor utgör en del av samhället om de vill eller ej och därmed har samma ansvar för det som alla andra. politik är inte bara att rösta på det ena eller andra partiet. allt man gör har en potentiell politisk konsekvens eftersom all form av makt, varje politiskt system, varje politiskt beslut, är beroende av att tillräckligt många människor bidrar till att det upprätthålls)



Bappho
2015-12-20 13:27
#11

#10 Amen! Bra skrivet!

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Bappho
2015-12-29 12:28
#12

"..unadulterated wilderness, free of all taint from civilization, can no longer be said to exist." 

"While an argument can be made that there is no longer any place that is truly wild, perhaps an even more radical idea is that there is no place that is not wild to some degree"

Mer läsning för den som är intresserad: Wilderness and Rewilding

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Bappho
2016-06-05 12:48
#13

Nytt podcast med Peter Grey och Alkistis där de diskuterar Babalon och The Red Goddess.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Annons:
Bappho
2016-07-12 21:35
#14

Tänkte dela ett föredrag som Peter Grey gav på The Occult Conference i London i Juni. Det blev en hel del heta debatter i bloggar och på facebook efteråt så jag tänkte att det kanske väcker några tankar här också. Eller inte :-)

Varsågoda!

Forging the body of the Witch

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Bappho
2017-02-06 11:45
#15

Den här artikeln delades flitigt på facebook och andra ställen häromdagen och tar upp ämnet häxkonst/trolldom/magi etc och aktivism. Författaren till artikeln har ställt ett par frågor i ämnet till olika välkända personer och har postat deras svar.

Läs gärna och varför inte svara på frågorna själv  och dela med er vad ni tycker :-)

The Hex Appeal of Activism

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

[Penemue]
2017-02-06 11:51
#16

Wow så spännande diskussion! Tack :)

synesthesia
2017-02-06 13:59
#17

Intressant! Läste dock bara de svaren av personer jag känner igen… Mycket av min slötid framför datorn brukar gå åt till att läsa trolldomsbloggar på tumblr, där var det en hel del som ägnade sig åt detta före presidentvalet förra året. Dvs, tusentals trolldomsutövare som kastade gemensamma förbannelser på en viss kandidat, det var verkligen fint att se! Sedan om det var effektivt eller inte får tiden utvisa…

Jag håller i det stora hela med om det artikeln säger, ser absolut inga problem med att någon i "underläge" använder sig av magi för att antingen förbättra sin egen situation eller förvärra någon annans. Jag börjar till och med känna mig inspirerad att börja utöva magi igen…

Bappho
2017-07-23 12:54
#18

Ännu en intervju med Peter Grey där man tar upp både Apocalyptic Witchcraft och Lucifer: Princeps.  Även en diskussion om var "Witchcraft" häxkonsten är på väg, animism etc. 

Häxkonst, självhjälp eller en kraft som verkar i vår omvärld?

Expanding Mind - Lucifer Revising

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Upp till toppen
Annons: