Annons:
Etikettkökshäxans-kokbok
Läst 1768 ggr
Bappho
2015-05-26 10:45

Maskrossirap

Jag tänkte göra maskrossirap, men så har jag sett två olika exempel på recept. Ett där man kokar maskrosorna i cirkus 10 - 15 minuter och ett annat där man lägger dem i kokande vatten och låter dem dra i ett dygn.

Nu undrar jag vad som är bäst om man vill behålla maskrosens nyttigheter. Någon som vet?

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Annons:
Ganna
2015-05-26 11:10
#1

Det beror på vad du är ute efter, är det vitaminerna främst så är det bättre att hacka några blad (en msk när det är hackat) och göra juica med något annat gott.

Annars så skulle jag välja det varsammare receptet, för jag antar att det är örten, inte rötterna, du använder?

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Bappho
2015-05-26 12:25
#2

Kom just på att man ändå kokar själva sirapen till rätt konsistens sedan så det blir i vilket fall rejält upphettade. Kan ju också vara så att det mest är smaken man är ute efter då det sägs smaka honung med te. Ska testa i eftermiddag så vi får se hur det blir :-)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Ganna
2015-05-26 13:12
#3

#2 Hostsirap (vilket inte maskrossirap är) är den enda medcinska sirapen jag gör, övriga är för smakens skull.

Kan vara bra att kolla upp vilken sorts maskros du plockar, vissa är bittrare än andra, skillnaden syns på bladformen och du avgör ju om de är för bittra genom att smaka lite på ett blad.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Astraea
2015-05-26 14:37
#4

Det recept jag har använt mig av så ska de koka ca 40-50 min.  Precis som Ganna skriver så beror det nog på vad man är ute efter. I "mitt" recept är det nog främst smaken då det är väl lång koktid för så fina blad. Den blev otroligt fin i smaken och jag kommer göra en ännu större sats i år.  För att bevara nyttigheterna borde det väl fungera att bara blanda kronbladen med honung och låta stå?

Ganna
2015-05-26 15:22
#5

#4 Det beror på vilka nyttgiheter man är ute efter. Maskrosen är en användbar gynnare. :)

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Bappho
2015-05-28 13:35
#6

Jag lyckades få en sorts sirap med sockerkristaller i och så smakade den Kellog's Frosties.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Annons:
Ganna
2015-05-28 13:43
#7

Tja, om man gillar frosties så… ;) Försökte mig på att långtidsspara smaken i basilikasorter med efterrätssmak (lime, kanel, vanilj) genom att göra sirap. Kan bara konstatera att det är frysning eller att äta färskt som gäller där. :D

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Bappho
2015-05-28 17:16
#8

Är det någon som testat maskrossaft då?

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Upp till toppen
Annons: