Annons:
Etikettallmänt
Läst 1182 ggr
Manutar
5/8/15, 6:07 AM

"Häxmonument" i Norge

Annons:
dennas
5/8/15, 8:25 AM
#1

Usch, vad den stolen var otäck! Men det är bra att den är det, för så otäckt var det ju att sitta på den anklagade häxans stol.

Intressant grepp man tar där i Norge, för gruppen dömda häxor har ju inte precis nån talesperson, utan har väl på sätt och vis varit löst sammansatt gällande etnicitet och andra tillhörigheter.

Finns det liknande monument på andra ställen i världen?

Sommarek
5/8/15, 12:17 PM
#2

Även om jag förstår tanken bakom är jag lite skeptisk till det där med elden. Och synd att den finns på vad som verkar vara en ganska otillgänglig plats, även om det såklart är på just den platsen det ska vara.

#1 Det hade jag också varit intresserad av att veta. Hade också gärna sett något liknande här, fast gärna mindre skrämmande…

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Bappho
5/9/15, 8:09 PM
#3

En tredjedel var samer som utövade sin tradition. Det visste jag inte.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

fridelfina
5/10/15, 9:53 AM
#4

Intressant, verkligen! Det var väl mycket samer i området. Men undra om det gäller i övrigt när man dömde häxor på andra platser?

 
 

dennas
5/10/15, 10:07 AM
#5

Jag tror inte att folk har dömts pga. etnicitet i icke-samiska områden. Kanske att det handlar om att de som utpekats/dömts har varit såna personer som bevarat gamla traditioner? Ville man bli av med främlingar, så tror jag att man sällan gick via domstolar, men det här är en gissning.
Sen blev det nog annorlunda under de stora häxprocesserna, för då fanns det väl starka sociala och ekonomiska skäl till olika utpekanden?

Bappho
5/10/15, 2:38 PM
#6

Jag vet att jag läste i en bok för inte så länge sedan att man någonstans norrut skrev till kungs för att få lov att ta livet av en same, bara så där. Nu minns jag tyvärr inte varken årtal det var.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Annons:
dennas
5/10/15, 4:48 PM
#7

#6

Usch, vad det är tråkigt att det kunde gå till på det viset. Tänk bara på all skallmätning och elände som också bedrivits. Tur att vi har gått framåt lite grand i alla fall, men ibland känns det som att vi inte värdesätter samer i vårt eget land lika mycket som indianer i Nordamerika.

Sommarek
5/11/15, 8:01 AM
#8

Att många var samer gör att det hela känns lite extra unket (som om att ta livet av folk överlag inte är unket nog) - det känns lite som den etniska rensningen i USA, där man hittade på diverse ursäkter för att bli av med ursprungsbefolkningen.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

NiklasTyreso
5/13/15, 9:39 PM
#9

Vår Svenska motsvarighet är häxprocesserna i Torsåker i Kramfors kommun. Det står en minnessten på Häxberget där halshuggningarna genomfördes. 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Häxprocessen_i_Torsåker

https://www.bibliotekuppsala.se/122527/sv/articles/i-haxornas-spar

dennas
5/14/15, 12:49 PM
#10

#9

Var femte kvinna i ett samhälle, det är ruskigt illa det!

Upp till toppen
Annons: