Annons:
Etikettkökshäxans-kokbok
Läst 3015 ggr
[Gandalf56]
2015-04-29 19:19

Recept på helso kurer mm...

Hej jag tänkte skapa en tråd där alla kan dela med sig av sin kunskaper angående brygder och huskurer magiska eller inte. Allt som har med örter är välkommet. :)

Annons:
NiklasTyreso
2015-05-02 02:46
#1

Blodrot stoppar upp diareer, lindrar irritation i magen och kan med fördel tas tillsammans med bulkmedlet loppfrö.

Mortiscia
2015-07-14 22:08
#2

Vitlök, citron, honung, alla utmärkta vid förkylning, gurgla med saltvatten om du har halsont. Honung är antibakteriellt i sår, har du diarré rekommenderar jag en tesked potatismjöl i ett halvt glas vatten för att stoppa upp. Äppelcidervinäger är bra för 1001 saker, t ex torr hårbotten, ansiktsvatten och mycket annat, bara att googla loss. Detta är det jag kommer på nu så här men om någon har en krämpa hjälper jag gärna till att ta fram kurer =)

[Roe Deer]
2017-06-19 17:03
#3

Intressant tråd värd att återliva!

Jag har några husliga hälsoknep: 
* Duscha i kallvatten det sista du gör efter en varmdusch= du kickar igång lymfasystemet och rensar ut gifter ur kroppen, du boostar immunförsvaret, du får fastare hud och stänger igen porerna! 

*Använd kamomilltépåse att badda ansiktet med innan läggdags. Gör iordning lite kamomillté som får dra medan du tvättar ansiktet för kvällen (olivtvål och varmvatten), sedan tar du kamomilltépåsen som får svalna lite och baddar den i hela ansikter (utom ögonlock och ögonbryn eftersom kamomill är blekande), sedan sköljer du med kallvatten. Smörj gärna in dig med Arganolja i fuktigt ansikte med! DU kommer se flera år yngre ut och få vacker strålande hy!

* Skippa kaffet och vinn din hälsa åter! (från en föredetta kaffemissbrukare). Kaffe är toxiskt och giftigt för kroppen (annars skulle vi inte få sådan abstinens utan det- efter två dagar med migrän och feber så var jag piggare än någonsin!) Denna rening leder ofta till att man tappar suget för andra onyttiga vanor (socker, rökning, helfabrikat osv). Detta är det bästa jag gjort på länge! Lugnare och gladare och mer energi!  En utmaning för den inbitne koffein-slurparen, som efteråt ger dig en kick och boost av att du är självdisciplinerad och… ja tänk er vad energi ungar har utan det svarta guldet! <3

Kedi99
2017-06-20 16:00
#4

Rölleka är febernedsättande, bra mot kramper, bra för levern och njurarna, och är också bra mot förkylning. Den används i princip till nästan allt inom folkmedicin. Man kan lägga på ett par mosade blad på mindre sår och binda om det, då röllekan är bra för att hela sår och stoppa blödningen.

dennas
2017-06-21 20:01
#5

Malen kanel i kaffepulver vid bryggning använder jag vid halsont.

Upp till toppen
Annons: