Annons:
Etikettallmänt
Läst 1166 ggr
stinakrok
4/24/15, 4:42 PM

häxa

Vad är en häxa?

Annons:
Ganna
4/24/15, 4:44 PM
stinakrok
4/24/15, 4:57 PM
#2

#1 Det var så långt och läsa och förstod nästan ingenting av det som skrevs. Kan du snälla förklara väldigt kort om vad en häxa är för något? :)

Ganna
4/24/15, 5:27 PM
#3

Här är väl kärnan i artikeln m.a.p. häxbegreppet:

Häxbegreppet

I den akademiska världen har i och med forskningen kring häxprocesserna tagits fram ett häxbegrepp som kan sammanfattas i följande punkter:

  • Djävulspakt – en pakt med makter som av kyrkans sågs som djävulen själv eller hans demoner. Till dessa makter hör de hedniska gudomarna och vissa av dem anses vara speciellt knutna till häxor.
  • Metamorfos – förmågan att förvandla sig till ett djur, hamnskifte.
  • Häxritt – förmågan att i människo- eller djurhamn kunna flyga genom luften eller i drömmen på en stav, kvast, annat lämpligt redskap, djur eller människa.
  • Häxsabbat och djävulsbolande – gästabud och sexuell samvaro med de makter som nämns i första punkten.
  • Förbjuden trolldom – den trolldom som till skillnad mot signeri och lövjeri sågs som ond. Under häxprocessernas gång kom dock all magi att betraktas som brottslig och ett verk av djävulen.

För mig finns det två olika grupper som kallar sig häxor: traditionella häxor och nyhäxor.

Den traditionella häxan

Uppfyller man häxbegreppets alla punkter är man en häxa. Vem som helst kan dock inte bli häxa, utan det krävs att man på samma sätt som en musiker föds musikalisk, föds med trolldomskraft. Utan den förmågan går det varken att häxrida, hamnskifta eller utöva annan häxkonst.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

stinakrok
4/24/15, 5:33 PM
#4

#3 Tack för informationen! 

Är du häxa? 🙂(om man nu får fråga sånt).

BuGoG
4/24/15, 5:33 PM
#5

#3 Är dom onda på något sätt eller vanliga människor? Kan dom förvandla sig själva till ett djur :OO

Ganna
4/25/15, 11:17 AM
#6

#4 Ja, jag tillhör en svensk häxkonsttradition.

#5 "Ond" och "god" är relativa begrepp.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Annons:
stinakrok
4/25/15, 7:19 PM
#7

#6 Okej :-) Vad innebär det att vara häxa egentligen? Alltså vad kan en häxa göra och finns det bevis på att sakerna som häxor gör verkligen funkar? Eller är det något som vissa tror på och vissa inte?

Ganna
4/26/15, 6:13 PM
#8

#7 Jag hänvisar igen till artikeln, mer säger jag inte specifikt då min tradition (liksom all traditionell (svensk) häxkonst) inte är en öppen tradition.

"Tro" är för mig ett överflödigt ord i sammanhanget; endera så kan man eller inte, endera så gör man eller inte, det som beskrivs i häxkonstbegreppet.

Så "bevis" skulle endast vara av eventuellt intresse för utomstående, men då utomstående inte är välkomna, spelar det inte heller någon roll vad de tror, inte ens då man utför trolldom för eller mot dem.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Sommarek
4/28/15, 3:08 PM
#9

#0 Du lär nog finna en hel del definitioner av precis vad ordet betyder här inne.  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Sara.blods
5/29/15, 12:08 AM
#10

En häxa känner ett starkt band med naturen.

Upp till toppen
Annons: