Annons:
Etikettövriga-övernaturligheter
Läst 1737 ggr
lolobo
4/11/15, 11:32 AM

Tredje ögat? Visioner? hjälp!

Viste inte alls vad jag skulle kategorisera inlägget under. hade hopats på att nån varit med om liknande och kunde ge mig en förklaring på vad som hände..

Jag har på senare tid börjat meditera allt mer, allt från chakra-meditation till självhypnos osv. Tänkte om det kan ha någon förklaring: Det har börjat hända att jag ser saker även fast jag blundar. Jag vet inte hur jag ska förklara det riktigt men jag ska göra mitt bästa. 

Det har hänt en gång innan för någon vecka sedan: jag var vaken/vid medvetandet, låg endast och blundade och försöka komma till ro i sängen. Plötslig börjar jag se "saker" - lika tydligt som om jag hade haft ögonen öppna. I det här läget tror jag även att mina ögon är kisande, det är svår att förklara men jag får en känsla av en klarare bild när jag får in lite ljus (?). Blev chockad över hur klart jag såg och öppnade ögonen - och då var jag tillbaka mitt rum igen såklart, men blundade jag och fokuserade igen så kom jag tillbaka till samma ställe. Jag måste dock fokusera, eller "titta" på ett annat sätt medan jag blundar, typ inåt upplever jag det (?). Det har även kommit upp ansikten som stannar ett tag och sedan försvinner. Detta var dock inte lika tydligt som inatt.

Inatt låg jag i sängen och blundade, bara fokuserade på andningen och kopplade av. Först kom jag in på annorlunda tankebanor. (Te.c så upplevde jag mitt liv som en spiral av rutiner, jag såg inte mitt liv som dagar, definitionen av tid kunde jag inte längre greppa, det försvann helt. När jag tänkte, "vad gjorde jag igår och dagen innan det?", samt ifrågasatte min livsstil och vardagliga händelser som att gå en kvällspromenad, köpa godis eller sova så lade de sig som en händelse spiral. Konstig känsla. Jag tappade känslan om tidsbegrepp då allting verkade gå på en linje med rutiner.) Jag tänkte då att för att somna måste ja fokusera på annat, så jag började liksom titta när jag blundade, det jag menar med "inåt", så som jag upplever det. Då började det svagt, en bild långt borta och sedan måste jag liksom fokusera.  Det var som ett avlägset filmklipp/bild som rör sig som jag försöker få grepp om genom att fokusera och suga tag i med mitt medvetande(?). Då kommer den närmre och blir starkare/tydligare. Igår var det dock obehagligt. Det var mörkt, men en tjej hoppade uppåt i en smal tunnel, med händerna ovanför sig. Hon försöker ta sig upp och jag ser henne ovanifrån. (Föreställ dig en brunn och jag står och ser ner på henne från öppningen) Sedan flickrar det till och jag ser en tjej bli mördad, hur spelar ingen roll och jag kan inte se vem. Jag tänker, jaha det är såhär jag kommer att dö, eller har dött innan.. eller dör någon just nu? Jag fick panik och öppnade ögonen - då var jag tillbaka i mitt rum igen såklart. Och blundade jag så kom jag tillbaka till samma händelseförlopp igen, och igen. Även ansikten och lite annat kom och gick, men denna var starkast.

Jag är alltså vaken och fullt vid medvetande när detta händer. Jag måste anstränga mig, slappna av och liksom kolla inåt? Har någon varit med om liknande? Eller har någon en förklaring?

Annons:
lolobo
4/11/15, 2:50 PM
#1

ingen som vet eller varit med om något liknande??

Bappho
4/11/15, 5:32 PM
#2

Jag ser alltid saker när jag blundar och oftast är det något jag brukar se som "skräp." Jag inbillar mig att det är ganska vanligt, eller?

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

lolobo
4/11/15, 6:29 PM
#3

Blundar jag så ser jag alltid färger, och dagdrömma kan man ju alltid, men det här var någonting annat. Som ett händelseförlopp, lika klart som att jag hade ögonen öppna. Som att man ser ett klipp från en film..  kan inte förklara det riktigt

Bappho
4/11/15, 6:59 PM
#4

Jag förstår precis vad du menar och jag menar inte heller dagdrömmar utan bild eller filmsekvenser. Inte ovanligt alls med uppoppande ansikten. Kan vara skrämmande ansikten. Ibland kan det också gå i rasande fart. Händer även att jag hör ljud. Det händer nästan alltid för mig när jag går och lägger mig, speciellt om jag inte tänker, för när jag tänker så ser jag väl antagligen tankebilder istället. Ibland tycker jag att det är lite roligt att koncentrera mig på filmsekvenserna och då blir de tydligare och längre och mer sammansatta. Jag har alltid upplevt det här och tänkt mig att alla andra gör det också.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

lolobo
4/12/15, 12:14 AM
#5

Okej, jag har aldrig hört någon av mina vänner prata om nåt liknande. Och det har endast hänt mig 2-3 gånger..Fast det kanske är vanligt.. eller vanligt för dig. Har du upplevt att det du "sett" har varit sant? Eller att något hänt? Eller upplever du det som flumm av medvetandet bara?

Bappho
4/12/15, 7:47 AM
#6

Oftast är det bara något jag brukar kalla skräp. Det är lite lika när man tränar sig att se i en svart spegel (eller liknande föremål.) Om man sitter och tittar utan att ha en speciell avsikt så kommer samma sorts bilder och filmfrekvenser där. Men det betyder inte att man inte kan se riktiga och viktiga saker där. Så jag kan tänka mig att man skulle kunna använda det om man tränar sig. 

Skulle vara roligt att höra hur det är för er andra här, vad ser ni när ni ska gå och lägga er?

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Annons:
Manutar
4/13/15, 6:20 AM
#7

Jag ser också saker ibland när jag slappnar av och blundar, inte alltid. (Ljud här jag oftare.)  Jag tror det kan ha en del att gör amed hur visuell människa man är och om man har väldigt livlig fantasi så blir dt nog mer lättare bilder.  Har du övat mycket på visualisering när du mediterar, lolobo? Mditation "öppnar" sinnet på ett sätt, när man mediterar mycket så börjar det vardagliga vardagsmedvetandet, det som ska kommer ihåg en massa saker samtidigt, som bråkar med sig själv om saker, nynnar på låtar osv., det börjar liksom skalas bort. Då börjar man lättare märka de andra lagren i medvetandet . 

Det är svårt att säga om det är något verkligt du ser, men jag tror det mest är saker från ditt undermedvetande som poppar upp. Om du tycker det är obehagligt eller annars vill få lite vägledning så tycker jag du kan gå på nån meditationskurs där du kan fråga en erfaren lärare om dessa saker.

Bappho
4/13/15, 11:08 AM
#8

#7 Visuell kan nog stämma in på mig, däremot har jag noll fantasi. Inte ens som barn klarade jag av att fantisera.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Manutar
4/14/15, 2:35 PM
#9

#8 Själv har jag livlig fantasi och tänkte att det kan ju ha med saken att göra. Men där ser man, inte alltid :)

synesthesia
5/2/15, 5:10 PM
#10

Det låter lite som hypnagoga/hypnapompa hallucinationer. Ett välkänt och helt 'normalt' fenomen som uppstår vid insomning/uppvakning och består av bilder och/eller ljud, ungefär som att komma halvvägs in i en dröm trots att en är vaken.

Det händer mig lite då och då vid insomningen, dock oftast när jag är väääldigt trött eller har mediterat innan och är extra avslappnad. Tillståndet räknas som ett förändrat medvetandetillstånd, så det kanske går lite hand i hand med att en lättare upplever det när en börjat meditera (eller annat liknande) mer.

Med det sagt så kan dessa perceptioner säkert ha någon betydelse, precis som drömmar… men de kan förstås också bara vara 'skräp'. :)

Upp till toppen
Annons: