Annons:
Etikettallmänt
Läst 1531 ggr
[Synnerlig]
4/8/15, 4:33 PM

Måste man tro på magi?

Jag känner att jag dras till detta med häxor.

Jag dras till naturen, skogen, vattnet och känner att det är där jag vill vara.

Jag älskar universum pg a att det är så vackert och mystiskt.

Jag gillar att ha det så naturligt som möjligt. Smink, hygienartiklar, mat och läkemedel. Jag är bland annat väldigt nyfiken på örter som medicin.

Jag älskar djur, därför är jag vegan.

Jag har fått höra att folk känner att de kan berätta allt för mig och jag vill alltid hjälpa människor med goda råd.

Jag dras till mystik, typ symboler, magi etc mest för att jag gillar känslan och tycker att det är vackert.

Men jag tror inte på magi och sådant. Måste man tro på magi för att vara en häxa?

Annons:
Starman
4/8/15, 4:38 PM
#1

Spännande frågeställning!

Själv gillar jag också symboler och magi för att de är uttryck för mänskliga företeelser och ritualiserade beteenden, jag gillar dessa saker mest ur ett antropologiskt perspektiv och skulle inte heller kalla mig häxa då jag är icke-troende.

Jag tror alltså det krävs att man faktiskt tror på magi för att kunna kalla sig häxa, då det är, som jag förstått, en av grundidéerna inom häxeri att just genom magiska ritualer kunna påverka skeenden i den materiella världen.

Ganna
4/8/15, 5:39 PM
#2

Det är snarare så att men inte behöver vara (och i de allra flesta fall inte är) häxa för att tycka om det du räknar upp.

En del av det på din lista kan tangera det som ingår i häxbegreppet, men långt ifrån allt.

Jag är häxa och jag är t.ex. varken vegan eller vill hjälpa varje kotte med goda råd (det är ofta att "kasta pärlor för svin").

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

[Synnerlig]
4/8/15, 6:35 PM
#3

#1 Ah, jag förstår 🙂

#2 Nä, kanske inte det, men det hade varit lite häftigt att kalla sig för häxa om man får säga så? 😃 För jag tycker att häxor verkar häftiga 🙂

Hehe, det kanske är att kasta pärlor för svin i vissa fall, men ofta så kan man trösta en människa och ge lite uppmuntrande råd och inspiration och det får ju även mig att må bra att känna att jag har hjälpt någon🙂

Ganna
4/8/15, 7:32 PM
#4

#3 Om du läser min artikel jag länkade till så tror jag du förstår varför det är minst sagt irriterande med folk som kallar sig något utan att ha täckning för det. Det är dessutom ganska avslöjande om den som gör det.

Det är bra om du mår bra av att hjälpa folk, men det har inget med häxkonst att göra. :)

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

[Synnerlig]
4/8/15, 7:52 PM
#5

#4 Missade att du hade länkat. Visste inte att det var så irriterande faktiskt.

Nähe, okej. Då måste det ha stått fel på en annan sida då.

Ganna
4/8/15, 11:58 PM
#6

#5 Ja, åsikterna och missuppfattningarna om häxor och häxkonst är många.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Annons:
Sommarek
4/9/15, 8:28 AM
#7

Det är väl snarare så att det finns folk som har andra uppfattningar än de gällande (alltså de som ivrigt framhålls av folk som påstår sig passa in på den enda gällande definitionen) här inne, och dessa bedöms som "fel". Det får #5 för min del gärna bedöma själv.

Men för att återgå till originalfrågan, beror det inte lite på hur man definierar magi? Det har historiskt sett fått ett rykte om sig att vara övernaturligt, medan det enligt mig är något av det mest naturliga som finns. Om man med magi menar att man viftar med en trollstav och vips så är disken gjord, så har jag också svårt att tro på det. Om man däremot menar mer "mundana" saker, som att kunna påverka världen omkring sig med sina tankar och sin vilja, så är det ju en helt annan sak.  :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Manutar
4/9/15, 10:08 AM
#8

Att utöva magi är en stor del av häxkonst och utan det är man inte häxa anser jag.  Jag vet inte om utgängspunkten behöver vara den att man tror på magi, det är ett praktiskt utövande och det bästa är väl att prova om det fungerar för en själv. Definitioner av magi och häxa finns det många olika av, det kan vara bra att studera saken ur många olika synvinklar för att komma fram till vad man själv tycker det är. Efter det kan man sen studera sig själv för at se om man går in i den definition man kommit fram till.

skogsbergs-anna
4/9/15, 10:19 PM
#9

Håller med föregående skribent; att tro på magi är en av förutsättningarna för att kunna kalla sig häxa. Jag tror på och utför magi men kallar mig inte häxa för det, har inget behov av att kalla mig något. Jag är den jag är.

Gör hellre fel än inget alls.

[Synnerlig]
4/11/15, 12:05 PM
#10

#7 Nä, jag tror inte heller på att man viftar med en trollstav och så händer saker sådär vips :P Men jag tror absolut på att man kan påverka saker med sina tankar. Jag tror ju på det där med the law of attraction om det är det ni menar :)

Ganna
4/11/15, 12:25 PM
#11

#10 Vissa tror att affirmationer och "the law of attraction" är magi/trolldom, vilket har gjort att hela begreppet urvattnats.

Trolldom är att använda megin (kraft) från sig själv eller en yttre källa för att förändra något på ett icke vardagligt sätt. Jmf att sätta ett tryckförband för att stoppa ett blodflöde med att stoppa blodflödet genom att läsa över såret.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

[Synnerlig]
4/11/15, 1:03 PM
#12

#11 Alltså jag tror inte på att the law of attraction är magi utan det är någonting som finns omkring oss och händer konstant :P Men jag tänkte om det var det ni menade som "magi"? :)

Hm… Så du menar att om någon blöder så ska du kunna säga någonting för att få det att sluta blöda istället för att sätta på tryckförband?

Ganna
4/11/15, 1:12 PM
#13

#12 Ja, om man har förmågan att stämma blod eller fått lära sig en nog kraftfull blodstämmarformel.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Annons:
[Synnerlig]
4/11/15, 2:19 PM
#14

#12 Hm… Okej, det är sådant jag inte tror på 😛 Och jag antar att jag då inte kan vara en häxa. Men då har jag väl i alla fall fått svar på min fråga 🙂 Tack för att ni stod ut med mig och det var absolut inte meningen att irritera någon 🙂

Ganna
4/11/15, 2:36 PM
#15

#14 Bara för att förtydliga så var blodstämningen ett exempel. Man kan mycket väl stämma blod utan att vara häxa, men inte vara häxa utan att "tro" på trolldom. Sen så är det en hel del ytterligare kriterier som ska vara uppfyllda visavi att vara häxa, men det är överflödigt i den här diskussionen. :)

Eftersom ett inte är ett krav att man är häxa för att vara här och diskutera får du gärna stanna.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Ravenna
4/17/15, 3:23 PM
#16

Mitt svar på frågan om man måste tro på magi för att vara häxa, är ja. Eftersom om man gör något som man inte ens tror på så får man naturligtvis inget bra resultat, om något. Det gäller att kunna använda kraften och för att göra det vara samlad, tvivlar man på det man gör, om det funkar etc. så ger det ingen effekt. Kraften måste vara fokuserad med andra ord. Så att tro på det man gör är självklart. :-)

Katten & Kvasten - helande, häxkonst, tarot

Bappho
4/23/15, 1:50 PM
#17

Även om man bara väljer att ta till sig "häxan" som en psykologisk arketyp, varför vill man göra henne tandlös?

Slänger in ett citat!

_
“How tame we have become. How polite about our witchcraft. In our desire to harm none we have become harmless… a witch is what you find at the end of a pointed finger. “_

- Peter Grey

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Upp till toppen
Annons: