Annons:
Etikettfolktro-och-myter
Läst 1462 ggr
Ravenna
2015-03-24 21:15

Beskyddande gårdsväsen som börjar på L

Jag söker ett namn på ett väsen som enligt nordisk folktro fanns som en slags tomte eller beskyddare av gården/hemmet. Ofta hade den skepnaden av en orm och bodde på platsen och man offrade till denna för lycka och välgång.

Jag vet att jag har läst om detta någonstans och att namnet börjar med L. Namnet kan ha kommit till Norden någon annanstans ifrån, kanske antikens Rom eller Grekland. Minnena är som fragment. :-)

Någon som känner igen detta?

Katten & Kvasten - helande, häxkonst, tarot

Annons:
Ganna
2015-03-24 23:31
#1

Lindorm?

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Bappho
2015-03-25 05:59
#2

Larer? Ett namn som visserligen inte använts här men som dyrkats i form av ormar och påminner lite om våra tomtormar, förfäderandar i form av ormar som det offrats till.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Ravenna
2015-03-25 16:46
#3

Tack Ganna och Bappho för svaren. Lindorm är det inte, men däremot har jag luskat och frågat även på annat håll och kommit fram till att det handlar om tomtormar, som du nämner Bappho.

Det är minnen från min barndom hos min mormor och morfar som gör sig påminda, glömda minnen. Visste inte att de (tomtormarna) var förfädersandar dock, men det känns vettigt med tanke på mina upplevelser. Larer inser jag nu är ordet jag sökte.  Tack för hjälpen!

Katten & Kvasten - helande, häxkonst, tarot

Upp till toppen
Annons: